Vilka kompetenser blir viktiga för kommunikatörer i framtiden? 

Sveriges Kommunikatörer har gjort en kartläggning över vilka kompetensbehov som kommer att bli viktiga i kommunikationsbranschen i framtiden. I kartläggningen har 193 platsannonser analyserats och det är stor skillnad mellan vilka kompetenser de rekryterande cheferna och kommunikatörerna anser är viktiga. Johanna Lindell, vd på DIK, kommenterar skillnaden. 

– Jag tror att glappet sĂ€tter fingret pĂ„ hur viktigt det Ă€r att oftare prata om förvĂ€ntningar pĂ„ en roll i en organisation. Vad finns det för förvĂ€ntningar pĂ„ medarbetaren frĂ„n ledningens sida? Vad upplever medarbetaren att kollegorna har för förvĂ€ntningar? Om vi vill minska den hĂ€r sortens glapp tror jag att det Ă€r för sĂ€llan att prata om detta i ett medarbetarsamtal en gĂ„ng om Ă„ret. SĂ„ svaret pĂ„ frĂ„gan Ă€r: bĂ„da har rĂ€tt – men de behöver mötas oftare och prata för att fĂ„ en samsyn i vilka kompetenser som behövs mest. 

Vilka kompetenser tror du kommer bli viktiga i kommunikationsbranschen framöver?   

– Jag tror att kopplingen mellan IT och kommunikation behöver bli vĂ€sentligt mycket tightare. Dels naturligtvis pĂ„ grund av automatiserad kommunikation, men ocksĂ„ för att kunna bemöta de sĂ€kerhetshot vi i dag stĂ„r inför.     Sen behöver omrĂ„det mĂ€tning och effekt utvecklas, som mĂ„nga Ă€r inne pĂ„ i rapporten. Det digitala intĂ„get har gjort det lĂ€tt att visa siffror i mĂ€tningar. Men om vi gör helt fel saker och Ă€ndĂ„ fĂ„r mĂ„nga interaktioner pĂ„ sociala medier kan sĂ€ttet vi mĂ€ter kommunikationsverksamheten bli helt fel. De lĂ€tta sĂ€tten att mĂ€ta Ă€r inte alltid de rĂ€tta.  

Rapporten visar att mÄnga kommunikatörer vill specialisera sig men ofta efterfrÄgas generalister, vad tÀnker du om det?  

– VĂ€ldigt mĂ„nga kommunikatörer jobbar pĂ„ kommunikationsavdelningar som Ă€r fĂ€rre Ă€n tio personer, det syns ocksĂ„ i Sveriges Kommunikatörers undersökning. Med den storleken Ă€r det svĂ„rt att specialisera sig för mycket och samtidigt ha en hĂ„llbar arbetsmiljö. Varje arbetsplats, avdelning och avdelningschef behöver hitta lösningar för en balans mellan mĂ€nniskors önskemĂ„l att spetsa till sig och att avdelningens behov av att kunna leverera stöd i alla delar som verksamheten behöver. En lösning kan vara att man har en “good enough”-nivĂ„ inom de vanligaste arbetsuppgifterna men Ă€ven fĂ„r möjlighet att gĂ„ djupare i nĂ„gra omrĂ„den. 

“MĂ„la upp en bild: vad hĂ€nder med verksamheten om kommunikationen stagnerar?” 

 Hur kan man som kommunikatör se till att man fÄr den kompetensutveckling som krÀvs för att hÀnga med och fortsÀtta vara attraktiv pÄ arbetsmarknaden? 

– Det finns en gammal bild av att man ska ”förtjĂ€na” kompetensutveckling och att det Ă€r nĂ„got som medarbetare fĂ„r nĂ€r det börjar bli trĂ„kigt pĂ„ jobbet. Inget kunde vara mer fel. I ett yrke som kommunikatör behöver du hela tiden och fortlöpande omvĂ€rldsbevaka; pĂ„ seminarier och webbinarier, hĂ„lla koll pĂ„ relevant forskning, utforska nya digitala kanaler nĂ€r de kommer och gĂ„ lĂ€ngre utbildningar för att fĂ„ chans att lite mer pĂ„ djupet höra hur andra jobbar. Om du har svĂ„rt att vinna gehör för att fĂ„ tid och resurser för relevant kompetensutveckling behöver du mĂ„la upp en bild av vad som kommer att hĂ€nda med verksamheten om du och kommunikationen stagnerar.   

3 tips för att sÀkra kompetensutvecklingen 

  • Be din chef om regelbundna avstĂ€mningar för att prata om förvĂ€ntningarna pĂ„ din roll för att fĂ„ en samsyn i vilken kompetens som Ă€r avgörande för att nĂ„ framgĂ„ng. 

  • Om du inte fĂ„r gehör för behovet av kompetensutveckling – mĂ„la upp en bild för din chef om vad som kommer att hĂ€nda med verksamheten om du och kommunikationen stagnerar. 

  • Satsa pĂ„ att lĂ€ra dig om hur IT och kommunikation kan samverka. Det kommer att bli relevant dels med tanke pĂ„ hur den ökande automatiserade kommunikationen, dels med tanke pĂ„ de mĂ„nga sĂ€kerhetshot vi stĂ„r inför. 

  • Det hĂ€r Ă€r kompetensen som arbetsgivarna letar efter 

  • Textproduktion 

  • Presentationsteknik 

  • Film- och bildproduktion 

  • Webbpublicering 

  • Sociala medier 

  • MĂ„lgruppsanpassning 

  • Kommunikationsstrategi och marknadsföring 

  • Digital kommunikation och marknadsföring 

  • Public Relations 

  • MĂ„l och mĂ€tning 

  • KĂ€lla: Sveriges Kommunikatörer. LĂ€s Sveriges Kommunikatörers kompetenskartlĂ€ggning hĂ€r.