Skolbibliotek i fokus på Almedalsveckan

Listan på vad ett skolbibliotek med utbildad bibliotekariekompetens bidrar med kan göras lång. I grunden handlar det om att värna och stärka demokratin. Trots det ser tillgången till bemannade skolbibliotek väldigt olika ut, beroende på var en elev bor, vilken skola hen går i och vem som driver skolan. Hur kan det få vara så? Och när blir bemannande skolbibliotek verklighet?

Idag (den 4 juli, kl. 10:00) höll DIK ett seminarium om skolbiblioteksfrÄgan, pÄ LÀnsteatern pÄ Gotland. Seminariet diskuterade frÄgor kring skolbibliotek utifrÄn DIK:s nya rapport: "Vad krÀvs för att en boksamling ska kunna kallas ett skolbibliotek?".  Panelen bestod av bland annat politiker frÄn riksdagens utbildningsutskott och frÄn Malmö stad. Det blev ett intressant samtal med mÄnga intressanta reflektioner och analyser om problemen och vÀgen fram. Samtalet visade Àven pÄ den politiska enighet som finns i frÄgan; dÀr samtliga paneldeltagare bland annat bedyrade att frÄgan om alla barns rÀtt till bemannade skolbibliotek Àr viktig och central.     DIK:s förbundsordförande, Anna Troberg som ocksÄ deltog i panelen konstaterade att lagen mÄste garantera alla elever tillgÄng till ett bemannat skolbibliotek. Dessutom mÄste skolbibliotekens bidrag till det pedagogiska arbetet in i statistiken. Garantin för att alla elever ska ha ett skolbibliotek krÀver ett riksdagsbeslut. GÀllande statistiken sÄ kan regeringen pÄ egen hand stoppa in i regleringsbrev och förordningstexter. Anna underströk vidare att det nu Àr hög tid för landets politiker att agera. Det duger inte att mer Àn hÀlften av Sveriges elever saknar tillgÄng till ett bemannat skolbibliotek!

- Vi Àr alla överens och ÀndÄ hÀnder det inget. Har vi rÄd att inte bemanna skolbiblioteken? sÀger Anna Troberg Hon avslutade med att uppmana politikerna, om att det Àr dags att gÄ frÄn ord till handling och se till att varenda elev fÄr tillgÄng till ett bemannat skolbibliotek.   DIK krÀver: 

  • Att alla elever fĂ„r lagstadgad rĂ€tt till skolbibliotek med skolbibliotekarier.  

  • Att Skolverket ges i uppdrag att inkludera skolbibliotekarier i statistiken över pedagogisk kompetens. 

LĂ€s mer i vĂ„r rapport ”Vad krĂ€vs för att en boksamling ska kunna kallas skolbibliotek?”

Lyssna pÄ hela seminariet hÀr:  

Medverkande:

Anna Troberg, Förbundsordförande, Fackförbundet DIK Gunilla Svantorp, Ordförande i riksdagens utbildningsutskott, (S) Christian Carlsson, Skolpolitisk talesperson och ledamot i riksdagens utbildningsutskott, (KD) Sara Wettergren, KommunalrĂ„d för skola och utbildning, (L) Malmö stad Maja Sjögren, Vice förbundsordförande, Elevernas riksförbund Matilda Westerman, Moderator Glöm inte att dela, gilla och följa oss pĂ„ vĂ„ra sociala kanaler. Â