Magasin K: En ny tidning om kultur, kommunikation och kreativa branscher

I dag lanseras den digitala tidningen Magasin K, www.magasink.se, som kommer bevaka kultur- och kommunikationsbranschen.

– Magasin K ska vara den viktigaste, smartaste och mest relevanta tidningssajten för alla som jobbar i kultursektorn, med kommunikation och i kreativ sektor, säger Susanne Claesson, chefredaktör. Magasin K produceras på uppdrag av fackförbundet DIK och har en självständig journalistisk ställning. DIK organiserar bland annat bibliotekarier, kommunikatörer, arkivarier, museianställda och egenföretagare inom till exempel speldesign eller översättning. – De här branscherna är viktiga delar av vårt samhälle som därför bör uppmärksammas mer. Med Magasin K erbjuder vi också en ny plattform för debatt, bland annat för att öka synligheten av villkoren och utvecklingen i de här yrkesgrupperna, säger Susanne Claesson – K:et i vårt namn står för kultur, kommunikation och kreativ sektor. Men också kunskap och kraft – något som finns i alla de här branscherna. I tidningens uppdrag ingår även att granska förbundets verksamhet. Magasin K finns på www.magasink.se. Mer information: Susanne Claesson, chefredaktör 08-480 040 41.