Medlemsintervju: "Det var bland det roligaste och svåraste jag gjort i hela mitt liv"

Hon har jobbat på två fackliga organisationer, i förlagsbranschen samt som politiskt sakkunnig till kulturministern. Idag är hon strategisk kommunikatör på Formas, ett forskningsråd och svensk myndighet med uppdrag att stödja forskning inom hållbar utveckling. Möt kommunikatören och DIK-medlemmen Zandra Thuvesson.

Hej Zandra, berĂ€tta kort om dig sjĂ€lv och din yrkesroll. – Jag Ă€r en lĂ„ng blond skĂ„ning som gĂ€rna tar plats i ett rum men ocksĂ„ tar in vĂ€rlden med ett nyfiket och lyssnande öra. Jag jobbar just nu med kommunikation pĂ„ policynivĂ„. Det kan gĂ€lla samverkan med myndigheter, kontakt med politiken och ren omvĂ€rldsbevakning. Som strategisk kommunikatör sĂ„ jobbar man vĂ€ldigt brett och kommunikation Ă€r ju sĂ„ mycket. Kommunikationen kan ligga i valet av vilka som ska gĂ€sta ett rundabordssamtal eller en panel, till vilka ord man vĂ€ljer nĂ€r man spökskriver ett tal.

– Som person trivs jag med att fĂ„ vara nyfiken och det krĂ€vs verkligen i rollen som kommunikatör. DĂ€r behöver man hĂ€nga med i sin tid och alltid vara pĂ„ tĂ„rna gĂ€llande den nya utvecklingen inom sĂ„vĂ€l sakfrĂ„gor som teknik, sĂ€ger hon.

– Kulturellt lĂ€ngtar jag efter vin och konserter, spĂ€nnande formgivning och snygg design. Jag gillar att gĂ„ pĂ„ teater, men med barn hinner man tyvĂ€rr inte alltid. Men generellt sĂ„ slukar jag litteratur, film och teater.

Kan du berĂ€tta lite om din resa till hur du kom dit dĂ€r du Ă€r idag? – Under mina första jobb efter studierna jobbade jag i förlagsvĂ€rlden, men hittade snabbt till civilsamhĂ€llet. Jag har jobbat som kulturpolitisk projektledare pĂ„ Sveriges författarförbund och sedan pĂ„ ROKS – Riksorganisationen för kvinno- och tjejjourer i Sverige. Under den tiden tog jag Ă€ven en del frilansuppdrag och hade ett frilansuppdrag Ă„t Svenska tecknare dĂ€r Jenny Lindahl var chef. Jag höll bland annat i ett seminarium om utbildningspolitik, och i min panel satt Per Ohlson Fridh. Han blev sedan statssekreterare pĂ„ kulturdepartementet. Genom den kontakten sĂ„ frĂ„gade han mig, nĂ€r han fick sitt jobb, om jag kunde gĂ„ in och jobba som politiskt sakkunnig hos kulturministern pĂ„ ett vikariat. Vikariatet blev förlĂ€ngt och jag blev kvar i nĂ€stan tvĂ„ Ă„r.

– Det var bland det roligaste och svĂ„raste jag gjort i hela mitt liv. DĂ„ var jag planeringsansvarig för ministerns Ă„taganden och kvalitetssĂ€krade material och sĂ„g till att hon hade allt material till alla seminarier pĂ„ plats. Jag skrev Ă€ven vissa tal till henne. DĂ€refter jobbade jag brett med kulturfrĂ„gor pĂ„ andra sĂ€tt och hamnade efter nĂ„gra svĂ€ngar dĂ€r jag Ă€r idag.

Har du nĂ„gon konkret hĂ€ndelse dĂ€r du kĂ€nde att HÄR Ă€r jag pĂ„ rĂ€tt plats i min roll som kommunikatör? – Det finns en hĂ€ndelse som Ă€r den första jag tĂ€nker pĂ„. Jag var med dĂ„varande kulturminister Alice Bah Kuhnke pĂ„ en konferens om HBTQI-rĂ€ttigheter i Montenegro. DĂ€r regeringsrepresentanter var inbjudna, samt organisationer och andra aktörer. Under konferensen sĂ„ framgĂ„r det att inga av landets civilsamhĂ€llesaktörer Ă€r inbjudna att ta plats pĂ„ scen i de officiella samtalen. Det vill sĂ€ga inga kritiska röster pĂ„ scen. Det hĂ€r fĂ„r jag veta nĂ€r Alice redan har gĂ„tt upp pĂ„ scen och pĂ„börjat sitt anförande.

