NĂ€r Lina skulle vĂ€lja sin yrkesbana var det inte ett vanligt nio till fem-jobb som lockade â hon letade efter nĂ„got kreativt. Ett gymnasieprogram i grafisk kommunikation kĂ€ndes som rĂ€tt vĂ€g men efter att ha gjort praktik pĂ„ en reklambyrĂ„ som hade vad hon beskriver som en âMad Men-liknande hierarkiâ blev det svĂ„rare. Skulle det inte gĂ„ att kombinera ett kreativt jobb med rimliga arbetsförhĂ„llanden? Hon började fundera över andra karriĂ€rval.Â
Efter en period med olika ströjobb och studier i konstnĂ€rligt skapande hamnade Lina pĂ„ en distanskurs i digital design pĂ„ Högskolan i Kristianstad. Plötsligt Ă„terupptĂ€ckte hon allt hon gillat med digital design och fick pröva nya saker som animering, interaktionsdesign och UX-design â Lina hade hittat rĂ€tt. Nu har hon jobbat som UX/UI-designer i ungefĂ€r sju Ă„r.Â
â Jag kĂ€nde att det var en jĂ€ttebra blandning för mig som hade letat efter nĂ„gonting kreativt att göra som inte tog den kreativa musten ur mig utan handlar mer om âhurâ och âvarförâ. Â
âMitt första jobb fick jag genom att vara lite bestĂ€md, jag sa att jag var i stan och tĂ€nkte komma över pĂ„ en kaffe.âÂ
I dag jobbar Lina pĂ„ IT-företaget Tietoevry men spenderar för nĂ€rvarande största delen av sin arbetstid pĂ„ Eniro som konsult. Att vara konsult Ă€r ganska likt att vara egenföretagare tycker hon, det blir stor bredd i uppdrag och arbetsuppgifter. Men den stora fördelen Ă€r att om ett uppdrag tar slut sitter hon inte utan lön utan dĂ„ finns det ett sĂ€ljteam pĂ„ arbetsplatsen som kan hjĂ€lpa till att hitta nya uppdrag.ÂLina visar runt i Tietoevrys luftiga arbetsutrymmen i Solna, hejar pĂ„ nĂ„gra kollegor som har ett möte och visar var hon brukar jobba nĂ€r hon Ă€r pĂ„ plats. Hon ritar upp ett köpflöde pĂ„ en whiteboard och diskuterar lite med tvĂ„ praktikanter som Ă€r pĂ„ plats.Â
Att fĂ„ in en fot i branschen Ă€r det svĂ„rasteÂ
Studenterna Evin och Therese frĂ„n Nackademin ser fram emot arbetslivet men Ă€r instĂ€llda pĂ„ att det kan ta tid att fĂ„ jobb. Som praktikanter pĂ„ Tietoevry ser de en stor fördel i att fĂ„ testa de praktiska delarna av jobbet och sjĂ€lva skapa kontakter som kan vara bra att ha i jobbsökandet efter att de tagit examen.Â
Linas första jobb som UX-designer fick hon pĂ„ en full servicebyrĂ„ i Blekinge genom att höra av sig och sĂ€ga att âjag Ă€r i stan och tĂ€nker komma pĂ„ en kaffe nuâ. Hon sĂ€ger sjĂ€lv att hon hade tur, men det lĂ„ter ocksĂ„ som att hon hade en bra strategi.Â
â Jag fick vara lite bestĂ€md, men efter det har jag ju fĂ„tt kontakter. Det Ă€r nog mycket svĂ„rare om man inte fĂ„tt in foten nĂ„gonstans. Â
Men allt har inte gĂ„tt som pĂ„ rĂ€ls, under covidpandemin blev Lina, liksom mĂ„nga andra, uppsagd pĂ„ grund av arbetsbrist.  Â
âAtt söka jobb var i princip som att jobba heltid eftersom arbetsgivarna utnyttjade situationen och ville ha vĂ€ldigt mĂ„nga arbetsprover.âÂ
â DĂ„ upplevde jag att det var jĂ€ttetufft för det var sĂ„ mĂ„nga som hade blivit av med jobbet. Jag upplevde ocksĂ„ att det var mĂ„nga arbetsgivare som utnyttjade situationen genom att erbjuda vĂ€ldigt dĂ„liga arbetsförhĂ„llanden och lĂ„g lön. De försökte fĂ„ en att göra massor av arbetsprover, sĂ„ att man liksom skulle jobba gratis för att fĂ„ jobbet. Det tog extremt mycket av min tid nĂ€r jag i princip var tvungen att jobba heltid för flera företag samtidigt innan jag ens fĂ„tt jobb hos dem.Â
â Men ju lĂ€ngre tid jag varit i branschen desto mer kontakter har jag fĂ„tt. Folk byter jobb och fler rekommenderar en.Â
För de som Ă€r nyexade nu ser det tufft ut tycker Lina. Det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ en ingĂ„ng om man inte har en praktik dĂ€r man kanske kan bli anstĂ€lld efterĂ„t.Â
âUX-mognaden Ă€r ganska lĂ„g hos mĂ„nga företag"Â
