Ett skolbibliotek Àr sÄ mycket mer Àn en sal fylld med böcker. HÀr ges eleven förutsÀttningar för bÄde kritiskt och kreativt tÀnkande, att utveckla sin sprÄkkunskap och att fÄ nya perspektiv pÄ det för givet tagna. Att skolbiblioteket Àr en vÀrdefull del av det pedagogiska lÀrandet rÄder det med andra ord inga tvivel om.
Skolbibliotekens vÀrde och funktion Àr ett av DIK:s centrala pÄverkansomrÄden. Under Äret som gÄtt har förbundet exempelvis drivit pÄ för att verkstÀlla lagförslaget om krav pÄ bemannade skolbibliotek och högljutt protesterat nÀr regeringen inte gÄtt vidare med förslaget.
PĂ„verkan genom goda exempel
Förutom att driva politik för förÀndring jobbar DIK för att sprida kunskap om hur man skapar ett vÀlfungerande skolbibliotek. Det görs bland annat genom att varje Är dela ut utmÀrkelsen Skolbibliotek i vÀrldsklass, och sprida de goda exemplen för att inspirera fler skolor och kommuner att uppvÀrdera skolbibliotekens viktiga funktion.
â En vĂ€lfungerande skolbiblioteksverksamhet Ă€r ett effektivt verktyg i arbete för en likvĂ€rdig skola. UtmĂ€rkelsen Skolbibliotek i vĂ€rldsklass synliggör skolbibliotek som spelar en aktiv roll för elevernas lĂ€rande och utveckling, konstaterar Ă sa Lundholm som Ă€r medlem i juryn för utmĂ€rkelsen.Ă sa Lundholm, utvecklingsledare för skolbibliotek i Sigtuna kommun.
En utmÀrkelse som gör skillnad
Samtliga skolor som tidigare fĂ„tt utmĂ€rkelsen har, förutom engagerade bibliotekarier, en central faktor gemensamt: en skolledare som verkligen förstĂ„r bibliotekariens kompetens och bidrag till elevernas mĂ„luppfyllelse. För att uppnĂ„ ett vĂ€lfungerande skolbibliotek Ă€r nĂ€mligen skolbibliotekariens roll och förutsĂ€ttningar av stor vikt â nĂ„got som inte nog kan betonas.
Och kanske Ă€r det just i Ă„r som de dĂ€r goda exemplen behöver synliggöras lite extra â ett Ă„r dĂ€r politiken stĂ„r i fokus och bĂ„de mĂ„ste erkĂ€nna problem och presentera lösningar. Ett skolbibliotek i vĂ€rldsklass, dĂ€r förutsĂ€ttningarna för lĂ€rande, kunskapsutjĂ€mning och goda arbetsvillkor Ă€r pĂ„ plats, kan visa vĂ€gen.
- Att ansöka om utmÀrkelsen Àr ett sÀtt att synliggöra skolbiblioteksfrÄgan pÄ den politiska dagordningen, konstaterar Sofia Malmberg som Àven hon Àr medlem i juryn.
Sofia Malmberg, produktÀgare för skolbibliotekstjÀnster, BTJ (BibliotekstjÀnst)