– DĂ„ skriver jag en lapp till Alice för att uppmana henne att ge över sin röst till en organisation ”pĂ„ golvet”. SĂ„ nĂ€r Alice Ă€r fĂ€rdig med sitt anförande ger hon över sin stol i panelsamtalet till en lokal HBTQI-organisation och helt plötsligt har civilsamhĂ€llet fĂ„tt en röst i det officiella sammanhanget. DĂ€r de kunde ge ett annat perspektiv, som inte var det polerade perspektivet som annars getts pĂ„ konferensen.

– Hur mĂ„nga gĂ„nger fĂ„r man vara med om nĂ„got sĂ„nt hĂ€r!? Det kommer jag alltid bĂ€ra med mig.

"Det roligaste Àr nÀr man förstÄr att nÀr flera aktörer gÄr samman sÄ tÀnker man klokare ihop! "

Vad Ă€r roligast med att jobba med kommunikation? – Det handlar om förtroende, lĂ„ngsiktigt uppbyggda relationer Ă€r det viktigaste. Det roligaste Ă€r nĂ€r man förstĂ„r att nĂ€r flera aktörer gĂ„r samman sĂ„ tĂ€nker man klokare ihop! Och att man alltid fĂ„r lov att vara nyfiken, men det Ă€r Ă€ven en utmaning att alltid behöva vara nyfiken för att kunna göra ett bra jobb sĂ„klart.

BerĂ€tta om ditt nuvarande jobb. – Jag jobbar sedan ett och ett halvt Ă„r som kommunikatör pĂ„ policynivĂ„ pĂ„ forskningsrĂ„det Formas, det Ă€r en helt ny vĂ€rld pĂ„ sitt sĂ€tt. Jag hade inte fördjupad koll pĂ„ forskningsrĂ„det sedan tidigare men hade följt dess verksamhet genom sociala medier en lĂ€ngre tid. Men nĂ€r jag vĂ€l började jobba hĂ€r sĂ„ förstod jag vilken komplex och spĂ€nnande organisation det Ă€r.

– Vi delar ut tvĂ„ miljarder till lĂ€rosĂ€tena via olika utlysningar som lĂ€rosĂ€tena och andra forskningsinstitutioner kan söka. De söker ofta via oss, VetenskapsrĂ„det eller Forte som jobbar mot mer arbetsliv och social hĂ€lsa eller sĂ„ söker de via Vinnova som arbetar mer med nĂ€ringsliv och innovation. Formas stöttar forskning inom hĂ„llbar utveckling. Formas har ocksĂ„ en kommunikationsutlysning som finansierar projekt inom kultursfĂ€ren som utstĂ€llningar pĂ„ museum, seminarieserier, poddsatsningar och liknande.

Vad Ă€r kommunikation för dig? – Allt Ă€r ju kommunikation, ett tal Ă€r kommunikation, vilket seminarium som ska göras Ă€r kommunikation. Du vĂ€ljer bort ett omrĂ„de för ett annat, det Ă€r kommunikation. Även vilka som ska bjudas in till ett samtal eller rundabordssamtal Ă€r kommunikation.

"Vissa som inte jobbar i kommunikativa processer behöver mer kunskap om att sÄ mycket annat Àr kommunikation, Àven det som inte Àr bara Àr de ord som skrivs ut."

– Jag tĂ€nker att det kan bli en nyckel för mĂ„nga att förstĂ„ att kommunikation Ă€r sĂ„ brett. Vissa som ser pĂ„ roller som strategisk kommunikatör, kommunikatör inom policy och översikt, det Ă€r en sĂ„n extrem bredd inom vad kommunikation Ă€r. Vissa som inte jobbar i kommunikativa processer behöver mer kunskap om att sĂ„ mycket annat Ă€r kommunikation, Ă€ven det som inte Ă€r bara Ă€r de ord som skrivs ut. 

