”Hoten skakade om mig i grunden – men jag ångrar ingenting” 

Ellika Kyndel är museipedagogen som blev ansiktet utåt för vad som kan hända när ett museum ger sig in i hetluften. Över en natt blev det lilla kommunala museet i Norrköping rikskänt när deras utställning om nazismens rötter möttes av så allvarliga hot att de tvingades stänga. Det borde vara ett extremfall men en undersökning från DIK visar att en femtedel av medlemmarna varit med om både hot och hat mot verksamheten. 

2019 öppnade Norrköpings Stadsmuseum utstÀllningen Medlöperi och motstÄnd som berÀttade om den nazistiska rörelsens utveckling i Norrköping frÄn andra vÀrldskriget till nutid. Reaktionerna lÀt inte vÀnta pÄ sig. Som museipedagog tvingades Ellika möta hotfulla besökare som ville stoppa utstÀllningen. Erfarenheterna har skakat Ellika i grunden men hon sÀger att hon inte Ängrar nÄgonting. 

– Jag Ă€r glad över att jag var sĂ„ naiv och inte förstod riktigt hur stort det hĂ€r skulle bli, sĂ€ger Ellika. Även om det var vĂ€ldigt jobbigt sĂ„ Ă€r vi vĂ€ldigt stolta över att vi gjorde den hĂ€r utstĂ€llningen. 

Ellika_Kyndel_Norrkopings_stadsmuseum_3

NMR och Sverigedemokraterna kom oanmÀlda till museet 

PÄ den första publika visningen av utstÀllningen dök en ordförande frÄn Nordiska MotstÄndsrörelsen och tvÄ sverigedemokrater upp bland publiken. Ellika kÀnde igen mÀnnen och blev nervös för vad som skulle hÀnda. Mannen frÄn NMR sa ingenting under visningen men skrev efterÄt pÄ sin organisations hemsida att Ellika förledde norrköpingsborna med falsk information. De tvÄ sverigedemokraterna Ä andra sidan, tog över visningen nÀr den var fÀrdig och började berÀtta sin version.  

– DĂ„ visste jag inte vad jag hade för mandat, att jag kunde be dem gĂ„. Men det var sĂ„ konstigt för under hela förarbetet med utstĂ€llningen försökte jag kontakta dem upprepade gĂ„nger. Jag ville diskutera hur de sĂ„g pĂ„ sin historia och hur de ser pĂ„ sin politik idag. Men jag fick bara till svar att de inte förstod varför de skulle kommentera en utstĂ€llning om nazism. I stĂ€llet kom de in nĂ€r utstĂ€llningen var klar och var hotfulla mot museipersonal och besökare, berĂ€ttar Ellika. 

”Som museipedagog möter man ju besökarna ensam och kan kĂ€nna sig vĂ€ldigt utsatt” 

Det kom olika hot och hatisk propaganda mot museet under utstÀllningsperioden. En dag upptÀckte Ellika en vÀska med antisemitiskt innehÄll, bland annat tvÄlar och en sÄdan stjÀrna som judarna tvingades bÀra under andra vÀrldskriget. Det var vidrigt sÀger hon. Det sattes upp klistermÀrken med hakkors och det kom in sverigedemokrater i museet och betedde sig hotfullt.  

– De var högröstade och nĂ€r jag upplyste dem om att det var fotoförbud ignorerade de det helt. De betedde sig vĂ€ldigt tveksamt. Vi försökte ha ett samtal men det gick inte alls.  

Alla upplevelser pÄverkade Ellika som sÀger att hon nÀstan fick en fobisk rÀdsla för att ha offentliga visningar ensam. Som ett litet kommunalt museum med bara tvÄ pedagoger fanns det ju ingen annan som kunde hjÀlpa till eftersom museet fortsatte med sin övriga verksamhet under tiden.  

– Det var inget jag över huvud taget tĂ€nkt pĂ„ innan. Att jag skulle behöva vara orolig för min egen personliga sĂ€kerhet. 

DĂ„ bodde Ellika centralt i Norrköping i en lĂ€genhet pĂ„ bottenvĂ„ningen. Det kĂ€ndes inte helt tryggt och hennes granne som arbetat som polis rĂ„dde henne att ta bort namnskylten frĂ„n dörren. En dag kom det vykort i brevlĂ„dan. PĂ„ vykorten fanns inga direkta hot utan beskyllningar om att hon var ”kommunistĂ€lskare” men bara det att de skickades hem till henne kĂ€nde hon var ett slags budskap. De visste var hon bodde. 

