I veckan presenterades den kritiserade LAS-utredningen, som gÄr fram med förslag om förÀndringar i anstÀllningsskyddet. Utredningen som Àr en del av januariöverenskommelsen mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna, underkÀnns av facken sÄvÀl som av arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S), som menar att förslagen har kraftig slagsida till arbetsgivarens fördel och tydligt gÄr emot direktivet om bibehÄllen balans mellan parterna. Hotet om lagstiftning ligger dock kvar. Om inte fack och arbetsgivare inom privat sektor sjÀlva förhandlar fram ett motförslag vÀntar inskrÀnkningar i arbetsrÀtten.
DIK:s förbundsordförande Anna Troberg Àr starkt kritisk:
â LAS-utredningen Ă€r ytterligare ett exempel pĂ„ nĂ€r politiken utövar ett slags utpressning för att fĂ„ arbetsmarknadens parter att sakta men sĂ€kert sjĂ€lva montera ned den svenska modellen. Man sĂ€ger: "Om ni inte kommer pĂ„ nĂ„got bĂ€ttre, sĂ„ kommer vi att rösta igenom det hĂ€r urdĂ„liga förslaget." Man gjorde det i frĂ„gan om strejkrĂ€tten genom att tillsĂ€tta stridsĂ„tgĂ€rdsutredningen och nu gör man samma sak i LAS-frĂ„gan. Detta Ă€r ett oskick som mĂ„ste fĂ„ ett slut.
Utredningen Àr primÀrt inriktad mot privat sektor och mindre företag, men kommer slÄ brett mot arbetsmarknadens alla sektorer. Magnus Berg, förhandlingschef pÄ DIK, om utvecklingen:
â DIK Ă€r tillsammans med Saco och resten av fackföreningsrörelsen överens om att detta i ett senare skede kommer rubba balansen mellan arbetsmarknadens parter. Man ger arbetsgivarna fördelar pĂ„ ett guldfat. Om maktbalansen rubbas pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, ja dĂ„ Ă€r nĂ€sta steg arbetstidsfrĂ„gor eller semesterregler, det kan urholka allting pĂ„ lĂ€ngre sikt i ett worst case scenario.
De framlagda förslagen Àr lÄngtgÄende och skulle leda till att mÀnniskors anstÀllningstrygghet kraftigt försÀmras. Bland annat föreslÄs att det ska bli lÀttare för arbetsgivare att sÀga upp av personliga skÀl, vilket skulle leda till ökad godtycklighet i uppsÀgningar samtidigt som juridiska prövningar försvÄras. Det ska inte lÀngre heller vara möjligt att ogiltigförklara uppsÀgningar om arbetsgivaren har upp till 15 anstÀllda. Det föreslÄs Àven att arbetsgivare ska kunna undanta fem personer frÄn turordningsreglerna, vilket efter en tidsgrÀns pÄ endast tre mÄnader kan upprepas pÄ nytt. Dessutom försvÄras omplacering till nya tjÀnster dÄ krav införs att nya arbetsuppgifter ska kunna utföras direkt, och inte som idag, med skÀlig upplÀrningstid. Enligt Magnus Berg skulle det ha negativa konsekvenser för akademiker:
â I och med att vĂ„ra medlemmar har kvalificerade arbetsuppgifter sĂ„ Ă€r det svĂ„rt att direkt gĂ„ in och ersĂ€tta nĂ„gon. Ta exemplet en bibliotekarie som ska jobba med nĂ„got inom information och behöver en kortare tid för att lĂ€ra sig systemen. Du skulle kanske behöva tre veckors upplĂ€rningsperiod, men det gĂ„r inte. Det gĂ„r inte att genomföra omplacering i tjĂ€nsten trots att den Ă€r ledig eller att du ligger före nĂ„gon som har kortare anstĂ€llningstid. Den dörren kommer hĂ„llas stĂ€ngd.
För att balansera förslagen, föreslÄr utredningen att arbetsgivares ansvar för kompetensutveckling lagstadgas. DIK har lÀnge drivit frÄgan om kompetensutveckling och ser positivt pÄ att det lyfts i utredningen. Förslaget innebÀr dock mÄnga undantag, till exempel fÄr inte kompetensutvecklingen bli för betungande för arbetsgivare med ett litet antal arbetstagare. DIK ser ocksÄ problem med den lösa definitionen av kompetensutveckling som lÀtt kan tolkas till arbetsgivarens fördel. Förhandlingschef Magnus Berg menar att det inte alls vÀger upp för de övriga förslagen:
â De övriga förslagen som gĂ„r arbetsgivaren till mötes, de Ă€r ju sĂ„ pass konkreta. De gĂ„r att anvĂ€nda pĂ„ en gĂ„ng, man kommer kunna undanta fem personer och det blir vĂ€ldigt direkt synbart. Men det var ocksĂ„ syftet med utredningen, sĂ„ de har ju levererat i den delen. DĂ€remot har de inte lyckats behĂ„lla balansen mellan arbetsmarknadens parter, vilket var en annan del av uppdraget. Ett kanske omöjligt uppdrag.
Ăven Saco har varit starkt kritiska och menar att det i det historiska krislĂ€ge vi nu befinner oss i, med stora varsel och uppsĂ€gningar, inte Ă€r lĂ€ge att gĂ„ fram med förslag som omkullkastar spelreglerna pĂ„ arbetsmarknaden. TvĂ€rtom har coronakrisen visat styrkan i den svenska partsmodellen. Facken har tagit stort ansvar för att snabbt teckna korttidsavtal. AkademikerAlliansen, dĂ€r DIK ingĂ„r, har med andra kommunala parter förhandlat fram ett nytt kompetens- och omstĂ€llningsavtal som gĂ€ller frĂ„n första maj i Ă„r och totalt omfattar 1,2 miljoner anstĂ€llda. Magnus Berg, förhandlingschef pĂ„ DIK och ordförande i AkademikerAlliansens förhandlingsdelegation om avtalet:
â Det parterna pĂ„ kommunal sektor vill understryka Ă€r att vi har tagit ansvar för vĂ„r sektor, vi har pĂ„ central nivĂ„ löst kompetensutvecklingsfrĂ„gan genom att bygga in den i omstĂ€llningsavtalet. Vi Ă€r glada att vi kunde gĂ„ först med ett modernt avtal som jobbar med att förebygga arbetsbrister.
Varje sektor bör pÄ motsvarande sÀtt ta ansvar för sin respektive del av arbetsmarknaden, anser de kommunala parterna. Det försvÄras dock av LAS-utredningen. Anna Troberg, förbundsordförande:
â LAS-utredningen borde aldrig ha tillsats. Nu Ă€r den Ă€ndĂ„ hĂ€r och det enda rimliga Ă€r att kasta den i papperskorgen. Sedan mĂ„ste fackföreningsrörelsen pĂ„ allvar ta itu med den politiska utpressningen, annars kommer vi att hamna i den hĂ€r situationen om och om igen. Det vore förödande för den svenska modellen och tryggheten för alla vĂ„ra medlemmar.
Vill du veta mer?
LÀs mer om LAS och Sacos stÀllningstagande hÀr.
FörsĂ€mrad anstĂ€llningstrygghet â lĂ€s om hur förslagen skulle pĂ„verka dig hĂ€r.
LĂ€s vad LO, TCO och Saco skriver i en debattartikel i Aftonbladet 2/5: âNej, anstĂ€llda har inte för mycket trygghetâ.