Det började med att Nea Bylund tyckte att Medievetarprogrammet pĂ„ Södertörns högskola innehöll för lite praktiska moment. Hon började leka med tanken att starta en studentförening som kunde anordna aktiviteter och ge mer praktisk erfarenhet. Hennes kursare Fiona Nicklin, Malin Bengtsson och Wilma DarĂ©us tyckte idĂ©n var spĂ€nnande och sĂ„ startade föreningen Södertörns kreatörer. Den första aktiviteten de gjorde var att arrangera en studentförelĂ€sning med fackförbundet DIK.Â
â Vi hörde att DIK brukar komma och förelĂ€sa pĂ„ olika högskolor sĂ„ vi blev jĂ€ttetaggade. VĂ„rt allra första event blev en gĂ€stförelĂ€sning. Innan det visste vi ganska lite om DIK, men nĂ€r vi hade trĂ€ffat Lovisa och Elisabeth frĂ„n DIK och fick höra allt som ingick kĂ€ndes det sjĂ€lvklart att gĂ„ med.ÂâDet Ă€r ett sĂ€tt att fĂ„ inspiration och nĂ€tverkaâ - Fiona Nicklin
Att starta en kreativ studentförening har varit ett vĂ€rdefullt komplement till utbildningen, tycker alla.Â
â Vi Ă€r alla mycket hands on och vi vill ju att den hĂ€r utbildningen ska ge oss sĂ„ mycket som möjligt och dĂ„ fĂ„r man ju ta tag i det sjĂ€lv, sĂ€ger Nea.Â
â Det Ă€r ett sĂ€tt att fĂ„ inspiration och nĂ€tverka med personer som jobbar inom kommunikations- och PR-branschen, eftersom det Ă€r sĂ„ viktigt inom den hĂ€r branschen, lĂ€gger Fiona till.Â
Fiona berĂ€ttar att hon valde medievetarprogrammet för att hon tyckte den var mer mĂ„ngsidig Ă€n journalistprogrammet som hon ocksĂ„ var intresserad av. Â
â Det var just den hĂ€r blandningen av bĂ„de akademiskt och praktiska saker. Södertörn har överlag vĂ€ldigt nytĂ€nkande program med mĂ„nga roliga inriktningar, sĂ€ger hon.Â
Alla fyra har tagit sabbatsĂ„r mellan gymnasiet och fortsatta studier och det Ă€r de glada över, eftersom de nu tycker att de kan ta till sig studierna bĂ€ttre och förstĂ„r hur det funkar i arbetslivet.Â
Varför valde ni just medievetarprogrammet?Â
â Jag hann bli lite trött pĂ„ att jobba och sugen pĂ„ att börja studera. Alla jobb jag lockades av krĂ€vde en sĂ„n hĂ€r typ av utbildning sĂ„ dĂ€rför valde jag den som var bĂ„de teoretisk och praktisk, sĂ€ger Malin.Â
â För mig var det lite uteslutningsmetoden, berĂ€ttar Nea. Det hĂ€r var det enda jag kunde tĂ€nka mig att jobba med i framtiden.Â
Wilma berĂ€ttar att hon först pĂ„började en annan utbildning.Â
â Jag kĂ€nde det som att jag stod vid ett vĂ€gskĂ€l sĂ„ först pluggade jag beteendevetenskap ett Ă„r och var inne pĂ„ att ta kandidat i det. Men jag trivdes inte jĂ€ttebra i Uppsala och kĂ€nde att jag ville testa nĂ„gon medie- och kommunikationsvetenskaplig utbildning, sĂ„ dĂ„ sökte jag mig tillbaka till Stockholm och hittade den hĂ€r utbildningen. Men beteendevetenskap intresserar mig fortfarande och det jag lĂ€rde mig dĂ€r kan jag Ă€ven ha nytta av inom det hĂ€r yrket.Â