”NĂ€r vi stĂ€ngde museet blev det ramaskri” 

MÄnga pÄ museet tyckte att det var obehagligt med reaktionerna och inför en öppen visning kom museet fram till att de behövde ha sÀkerhetsvakt med. NÀr det inte gick att fÄ fram en vakt med kort varsel rÄdde sÀkerhetschefen dem till att stÀnga museet. Det skapade stora rubriker och folk blev bÄde upprörda och förbannade över att museet stÀngdes, berÀttar Ellika. 

Som tur var fanns det ett tryggt nÀtverk uppÄt i den kommunala organisationen. Att ha en hel sÀkerhetsavdelning och en kommunikationsavdelning som kunde hantera media och reaktioner pÄ sociala medier var ovÀrderligt, menar Ellika. Eftersom diskussionen snabbt blev politisk var det bra att det fanns ett stöd och att andra kunde ta vid och diskutera armlÀngds avstÄnd och sÄnt som egentligen inte hade med utstÀllningens innehÄll att göra. I det hÀr skedet var kommunens kultur- och fritidsdirektör Maria Modigh tillförordnad chef pÄ museet och hon tog diskussionen med SD:s lokala ordförande nÀr han ovÀntat stormade in pÄ museet. 

– Det var otroligt skönt att ha den hĂ€r supporten sĂ„ att jag kunde fokusera pĂ„ det som var viktigast, nĂ€mligen skolklasserna. Man ska inte göra en sĂ„dan hĂ€r sak om man inte har det stödet uppĂ„t, sĂ€ger Ellika. 

”Samtalen med skolungdomar har varit belöningen” 

Som museipedagog Àr skolverksamheten en av de viktigaste delarna av en utstÀllning och Ellika Àr nöjd med de pedagogiska grepp de fick till. Ellika tycker att samtalen med skolungdomar varit belöningen med att göra utstÀllningen.  

– Det finns sĂ„ mĂ„nga unga som verkligen har sĂ„ himla fina tankar om sin tid och om vilken framtid och vilket samhĂ€lle de vill leva i. Det Ă€r mer de vuxna som Ă€r lite trĂ€liga. Eller vissa vuxna dĂ„. 

Det har gÄtt nÄgra Är sedan utstÀllningen och Ellika upplever att mycket har förÀndrats i samtalsklimatet. I dag styr Sverigedemokraterna kommunen tillsammans med Moderaterna. Hur pÄverkar det museets verksamhet? 

– De Ă€r ju liksom inte vĂ„ra nĂ€rmaste vĂ€nner och de har ju inte glömt det hĂ€r, men samtidigt Ă€r de ju intresserade. Moderaterna vill ju införa intrĂ€de pĂ„ ett museum som aldrig har haft intrĂ€de förut, medan vi hade en sverigedemokrat som var pĂ„ besök i vĂ„rt magasin för att han Ă€r sĂ„ intresserad av kulturhistoria. SĂ„ det Ă€r svĂ„rt att veta hur man ska förhĂ„lla sig. 

Hon berÀttar att museet just nu inte har nÄgra utstÀllningar som borde kunna reta partiet, det Àr textilkonst och en idrottsutstÀllning. Men museet strÀvar efter att vara en demokratisk mötesplats och samarbetar med synagogan, har en plats för Norrköpings romer, jobbar ihop med Föreningen Bosnien Hercegovina och driver en ungdomsgrupp. Ellika hoppas att inget av detta ska pÄverkas av det nya styret. Hon menar att det Àr svÄrt att veta hur det blir i det nya politiska landskapet nÀr museilagen fortfarande kÀnns luddig och SD-politiker runt om i landet testar hur de kan pÄverka kulturinstitutionerna. Som tjÀnstemÀn behöver man ett större skydd menar hon. 

Norrköpings stadsmuseum blev Årets museum 2021

2021 vann Norrköpings stadsmuseum det prestigefyllda priset Ӂrets museum” som delas ut av Sveriges Museer. I juryns motivering stod det att museet har de stora samhĂ€llsfrĂ„gorna, stadens förflutna och publikens nutid som utgĂ„ngspunkt och ”engagerar och inspirerar genom sitt sĂ€tt att lĂ„ta museet vara en sjĂ€lvstĂ€ndig röst i vĂ„r samtid”. Det Ă€r en fin bekrĂ€ftelse pĂ„ nĂ„got de sjĂ€lva kĂ€nner, att det Ă€r viktigt att vĂ„ga ta upp svĂ„ra Ă€mnen. Trots alla omskakande upplevelser sĂ€ger Ellika att de positiva reaktionerna frĂ„n besökarna, all kĂ€rlek, alla uppmuntrande ord och framförallt, de fina diskussionerna med ungdomar som övervĂ€ger nĂ€r hon ser tillbaka.  

donka-dik-bildbank-030-webb

Foto: Alexander Donka