Så skapar du ett skolbibliotek i världsklass

Forskning visar att skolbibliotekarier bidrar till elevers språkutveckling och informationskompetens, och dessutom jämnar ut förutsättningarna mellan elever. Trots det har färre än var fjärde elev i Sverige tillgång till ett bemannat skolbibliotek. Alla barn och unga förtjänar att gå ut i livet med de bästa möjliga förutsättningarna. Därför jobbar DIK för att alla elever ska få ett skolbibliotek i världsklass.

MÄnga Ärs internationell forskning visar att bemannade skolbibliotek som samspelar med Àmnesundervisningen vÀsentligt bidrar till elevers lÀrande. Skolbiblioteket kan bland annat stÀrka elevernas sprÄkutveckling, lÀsförmÄga och kÀllkritik, och Àr sÀrskilt bra pÄ att fÄnga upp och höja resultaten för barn som annars har svÄrt att nÄ skolans mÄl. Men för att lyckas krÀvs att biblioteket Àr bemannat med en utbildad bibliotekarie som Àr en naturlig del av skolans verksamhet. Trots det visar den senaste statistiken frÄn Kungliga biblioteket att bara 37 procent av de svenska eleverna har tillgÄng till ett bemannat skolbibliotek. BÄde bemanningen och öppettiderna har dessutom minskat det senaste Äret. Nyligen beslutade till exempel politikerna i Varberg att dra in all bemanning pÄ skolbiblioteken, nÄgot som fick DIK:s förbundsordförande Anna Troberg att reagera i en debattartikel.

För att vÀnda utvecklingen driver DIK krav pÄ att skollagen ska skÀrpas sÄ att alla skolbibliotek mÄste vara bemannade med en utbildad bibliotekarie som ingÄr i skolans pedagogiska team. Idag sÀger lagen bara att alla elever ska ha tillgÄng till ett skolbibliotek, men inget om att det ska vara bemannat.

Förutom att driva krav pĂ„ förĂ€ndring jobbar DIK för att sprida kunskap om hur man skapar ett vĂ€lfungerande skolbibliotek. Det gör vi genom att varje Ă„r dela ut utmĂ€rkelsen LÄNK SAKNAS, och genom att sprida de goda exemplen vidare.

De skolor som fÄtt utmÀrkelsen genom Ären har tvÄ saker gemensamt: de har en kompetent skolbibliotekarie, och en skolledare som verkligen förstÄr bibliotekariens bidrag till elevernas mÄluppfyllelse.

MĂ„nga ser pĂ„ skolbiblioteket som ett rum med böcker, men lokalen Ă€r den minst viktiga faktorn – i digitaliseringens spĂ„r mĂ„ste skolbibliotekets pedagogiska funktion vara i fokus. DĂ€rför bör man lĂ„ta skolbibliotekarien vara ute i klassrummen sĂ„ mycket som möjligt.

En nyckel till ett skolbibliotek i vÀrldsklass Àr att inkludera skolbibliotekarien i hela verksamheten, och lÄta bibliotekarien komplettera lÀrarnas Àmnesspecifika kunskaper. Med en bibliotekarie pÄ plats fÄr hela skolan en vÀrdefull spetskompetens inom lÀsutveckling och medie- och informationskunnighet. Se till att nyttja den kunskapen! Ett enkelt sÀtt Àr att skriva in i kursplanen att varje lÀrare ska genomföra minst ett projekt om Äret tillsammans med skolbiblioteket.

Vill du ha fler tips? För att hjÀlpa skolledare runt om i landet pÄ traven har DIK tagit fram en guide till hur du skapar ett skolbibliotek i vÀrldsklass. Genom att jobba med den blir eleverna bÀttre rustade att gÄ vidare ut i livet och navigera i informationssamhÀllet.

HĂ„ller ditt skolbibliotek redan vĂ€rldsklass? Nominera det till Ă„rets utmĂ€rkelse LÄNK SAKNAS.

8 steg till ett skolbibliotek i vÀrldsklass

  • LĂ„t skolbibliotekarien komplettera undervisningen

  • Inkludera skolbibliotekarien i hela verksamheten

  • Minst ett projekt om Ă„ret tillsammans

  • LĂ„t skolbibliotekarien vara med i bedömningen

  • LĂ„t skolbibliotekarien lĂ€ra lĂ€rarna

  • FrĂ€mja lĂ€sfrĂ€mjandet

  • TĂ€nk utanför rummet

  • Frigör skolbibliotekarien frĂ„n biblioteket