Vad tĂ€nker du om arbetsmiljön för kommunikatörer? – HĂ€r tror jag att DIK kan göra ett stort jobb rent kunskapsmĂ€ssigt. Vad behöver kommunikatörerna? Det skulle vara intressant att se vad det Ă€r som gör att vissa organisationer Ă€r bĂ€ttre Ă€n andra gĂ€llande arbetsmiljön, vad Ă€r nyckeln dĂ€r?

"Den strategiska kommunikationen behöver ges mandat och bjudas in i alla rum dÀr sakkunskapen finns för att kunna höja blicken och vara rÄdgivare pÄ den nivÄ som krÀvs."

– Som kommunikatör har du sĂ„ mycket ansvar men inte alltid samma resurser som skulle behövas. BĂ„de ledning och kommunikationschefer har en stor möjlighet att förbĂ€ttra arbetsmiljön för kommunikatörer. Den strategiska kommunikationen behöver ges mandat och bjudas in i alla rum dĂ€r sakkunskapen finns för att kunna höja blicken och vara rĂ„dgivare pĂ„ den nivĂ„ som krĂ€vs.

Vad tror du Ă€r extra viktigt för kommunikatörer pĂ„ en arbetsplats? – Jag tĂ€nker pĂ„ att ha med kommunikatörerna i ledningsgruppen, att hela organisationen mĂ„ste förstĂ„ att kommunikationsavdelningen Ă€r en integrerad del av helheten. Att kommunikatörer alltid bör bjudas in i rummen dĂ€r besluten tas.

– PĂ„ vissa arbetsplatser dĂ€r kommunikatörer ges mycket ansvar men inte sĂ„ mycket mandat sĂ„ Ă€r det en grogrund till frustration och utmattning. Det Ă€r nĂ„got som drabbar det hĂ€r yrket hĂ„rt tror jag.

Hur kom du i kontakt med DIK? – Jag blev studentmedlem redan 2003 nĂ€r jag pluggade pĂ„ Södertörns högskola, pĂ„ Medie- och kommunikationsprogrammet. Efter en pĂ„byggnadskurs inom Förlagsvetenskap pĂ„ Stockholms universitet sĂ„ fick jag tidigt ansvarsfulla roller som pr-ansvarig pĂ„ stora bokförlag. Sedan dess har jag nyligen kommit tillbaka som yrkesverksam medlem i DIK. Men under en kort tid var jag faktiskt bollplank inför medieframtrĂ€danden Ă„t DIK:s dĂ„varande ordförande, Karin Linder.

– Det kĂ€nns sjĂ€lvklart att vara medlem utifrĂ„n var jag Ă€r idag. Jag jobbar inom kommunikation forskning, kultur och dĂ€r har DIK flera yrkesroller och Ă€ven om jag skulle byta yrkesroll sĂ„ ser jag att ni skulle omfatta dem pĂ„ ett piggt och specialiserat sĂ€tt.

– Jag har följt era utredningar och Anna Trobergs arbete genom Ă„ren, ni ringar in mĂ„nga av de problem som Ă€r centrala. Hot och hat mot tjĂ€nstemĂ€n till exempel och flera olika saker dĂ€r ni gör ett relevant arbete dĂ€r jag hoppas att jag som medlem kan stötta er och dĂ€r jag kanske kan fĂ„r hjĂ€lp av er vid tillfĂ€lle.

Har du sjÀlv varit i kontakt med facket?

– Ja jag har ringt och diskuterat löneersĂ€ttning, lĂ€st rapporter, och lĂ€st pĂ„ om olika sakfrĂ„gor som mitt fackförbund har drivit. För mig Ă€r facket extremt viktigt.

– Sedan har jag sjĂ€lv jobbat pĂ„ fackförbund. Det var sĂ„ givande att fĂ„  jobba med fackliga frĂ„gor först pĂ„ Sveriges författarförbund och sedan fick jag komma in pĂ„ Kulturdepartementet för att jobba med kulturskapares villkor och sedan efter det sĂ„ fick jag göra det Ă€ven för konstnĂ€rerna pĂ„ KonstnĂ€rernas riksorganisation. PĂ„ KonstnĂ€rsförbundet jobbade jag med krisstöd under pandemin, bland annat gĂ€llande hur gruppen pĂ„verkades under den speciella perioden.