â Jag Ă€r vĂ€ldigt glad att DIK satsar pĂ„ journalistik, nĂ€r mĂ„nga andra förbund och organisationer drar ner pĂ„ detsamma. Fackförbundspressen Ă€r en vĂ€ldigt viktig del av medielandskapet och jag hoppas att den nya tidningen kommer stĂ€rka intresset för villkoren inom kultur- och kommunikationsbranschen, sĂ€ger Susanne Claesson.
Susanne Claesson har arbetat som journalist, redaktör och AD sedan 00-talet och har arbetat pÄ bland annat Fokus, Sydsvenskan och SVT. Senast kommer hon frÄn en tjÀnst som redaktionschef pÄ Finansliv.
â Vi tycker att Susannes bakgrund bland annat frĂ„n Fokus och fackförbundstidningen Finansliv Ă€r perfekt för DIK:s medlemstidning. Det finns mĂ„nga viktiga frĂ„gor för en tidning inom DIK:s sektorer den kommande tiden, och vi Ă€r mycket glada över att Susanne med sin stora kunskap om politik, arbetsmarknad och digital journalistik ska börja hos oss. Vi ser fram emot att vĂ€lkomna henne och att följa utvecklingen av den nya tidningen, sĂ€ger Johanna Lindell, DIK:s VD.
Susanne Claesson tilltrÀder som chefredaktör den 19 januari och en av de första uppgifterna blir att rekrytera en reporter.
â Det Ă€r ett drömuppdrag att fĂ„ starta en ny tidning och en otroligt kul utmaning. Nu letar jag efter en vass reporter som vill vara med och bygga upp tidningen tillsammans med mig och vĂ„r AD Petter Odevall, sĂ€ger Susanne Claesson.
Om DIK DIK Àr facket för alla som arbetar eller studerar inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. DIK har cirka 20 000 medlemmar runt om i landet och ingÄr i Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. DIK Àr partipolitiskt obundet.
För mer information, vÀnligen kontakta: Johanna Alm Dahlin, utredare johanna.alm.dahlin@dik.se 072-724 84 13 För frÄgor till Susanne Claesson: 070-199 29 06