âOavsett vilken arbetsplats jag hamnar pĂ„ vill jag vara en idĂ©sprutaâ - Wilma DarĂ©us
Vad skulle ni vilja jobba med i framtiden?Â
â Jag tycker bĂ„de skrivande och grafiskt Ă€r kul. Men jag tror att jag vill jobba inom PR i alla fall. Reklam har jag varit lite inne pĂ„, men det kĂ€nns för stressigt och jag vet inte om jag hade passat i det klimatet, sĂ€ger Fiona.Â
â Det hĂ€r Ă„ret sĂ„ har vi introducerats för massa olika yrken och de flesta lĂ„ter ju vĂ€ldigt spĂ€nnande. Men jag Ă€r ocksĂ„ inne pĂ„ PR och att vara in-house pĂ„ ett mindre bolag, sĂ€ger Malin.Â
â Jag vill gĂ€rna jobba pĂ„ nĂ„gon organisation som jag bryr mig om. Jag tror att jag skulle motiveras av att det jobbet jag gör Ă€r viktigt. Cancerfonden, Röda Korset eller liknande typ av organisation hade varit jĂ€ttehĂ€ftigt att jobba pĂ„, sĂ€ger Nea.Â
â Jag tycker det Ă€r kul att skriva, men jag tycker ocksĂ„ om bild och fĂ€rgsĂ€ttning. Oavsett vilken roll jag fĂ„r pĂ„ en arbetsplats sĂ„ vill jag kunna vara en idĂ©spruta, sĂ€ger Wilma.Â
Vad Ă€r det roligaste med era studier? Â
â Jag tycker det Ă€r kul nĂ€r man kĂ€nner att det Ă€r nĂ„gonting som man kommer ha anvĂ€ndning av i yrkeslivet och att det inte bara blir att lĂ€sa teori, sĂ€ger Fiona.Â
â För mig har skolan varit ganska utmanande tidigare, sĂ„ att plugga vidare har varit en bekrĂ€ftelse pĂ„ hur mycket jag kan klara av om jag tycker det Ă€r kul, sĂ€ger Nea.Â
â Med den hĂ€r utbildningen Ă€r det svĂ„rt att veta exakt vad du blir för att man kan inrikta sig pĂ„ sĂ„ mĂ„nga olika delar. Men det Ă€r ju det som Ă€r roligt. Du fĂ„r ingen stĂ€mpel direkt utan fĂ„r hitta din roll under resans gĂ„ng.Â
Hur tĂ€nker ni om ert framtida arbetsliv? Vad Ă€r era farhĂ„gor eller förhoppningar?Â
â En farhĂ„ga Ă€r ju sĂ„klart hur man ska stĂ€lla om frĂ„n att studera till att arbeta, för det Ă€r helt olika upplĂ€gg. Att man förvĂ€ntas vara pĂ„ en fysisk plats 8â17 mĂ„ndag till fredag kommer ju att vara en stor omstĂ€llning. Efter studenten hade jag lite halvknackiga arbetslivserfarenheter i form av okommunikativa chefer och oansvariga kollegor, vilket genererat en rĂ€dsla för att hamna i en sĂ„dan situation igen, sĂ€ger Wilma.Â
â Tanken pĂ„ att inte fĂ„ ett jobb efter examen Ă€r ocksĂ„ skrĂ€mmande för man vill ju inte vara den som stĂ„r dĂ€r och inte hittar nĂ„got jobb, sĂ€ger Nea.Â
âMan vill inte bara kastas in som nyexaminerad och förvĂ€ntas kunna alltingâ - Malin Bengtsson
â Jag har ju inte sĂ„ mycket praktiska kunskaper sĂ„ man vill fĂ„ möjlighet att lĂ€ra sig mycket. Man vill hitta en arbetsplats dĂ€r man fĂ„r chansen att testa pĂ„ jĂ€ttemĂ„nga olika grejer och fĂ„ jĂ€ttemycket kunskap, sĂ€ger Fiona.Â
