Svar på tal om kommunikatörer

Debatten om kommunikatörerna har länge varit både negativ och osaklig. Det cirkulerar många påståenden men väldigt lite fakta. Här hittar du några av de vanligaste påståendena om kommunikatörers vara eller icke vara – och svar på tal. 

Varför mÄste kommunikatörerna vara sÄ mÄnga? 

Debatten om att kommunikatörerna Àr för mÄnga Äterkommer med jÀmna mellanrum, sÀrskilt i ekonomiskt tuffa tider. Antalet kommunikatörer har ökat de senaste decennierna, men det har ocksÄ kraven pÄ den offentliga kommunikationen. Den digitala omstÀllningen och medielandskapet har genomgÄtt enorma förÀndringar. I dag ska alla medborgare snabbt och enkelt kunna ta del av information som Àr anpassad efter deras förmÄga. De förvÀntas kunna göra aktiva val kring exempelvis sjukvÄrd och skola. Myndigheter, kommuner och offentliga verksamheter har krav pÄ sig att kommunicera i mÄnga olika kanaler och nÄ mÄnga olika mÄlgrupper med skilda förutsÀttningar och behov. Det stÀller höga krav pÄ den offentliga kommunikationen.  

Även utvecklingen kring desinformation, otillbörliga pĂ„verkanskampanjer, filterbubblor och liknande stĂ€ller höga krav pĂ„ den offentliga kommunikationen att nĂ„ ut till breda grupper i samhĂ€llet med korrekt information och se till att förtroendet för offentligheten inte skadas. Och till det förstĂ„s ocksĂ„ betydelsen av kommunikation i kristider, som inte minst blev tydlig under pandemin. 

DIK:s tidning Magasin K har granskat pĂ„stĂ„endet om den stora ökningen av kommunikatörer i offentlig sektor och visat att andelen kommunikatörer pĂ„ de trettiofem största myndigheterna legat pĂ„ samma nivĂ„ – 1 procent – de senaste fem Ă„ren.

GĂ„r inte den ökade mĂ€ngden administrativ personal – som kommunikatörer – ut över kĂ€rnverksamheten?  

I debatten lyfts ibland att man i tider av besparingar ska satsa pÄ kÀrnverksamheten och skÀra ned pÄ det som inte ingÄr i den. DIK menar att det Àr en missuppfattning att kommunikatörer inte bidrar till kÀrnverksamheten. TvÀrtom behövs professionell kommunikation för att stötta kÀrnverksamheten och hjÀlpa verksamheten att nÄ sina mÄl. Kommunikatörer avlastar ocksÄ det som ofta betraktas som kÀrnverksamhet. Om inte kommunikatörerna fanns skulle mÄnga arbetsuppgifter hamna hos andra yrkesgrupper. Ett exempel Àr VÄrdguiden 1177 som Àr producerad av kommunikatörer och avlastar sjukvÄrden. 

Kommunikatörer jobbar dessutom ofta bÄde med att ta fram strategier som bidrar till att uppnÄ verksamhetsmÄlen, och operativt med att ta fram innehÄll som bidrar till att uppnÄ samma mÄl. SÄ det Àr sÀllan ett rent administrativt arbete. 

Är inte kommunikatörernas roll bara att försköna verkligheten, alltsĂ„ “sminka grisen”? 

Det finns förstĂ„s fall dĂ€r kommunikation anvĂ€nds för att ge en tillrĂ€ttalagd bild av nĂ„got. Offentlig kommunikationsverksamhet ska givetvis granskas precis som all annan offentlig verksamhet. DIK:s bild av de offentliga kommunikatörernas arbete Ă€r dock raka motsatsen till att ”sminka grisen”. DIK:s medlemmar arbetar hĂ„rt för att nĂ„ ut med lĂ€ttillgĂ€nglig och transparent information till medborgarna och för att öka delaktigheten i samhĂ€llet. De lĂ€gger mycket möda pĂ„ att vara transparenta och bidra till demokratin och de Ă€r ocksĂ„ stolta över att deras arbete bidrar till just det.  

Vem som helst kan vÀl jobba med kommunikation, det Àr vÀl bara att lÀgga upp lite pÄ Facebook och kopiera och klistra in texter pÄ webben? 

Det hÀr speglar en allmÀn okunskap om vad kommunikatörer gör och varför de behövs. Kommunikationsyrket Àr vÀldigt brett och för utomstÄende kan det ibland upplevas som otydligt exakt vad kommunikatörer gör. Det Àr ocksÄ ett yrke som förÀndras i snabb takt vilket kan göra det svÄrt att hÀnga med.

Kommunikatörernas uppdrag skiljer sig förstÄs Ät i olika sektorer men oavsett uppdrag sÄ krÀver yrket professionell kompetens i att undersöka och förstÄ kommunikationsbehov utifrÄn organisationens mÄl och uppdrag samt att skapa och förmedla budskap till olika mÄlgrupper som Àr anpassad efter olika mottagares behov. Utan kommunikatörens kompetens riskerar kommunikationsbehov glömmas bort, innehÄll bli svÄrbegripligt och information inte nÄ rÀtt mÄlgrupp. 

Beroende pÄ arbetsuppgifter och aktuell kanal behöver kommunikatörer specialiserad kunskap om till exempel text, bild, rörlig media, form osv. Det Àr nog fÄ andra yrkesgrupper som blir sÄ ifrÄgasatta som kommunikatörer och som stÀndigt behöver förklara varför de över huvud taget finns. 

Kommunikatörerna hindrar journalister frÄn att göra sitt jobb 

Det finns sÀkert enstaka fall dÀr kommunikatörer upplevt krav pÄ sig att agera grindvakter mot journalister eller förmedla en felaktig bild av verksamheten. Men DIK:s medlemmar arbetar tvÀrtom varje dag hÄrt för att vara transparenta och bidra till öppenhet. De allra flesta upplever att deras relation till media Àr god eller mycket god och att mediahanteringen Àr högt prioriterad pÄ arbetsplatsen. Kommunikatörer i samhÀllets tjÀnst Àr inte ett hinder för transparens och demokrati. De Àr en absolut förutsÀttning för det.  LÀs mer i den hÀr rapporten.