Magasin K: En ny tidning om kultur, kommunikation och kreativa branscher

I dag lanseras den digitala tidningen Magasin K, www.magasink.se, som kommer bevaka kultur- och kommunikationsbranschen.

– Magasin K ska vara den viktigaste, smartaste och mest relevanta tidningssajten för alla som jobbar i kultursektorn, med kommunikation och i kreativ sektor, sĂ€ger Susanne Claesson, chefredaktör. Magasin K produceras pĂ„ uppdrag av fackförbundet DIK och har en sjĂ€lvstĂ€ndig journalistisk stĂ€llning. DIK organiserar bland annat bibliotekarier, kommunikatörer, arkivarier, museianstĂ€llda och egenföretagare inom till exempel speldesign eller översĂ€ttning. – De hĂ€r branscherna Ă€r viktiga delar av vĂ„rt samhĂ€lle som dĂ€rför bör uppmĂ€rksammas mer. Med Magasin K erbjuder vi ocksĂ„ en ny plattform för debatt, bland annat för att öka synligheten av villkoren och utvecklingen i de hĂ€r yrkesgrupperna, sĂ€ger Susanne Claesson – K:et i vĂ„rt namn stĂ„r för kultur, kommunikation och kreativ sektor. Men ocksĂ„ kunskap och kraft – nĂ„got som finns i alla de hĂ€r branscherna. I tidningens uppdrag ingĂ„r Ă€ven att granska förbundets verksamhet. Magasin K finns pĂ„ www.magasink.se. Mer information: Susanne Claesson, chefredaktör 08-480 040 41.