â Det Ă€r ju en ganska ny yrkesroll sĂ„ jag vet inte om alla företag vet om att de behöver ha en UX-designer. Vi brukar kalla det för âUX-mognadâ och den Ă€r ganska lĂ„g hos mĂ„nga. Man kanske har de olika typerna av UX-uppgifter utspridda pĂ„ andra personer som strateger eller analytiker.Â
Vad gör en UX-designer egentligen?Â
Lina förklarar vad skillnaderna mellan UX och UI bestĂ„r i.  â UX stĂ„r för user experience â anvĂ€ndarvĂ€nlighet â och Ă€r den strategiska, psykologiska delen att hitta och rota i anvĂ€ndarens behov. Sen översĂ€tts det i arbetsuppgifter. Till exempel som att göra intervjuer, anvĂ€ndartester, sĂ€tta upp och konkretisera olika planer i form av personas eller anvĂ€ndarresor. Â
â UI-delen Ă€r mer visuell, det handlar om att förbereda det som utvecklarna ska göra i kod och det kan vara allt ifrĂ„n att man tar fram fĂ€rger och typsnitt till att planera interaktioner. SĂ„ att det blir enkelt och logiskt och att det finns ett designmönster som gĂ„r att följa. Sen bestĂ„r det Ă€ven av en mer teknisk del i att sĂ€tta upp system. Helt enkelt för hur en design ska vara uppbyggd för att utvecklarna ska kunna göra sitt jobb och för att man ska se till att det blir konsekvent i sjĂ€lva utseendet och beteendet pĂ„ sajten.Â
âSom UX-designer mĂ„ste du kunna tĂ€nka utanför boxen och samtidigt befinna dig inom den.âÂ
Vilka egenskaper Ă€r viktiga att ha som UX-designer?Â
Lina uppskattar blandningen mellan strategiskt och kreativt arbete. Hon beskriver det som att bĂ„de tĂ€nka utanför boxen och befinna sig inom den. Â
â Jag mĂ„ste förlita mig pĂ„ saker som Ă€r standard, men jag fĂ„r inte fastna dĂ€r och bara göra samma sak som jag alltid har gjort.Â
Ibland kan olika behov krocka och dĂ„ Ă€r det viktigt att hĂ„lla huvudet kallt.Â
â PĂ„ vissa företag kan det vara sĂ„ att önskemĂ„len internt helt gĂ„r emot anvĂ€ndarnas behov och man skapar nĂ„got som kallas âdark patternsâ dĂ€r man försöker lura anvĂ€ndare genom att de till exempel tror att de signar upp sig för ett nyhetsbrev men det egentligen betyder att du kommer bli uppringd av företaget för att de tycker att du Ă€r en potentiell kund. Â
Att hantera de olika parternas behov Ă€r en större del av jobbet Ă€n man kan tro. Â
â Jag mĂ„ste ju se till att min uppdragsgivare Ă€r nöjd med mig, men jag har en etisk skyldighet att frĂ€mst vara pĂ„ anvĂ€ndarens sida. NĂ€r det inte gĂ„r ihop kan det bli tufft och dĂ„ handlar det om att vĂ„ga ta diskussionen. Jag vĂ„gar det för att jag kĂ€nner att det Ă€r viktigt. Det kan bli vĂ€ldigt krĂ€vande retoriskt att försöka fĂ„ dem att förstĂ„ anvĂ€ndarnas position och behov. Att klara att göra det utan att det blir en negativ upplevelse för företaget, det Ă€r utmaningen.Â
Som UX-designer anvĂ€nder Lina mĂ„nga olika digitala verktyg för design, digitala workshopverktyg, analys av anvĂ€ndningstester och intervjuer. Trots att det Ă€r mĂ„nga digitala verktyg tycker hon inte att man mĂ„ste vara sĂ€rskilt tekniskt lagd för att jobba som UX-designer, det Ă€r nĂ„got man kan lĂ€ra sig lĂ€ngs vĂ€gen. Â
â Programmen jag anvĂ€nder, till exempel Figma, Ă€r ju ocksĂ„ designade av UX/UI-designers som har försökt göra dem sĂ„ enkla som möjligt att förstĂ„. Â
Den allra viktigaste egenskapen att ha som UX:are Ă€r att vara nyfiken, anser Lina.Â
â Det Ă€r liksom hela grejen, att vilja förstĂ„ hur nĂ„gonting blir bra och hur nĂ„gonting kan bli bĂ€ttre.Â
âDet kĂ€nns som att jag blir mer effektiv för varje vecka tack vare nya verktyg och AI â jag ser absolut ingen anledning till att vi ska jobba 40 timmar i veckan.âÂ
FrĂ„gan om AI kĂ€nner hon sig splittrad till. Â
