Från uppsägning till utköp – ett lyckat samarbete mellan det lokala facket och ombudsman

Då och då hamnar anställda i en situation där de inte ser någon möjlighet att stanna kvar på jobbet. Ibland leder det till att personen säger upp sig – men till och från så slutar det med att arbetsgivaren köper ut medarbetaren. Ett sådant fall berättar vi om här.

Allt började, Ă„tminstone strikt arbetsrĂ€ttsligt, med att arbetsgivaren hade bestĂ€mt sig för att omorganisera verksamheten. Förhandlingen ledde till arbetsbrist och att en av vĂ„ra medlemmar fick en ny tjĂ€nst. Medlemmen trivdes inte i den nya rollen och blev sĂ„ smĂ„ningom sjukskriven. Rehabiliteringen har DIK inte granskat men vi kan konstatera att medlemmen inte blev bĂ€ttre. NĂ„gonstans hĂ€r klev en av DIK:s ombudsmĂ€n in i Ă€rendet, tillsammans med det lokala facket. – Det var viktigt att ha lokala facket med, sĂ€ger ombudsmannen. Medlemmen kĂ€nde förtroende för den lokalfackliga. Och den lokalfackliga kunde organisationen, mĂ€nniskorna och hur man löst problem tidigare pĂ„ just den hĂ€r arbetsplatsen. Det blev en bra guide till vad som var möjligt och vad som eventuellt var svĂ„rare att komma fram med. VerksamhetskĂ€nnedom Ă€r nĂ„got som ombudsmannen Ă„terkommer till i vĂ„rt samtal. – VĂ„r förtroendevalda sa ibland om det juridiska: ”Det hĂ€r kan inte jag.” Men de delarna kan ju jag – eller vet hur jag ska ta reda pĂ„. Men att fĂ„ person- och verksamhetskĂ€nnedom var viktigt för att veta hur vi skulle navigera.

Arbetsgivaren lyfte frÄgan om eventuellt utköp

Det lokala facket och ombudsmannen hade hittat sina kompletterande roller och begĂ€rde en överlĂ€ggning med arbetsgivaren. DĂ€r arbetsgivaren lyfte frĂ„gan om ett eventuellt utköp. – Medlemmen kĂ€nde att hen inte skulle bli frisk pĂ„ det hĂ€r arbetet. Utköp Ă€r inte nĂ„got som vi ser som en första Ă„tgĂ€rd nĂ€r det kĂ€rvar mellan anstĂ€lld och arbetsgivare, men ibland kan det Ă€ndĂ„ vara den bĂ€sta lösningen, sĂ€ger DIK:s ombudsman.

"I första hand vill vi att rehabilitering, arbetsmiljö och sÄ vidare gÄs igenom i jakten pÄ en lösning för vÄr medlem. "

Magnus Berg, förhandlingschef pĂ„ DIK, bekrĂ€ftar den bilden. – I första hand vill vi att rehabilitering, arbetsmiljö och sĂ„ vidare gĂ„s igenom i jakten pĂ„ en lösning för vĂ„r medlem. Men i undantagsfall gĂ„r vi in i förhandlingar om en överenskommelse om anstĂ€llningens upphörande. DĂ„ har vi alltid stĂ€mt av med medlemmen, flera gĂ„nger, om det verkligen Ă€r detta medlemmen vill. Och sĂ€kerstĂ€llt att medlemmen förstĂ„r de eventuella konsekvenser som kan bli en följd av utköpet. – DIK har som policy att det Ă€r en ombudsman som förhandlar utköp, fortsĂ€tter Magnus Berg. Men under hela resan, frĂ„n att fĂ„ bakgrundsinformation om vad som hĂ€nt innan ombudsmannen kliver in till att man försöker hitta den bĂ€sta, eller kanske den minst dĂ„liga, lösningen för medlemmen Ă€r den lokalfackliga vĂ€ldigt viktig med sina kunskaper om förutsĂ€ttningarna i just det specifika fallet. VĂ„rt case slutade med ett utköp, dĂ€r medlemmen fick tid pĂ„ sig att stĂ€lla om och börja jakten pĂ„ ett nytt jobb. SĂ„ istĂ€llet för att sĂ€ga upp sig sjĂ€lv hjĂ€lpte DIK, lokalt och centralt, medlemmen till en lösning dĂ€r Ă€ven trygghetssystemen skulle vara tillgĂ€ngliga om det skulle ta lĂ€ngre tid att hitta nytt jobb Ă€n överenskommelsen rĂ€ckte. För att nĂ„ dit var samarbetet mellan ombudsman och det lokala facket avgörande. Fotnot: För att undvika att vĂ„r medlem respektive arbetsgivaren ska kunna identifieras har DIK valt att inte publicera namn pĂ„ vare sig ombudsman eller den lokalfackliga.