Här är årets Skolbibliotek i världsklass

För åttonde året i rad delar fackförbundet DIK ut ”Skolbibliotek i världsklass”. I år har det kommit in drygt 100 nomineringar och nu är det klart att 65 skolor tilldelas 2020 års utmärkelse.

2020 års utmärkelse Skolbibliotek i världsklass har till stor del handlat om skolans systematiska kvalitetsarbete. Det ska vara möjligt att se den röda tråd som ska följa genom hela skolans verksamhet: från läroplanen via skolans handlingsplaner, som tydligt ska relatera till varandra, till övergripande mål som omfattar biblioteket som pedagogisk funktion, och det ska finnas ett utvärderingsarbete som möjliggör utveckling och progression.

Bibliotekariens roll i en skola som får utmärkelsen är självklar och ingår i den pedagogiska verksamheten. Bibliotekarien i en skola som får utmärkelsen samverkar och planerar skolans verksamhet i nära samarbete med skolans övriga pedagogiska personal.

Och förutom att årets juryarbete till stor del handlat om det systematiska kvalitetsarbetet är skolbibliotekets roll för det läsfrämjande arbetet och elevernas medie- och informationskunnighet alltjämt central.

Årets jury

Mikael Nanfeldt, utredare DIK, sammankallande

Sofia Malmberg, samordnare skolbibliotek, Järfälla kommun

Åsa Lundholm, utvecklingsledare skolbibliotek, Sigtuna kommun

Skolbibliotek i världsklass 2020 tilldelas:

Alléskolans bibliotek (Åtvidaberg)

Arenaskolan (Linköping)

Backaskolan (Lund)

Bessemerskolan (Sandviken)

BUF Fjälkinge Skola (Kristianstad)

Bäckskolan (Linköping)

Centrumskolan (Växjö)

Delfinskolan (Lund)

Diö Skola (Älmhult)

Dragonskolans bibliotek (Umeå)

Ekholmsskolan (Linköping)

Ekkälleskolans (Linköping)

Elsa Brändströms skola (Linköping)

Fokusbiblioteket Slestadsskolan/Sjukhusskolan (Linköping)

Fridhemsskolan (Malmö)

Fågelbacksskolan (Malmö)

Fäladsskolan (Lund)

Gullingeskolans Skolbibliotek (Spånga)

Gunnesboskolan (Lund)

Gymnasieskolan SPYKEN (Lund)

Hagalidskolan (Staffanstorp)

Hermodsdalsskolan (Malmö)

Himnaskolan (Linköping)

Hulebäcksgymnasiet (Mölnlycke)

Hvitfeldtska Gymnasiet (Göteborg)

Katedralskolan (Lund)

Landvetterskolan (Mölnlycke)

Ljung och Ljungsbro skola (Linköping)

Ljungfälleskolan (Växjö)

Malmslättsskolan Kärnas (Linköping)

Mellersta Förstadsskolan (Malmö)

Munkhätteskolan (Malmö)

Möllevångsskolan (Malmö)

Nacka gymnasium (Nacka)

NTI Gymnasiet Lund (Lund)

Nygårdsskolan (Linköping)

Nyvångsskolan (Kävlinge)

Nösnäsgymnasiet (Stenungsund)

Pauliskolan (Malmö)

Platengymnasiet (Motala)

Polhemskolan (Lund)

Polhemsskolan (Gävle)

Prästängsskolan (Alvesta)

Ringsbergskolan (Växjö)

Rinnebäckskolan (Kävlinge)

Rosengårdsskolan (Malmö)

S:t Petri skola (Malmö)

Sandsbro Skola (Växjö)

Sannarpsgymnasiet (Halmstad)

Schillerska Gymnasiet (Göteborg)

Sjöängsskolan (Stockholm)

Skäggetorpsskolan 7-9 (Linköping)

Sturegymnasiet (Halmstad)

Sundsta- Älvkullegymnasiet (Karlstad)

Söderslättsgymnasiet (Trelleborg)

Södervångskolans skolbibliotek (Vellinge)

T1-skolorna (Linköping)

Thorildsplans gymnasium (Stockholm)

Tingdammsskolan (Malmö)

Tullängsgymnasiet (Örebro)

Vallastadens fokusbibliotek (Linköping)

Vikingstad skola (Linköping)

Värmdö gymnasium (Stockholm)

Åkarps skolbibliotek (Burlöv)

Örtagårdsskolans (Malmö)

Österslättsskolan (Karlshamn)

Kriterierna i bedömningsarbetet har varit följande:

Ett skolbibliotek i världsklass:

  • är en tydlig del av skolans pedagogiska vision

  • samverkar med skolledning och övrig pedagogisk personal kring elevernas lärande

  • stärker elevernas läs- och kommunikationsförmåga i en vidgad textvärld

  • stärker elevernas digitala kompetens med fokus på informationsfärdigheter och förståelse för informationssökningsprocesser och sociala medier

  • erbjuder stöd till enskilda och grupper i deras lärprocesser

  • har överblick över lärresurser och ger stöd till lärare och elever i deras litteratur- och medieanvändning.

Ett skolbibliotek i världsklass har skolbibliotekarier som:

  • är effektiva inspiratörer för att öka läsfärdigheten hos eleverna

  • ger eleverna verktyg för källkritik

  • lär eleverna navigera i informationsflödet och hantera sin digitala identitet

  • är navet i den digitala kunskapsskolan!

Om DIK

DIK är facket för alla som arbetar eller studerar inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. DIK har cirka 20 000 medlemmar runt om i landet och ingår i Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. DIK är partipolitiskt obundet.

För mer information, vänligen kontakta: Robert Stjernberg, pressansvarig DIK robert.stjernberg@dik.se 072-724 84 10