â Den konstnĂ€rliga, rebelliska delen av mig sĂ€ger att det Ă€r en katastrof. De bara snor andras grejer och det kommer leda till en apokalyps. Och sen har vi den mer effektiva, pragmatiska delen av mig som kĂ€nner âĂ„h vad praktiskt att AI kan lösa monotona uppgifter Ă„t mig som bara tar tid och inte rör min unika kompetensâ. Â
Hon anvĂ€nder mest AI som en second opinion för att fĂ„ en annan infallsvinkel eller ny syn pĂ„ det hon gjort. Det kan ocksĂ„ vara anvĂ€ndbart om hon gjort en intervju och vill sammanfatta och ta ut insikter. Â
â Det funkar ju inte med copy paste men jag kan fĂ„ bekrĂ€ftat om vi lyfter ut samma saker eller om jag lagt in en massa personliga vĂ€rderingar i mina slutsatser. Â
JĂ€mstĂ€lldhet och kortare arbetstid Ă€r viktiga framtidsfrĂ„gor för teknikbranschen Â
FrĂ„gan om kortare arbetstid, som DIK driver, kĂ€nner Lina starkt för. Hon har sett en stor effektivisering i branschen under sina sju Ă„r och tror att det skulle gĂ„ bra att korta arbetstiden.Â
â Det kĂ€nns som att jag blir mer effektiv för varje vecka och det kommer nya verktyg och sĂ€tt att göra saker. Jag ser absolut ingen anledning till att vi ska jobba 40 timmar i veckan. Det finns mĂ„nga studier som visar att ens uppmĂ€rksamhet inte klarar det. En kortare arbetsvecka skulle min bransch verkligen ha behov av.Â
Som kvinna i en mansdominerad bransch tycker Lina ocksĂ„ att det Ă€r viktigt att företagen jobbar med ett jĂ€mstĂ€lldhetstĂ€nk.Â
â Jag ser ganska stora initiativ och det hĂ€nder ju saker, men det Ă€r fortfarande ett stort könsglapp, sĂ€rskilt högre upp pĂ„ chefsnivĂ„. Det tycker jag att facket kan driva mer. Â
OjĂ€mstĂ€lldheten visar sig exempelvis i lönekuvertet.Â
â Jag och mĂ„nga andra kvinnor har kanske svĂ„rt att argumentera för en skĂ€lig lön, alltsĂ„ en lön som Ă€r lika mycket som vĂ„ra manliga kollegors. Â
SĂ„ har DIK varit ett stöd i yrkeslivetÂ
"Jag fick en sĂ„ fantastisk lönecoachning. Jag bara skiner upp nĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ det samtalet."Â
Lina har tagit hjĂ€lp av DIK genom att gĂ„ pĂ„ lönecoachning, nĂ„got som ingĂ„r i medlemskapet.Â
â Jag fick en sĂ„ fantastisk lönecoachning. Jag bara skiner upp nĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ det samtalet. Det var superkonkreta tips och jag fick ett helt annat tankesĂ€tt Ă€n tidigare. Det var inte tips jag hade kunnat googla mig fram till eller som jag fĂ„tt tidigare. Han jag pratade med var sĂ„ karismatisk och det smittade av sig och gjorde hela min dag.Â
â Sen hade jag med mig det in i löneförhandlingen. Det Ă€r ju alltid en svĂ„r situation. Det sitter ju i ens sjĂ€lvförtroende hur mycket man kan applicera rĂ„den, men bara det dĂ€r tankesĂ€ttet som jag fick med mig gjorde att jag inte gick in i underlĂ€ge utan placerade mig sjĂ€lv som likvĂ€rdig och stĂ€llde frĂ„gor snarare Ă€n att gĂ„ in i ett rent argumentativt mode. Det Ă€r skönt att ha de verktygen.Â
âJag har haft det största imposter syndromet du nĂ„gonsin hört talas omâÂ
Lina ger ett vĂ€ldigt tryggt och sjĂ€lvsĂ€kert intryck nĂ€r hon pratar med kollegorna. Men det har inte alltid varit sĂ„, berĂ€ttar hon.Â
â Jag har haft det största imposter syndromet du nĂ„gonsin hört talas om. Men jag har jobbat tillsammans med en coach för att bygga upp sjĂ€lvsĂ€kerheten kring mitt arbete och det har verkligen hjĂ€lpt. Â
Hon kĂ€nner det som att hon varit DIK-medlem sedan tidernas begynnelse, men det var pĂ„ hennes första jobb pĂ„ en fullservicebyrĂ„ som hon kollade runt vad andra pĂ„ arbetsplatsen var med i för fack och gjorde lite research. Â
â Jag har fĂ„tt bra stöd, till exempel nĂ€r jag blev uppsagd pĂ„ grund av arbetsbrist. Det Ă€r liksom den personliga kontakten som jag har haft som gjort att det kĂ€nts vĂ€ldigt tryggt. Â
Bli medlem i DIK â facket för kreativ sektor.
Alla foton i reportaget Àr tagna av Alexander Donka.