Ju lĂ€ngre tiden gĂ„tt, desto tydligare har det blivit att förĂ€ndringarna baseras pĂ„ ideologiska och teoretiska antaganden, snarare Ă€n kunskap och behov. Ett tydligt exempel Ă€r Ă€ndringarna i Lagen om anstĂ€llningsskydd (LAS) som ska göra det enklare och billigare att sĂ€ga upp anstĂ€llda, bland annat genom utökade undantag frĂ„n turordningsreglerna. Det drivs igenom trots att vare sig fack eller arbetsgivare ser nĂ„gra behov av det. En rapport frĂ„n PTK visar tvĂ€rtom att alla parter tycker att LAS fungerar bra.Â
Som förebild för Ă€ndringarna stĂ„r en flexicurity-modell. Men man har bara tagit fasta pĂ„ den del av ordet som syftar till ökad frihet för arbetsgivaren att sĂ€ga upp anstĂ€llda â flexi. Den andra delen â curity â som handlar om ökad trygghet och mer stöd efter uppsĂ€gning, verkar man inte vilja kĂ€nnas vid.Â
Om flexicurity ska fungera behövs bland annat en stark arbetslöshetsförsĂ€kring som ger tid att hitta ett nytt arbete som motsvarar individens kompetens och utbildning â inte bara ett jobb, utan rĂ€tt jobb. Men istĂ€llet för att stĂ€rka tryggheten verkar inriktningen tvĂ€rtom vara att försvaga arbetslöshetsförsĂ€kringen genom att den ska âtrappas ned samt fasas ut i takt med arbetslöshetens lĂ€ngdâ, som januariavtalet sĂ€ger.
Att mÀnniskor puttas ut ur de gemensamma trygghetssystemen löser inga problem. Risken Àr stor att kostnaden bara flyttas till kommunerna i form av mer försörjningsstöd. A-kassan har redan urholkats över tid eftersom ersÀttningen inte hÀngt med i löneutvecklingen. Idag ger den inte 80 procent av inkomsten som tanken var frÄn början, utan i genomsnitt bara 60 procent. IstÀllet för att försvaga den ytterligare behöver taket höjas och rÀknas upp i takt med inkomsterna. Villkoren mÄste ocksÄ ses över sÄ att den ger ett bÀttre skydd för de som har tidsbegrÀnsade anstÀllningar, jobbar deltid eller Àr egenföretagare och kombinatörer. Det skulle öka rörligheten pÄ arbetsmarknaden.
En annan förutsĂ€ttning för att mĂ€nniskor ska komma i arbete Ă€r en aktiv arbetsmarknadspolitik som ger hjĂ€lp att stĂ€lla om till nya jobb. Men Ă€ven det har blivit lidande i och med den pĂ„gĂ„ende omstöpningen av Arbetsförmedlingen. Samtidigt som myndigheten börjat förbereda sig för reformeringen, har man fĂ„tt kraftigt minskade resurser. MĂ€ngder av kontor lĂ€ggs ned, nĂ€stan 2 000 personer har redan sagts upp och ungefĂ€r lika mĂ„nga har sjĂ€lvmant valt att sluta.Â
Att det nuvarande systemet börjat monteras ned innan ett nytt finns pĂ„ plats Ă€r allt annat Ă€n hĂ„llbart och resultatet Ă€r förstĂ„s mindre tid och resurser till stöd och insatser. Som alltid Ă€r det de mest utsatta grupperna som drabbas och effekterna har redan börjat synas i form av ökat försörjningsstöd.Â
Reformen har sedan start kritiserats av allt frĂ„n arbetsförmedlare, experter och forskare, till kommuner och fackförbund. PĂ„ sistone har det dessutom blivit smĂ€rtsamt tydligt att det inte heller finns nĂ„got stöd i riksdagen för stora delar av förĂ€ndringarna. Efter att VĂ€nsterpartiet med stöd frĂ„n Moderaterna och Kristdemokraterna nyligen hotade med en misstroendeförklaring mot arbetsmarknadsministern, har regeringen till stora delar gĂ„tt dem till mötes. Tidsplanen för omgörningen förlĂ€ngs, och regeringen har lovat bĂ„de mer resurser och att arbetsförmedling ska sĂ€kras i hela landet. Dessutom har man backat frĂ„n att det nya systemet helt ska baseras pĂ„ lagen om valfrihetssystem (LOV) och sagt att arbetet inte enbart ska utföras av fristĂ„ende aktörer.Â
BÄde forskning och den tidigare i Är avslutade Arbetsmarknadsutredningen konstaterar att privata aktörer inte Àr bÀttre pÄ att förmedla jobb, och de LOV-försök som tidigare gjorts med etableringslotsar och jobbcoacher blev allt annat Àn lyckade och resulterade i en rad oseriösa aktörer. Det Àr dÀrför bra att man nu tar ett steg tillbaka och ser till den kunskap som finns. Hade man gjort det redan frÄn början hade man kunnat undvika ett stort resursslöseri, en ohÄllbar situation för mÄnga av Arbetsförmedlingens anstÀllda och inte minst att arbetslösa blivit lidande.
Nu mĂ„ste politikerna vara modiga nog att ocksĂ„ ompröva uppluckringen av LAS och urholkningen av a-kassan. För vad blir annars summan av reformerna? En modell dĂ€r arbetsgivare fĂ„r lĂ€ttare att sĂ€ga upp, och dĂ€r den uppsagde sedan fĂ„r sĂ€mre trygghet via a-kassan och mindre stöd för att fĂ„ ett nytt jobb. Och det lagom till att vi Ă€r pĂ„ vĂ€g in i, om inte en lĂ„gkonjunktur, sĂ„ Ă„tminstone en avmattning i ekonomin dĂ€r arbetslösheten redan börjat öka. Det upplĂ€gget Ă€r som att be om problem.Â
Om regeringen och dess samarbetspartier istĂ€llet ville lyssna pĂ„ experter, arbetsgivare och fackförbund skulle de veta att den viktigaste och mest efterfrĂ„gade insatsen just nu Ă€r att satsa pĂ„ bĂ€ttre strukturer för kompetensutveckling och omstĂ€llning.Â
MÄnga arbetsgivare har redan idag svÄrt att hitta rÀtt kompetens, och till följd av automatisering och digitalisering förÀndras yrken vilket gör att Àn fler behöver uppdatera sina kunskaper. För att möta behovet krÀvs satsningar pÄ fler flexibla och korta utbildningar som gÄr att kombinera med arbete, och att arbetsgivarens ansvar för kompetensutveckling skÀrps. Dessutom behöver individer ha rÄd att kompetensutveckla sig Àven om de inte har en arbetsgivare som stÄr för notan. DÀr behöver staten kliva in och ta ansvar, till exempel genom att göra det möjligt att finansiera kompetensutveckling genom de gemensamma trygghetssystemen.
Ingen omgörning av arbetsmarknadspolitiken, hur genomarbetad den Ă€n mĂ„ vara, kommer fĂ„ mĂ€nniskor i arbete om de inte har de kunskaper och kompetenser som krĂ€vs pĂ„ arbetsmarknaden. BĂ€ttre trygghetssystem och stöd till omstĂ€llning Ă€r dĂ€remot en vinstaffĂ€r för alla â för individen och arbetsgivaren, men ocksĂ„ för ett samhĂ€lle som vill fortsĂ€tta ha en hög sysselsĂ€ttning och stark ekonomi. LĂ„t oss hoppas att regeringen och dess samarbetspartier vĂ„gar se det medan tid Ă€nnu finns.
Johanna Alm Dahlin, utredareÂ