â Man vill hamna pĂ„ en bra arbetsplats dĂ€r man inte bara kastas in som nyexamnierad och förvĂ€ntas kunna allting. Man vill ha en grundlig introduktion sĂ„ att man kommer in i rutiner och arbetssĂ€tt, sĂ€ger Malin.Â
â Om man vet vad som förvĂ€ntas och hur saker funkar sĂ„ kĂ€nns det ju lĂ€ttare att vĂ„ga ta ut svĂ€ngarna lite mer. Och sen att det Ă€r en arbetsplats dĂ€r man kan frĂ„ga vem som helst och att det inte finns nĂ„gon hierarki. Man har ju haft chefer som man inte kan kommunicera med, som inte tar en pĂ„ allvar. DĂ€r vill man ju inte hamna, sĂ€ger Wilma.Â
âIntervjun Ă€r inte bara till för arbetsgivaren, den Ă€r till för mig ocksĂ„.â - Nea Bylund
Hur tĂ€nker ni att DIK kan hjĂ€lpa er i övergĂ„ngen frĂ„n studier till arbetsliv?Â
â DIK kan ge rĂ„d om hur man ska marknadsföra sig sjĂ€lv pĂ„ arbetsintervjuer, hur man kan prata om sina kvaliteter och vĂ€gleda kring marknaden. Vi kan ju inte branschen och dĂ„ kan det vara bra att fĂ„ hjĂ€lp med att veta hur man ska gĂ„ till vĂ€ga, var ska man söka jobb eller var det Ă€r bra att jobba, sĂ€ger Fiona.Â
â Det kan ocksĂ„ vara svĂ„rt att lĂ€sa av nĂ€r det kĂ€nns dĂ„ligt pĂ„ en intervju. Vad ska man gĂ„ med pĂ„? Hur mycket ska man ta nĂ€r man Ă€r ny? Det Ă€r svĂ„rt att veta nĂ€r man inte har nĂ„gon annan erfarenhet och dĂ€r kan DIK vĂ€gleda, sĂ€ger Wilma.Â
â Intervjun Ă€r faktiskt inte bara till för arbetsgivaren, den Ă€r till för mig ocksĂ„, det har jag fattat nu, sĂ€ger Nea.Â
Finns det andra tjĂ€nster ni tycker verkar nyttiga som DIK erbjuder?Â
â Löneförhandling kĂ€nns extremt lĂ€skigt, speciellt inom den hĂ€r branschen. Man mĂ„ste vĂ„ga stĂ€lla krav Ă€ven om det finns en oro för att de inte ska vilja ha en om man stĂ€ller krav. DĂ„ kĂ€nns bra att ha DIK att vĂ€nda sig till, sĂ€ger Fiona.Â
â Det kĂ€nns tryggt dĂ„ att ha nĂ„gon som kan vĂ€gleda och hjĂ€lpa till att skriva ett bĂ€ttre CV eller personligt brev, sĂ€ger Malin.Â
Vilka rĂ„d skulle ni ge andra studenter som funderar pĂ„ att gĂ„ med i DIK?Â
â GĂ„ med, just för att de har sĂ„ mĂ„nga olika hjĂ€lpmedel som till exempel lönecoachning och karriĂ€rcoachning, sĂ€ger Nea.Â
â Jag upplever ocksĂ„ att DIK kĂ€nns vĂ€ldigt nĂ€rvarande. De kommer till campus, Ă€r lĂ€tta att mejla med och har en Instagram som uppdateras kontinuerligt. Det kĂ€nns ocksĂ„ vĂ€ldigt skönt att DIK har sĂ„ bra kunskap och ge svar pĂ„ de frĂ„gor som specifikt rör den bransch jag kommer jobba i, sĂ€ger Wilma.Â
Bli medlem i DIK för bara 100 kronor under hela studietiden. KarriÀr- och lönecoachning, CV- och LinkedinhjÀlp och lönestatistik ingÄr.
Alla foton i artikeln Àr tagna av Alexander Donka.