Artificiell intelligens (AI) kan utföra och effektivisera allt fler uppgifter som tidigare krÀvt mÀnsklig intelligens. Det gör att yrken och yrkesroller förÀndras. DIK ser positivt pÄ utvecklingen dÄ den kan underlÀtta medlemmarnas vardag och arbetsbelastning, exempelvis genom att avlasta i repetitiva och administrativa uppgifter. En grundförutsÀttning för att omstÀllningarna ska fungera bra för sÄvÀl individen och arbetsgivaren som samhÀllet i stort Àr att det finns tid, resurser och bra strukturer för kompetensutveckling.
MÄlet med teknisk utveckling Àr i grund och botten att förbÀttra samhÀllet och arbetslivet. För att sÄ ska ske behövs en levande samhÀllelig diskussion om hur vi vill att AI ska komma till nytta pÄ ett ÀndamÄlsenligt sÀtt och vilka uppgifter vi vill att AI ska lösa och inte. DIK följer AI-utvecklingen och anpassar kontinuerligt vÄra insatser för att kunna ge bra stöd till medlemmarna och driva rÀtt frÄgor gentemot arbetsgivare och beslutsfattare. DIK sprider ocksÄ kunskap, lÀrarande och goda exempel.
Det Àr ocksÄ viktigt att AI-utvecklingen genomförs pÄ ett ansvarsfullt och rÀttvist sÀtt och att arbetstagare fÄr del av effektiviseringar och produktivitetsökningar frÄn AI. DIK anser att produktivitetsvinster frÄn AI ska kunna anvÀndas till att finansiera en generell arbetstidsförkortning. Det Àr dags att dra nytta av den tekniska utvecklingen och ge mÀnniskor mer tid till livet utanför arbetet och en bÀttre balans mellan arbete och privatliv.
DIK krÀver:
En ansvarsfull, transparent och rĂ€ttssĂ€ker hantering. Det behövs tydliga regleringar frĂ„n statligt hĂ„ll kring utvecklandet och anvĂ€ndandet av AI och vad som gĂ€ller för exempelvis upphovsrĂ€tt â bĂ„de pĂ„ EU-nivĂ„ och nationellt. Fackliga organisationer ska inkluderas i framtagandet av dessa regleringar. NĂ€r AI anvĂ€nds i offentligt beslutsfattande ska alla beslut och motiven bakom dessa gĂ„ att förstĂ„ och följa, och det ska vara tydligt vem som Ă€r ansvarig för besluten.
Motverka diskriminering och ojÀmlikhet. AI-utvecklare, arbetsgivare och andra aktörer mÄste aktivt motverka diskriminering bÄde i utvecklingen och anvÀndandet av AI. Annars Àr risken stor att AI reproducerar och förstÀrker befintliga fördomar och ojÀmlikheter. Det behövs ocksÄ insatser frÄn det offentliga för att sÀkerstÀlla att AI inte fördjupar de digitala klyftor som redan finns.
Fackligt inflytande pÄ arbetsplatserna. Medarbetare och fackliga representanter har rÀtt till insyn, inflytande och samverkan i förÀndringar kopplade till AI precis som i andra stora förÀndringar och beslut. Arbetsgivare och fack bör gemensamt ta fram policyer för hur AI ska anvÀndas pÄ arbetsplatsen pÄ ett ÀndamÄlsenligt sÀtt.
Arbetsgivare ska avsÀtta tillrÀcklig tid och budget för kompetensutveckling sÄ att medarbetarna kan stÀlla om till nya arbetsuppgifter och arbetssÀtt. Det krÀver att kompetensbehov hos bÄde medarbetare och verksamhet kartlÀggs och att lÄngsiktiga planer för kompetensutveckling tas fram. Detta ska göras i samverkan med fackliga representanter.
Regeringen mÄste sÀkerstÀlla att det finns bra system för omstÀllning. De myndigheter och aktörer som arbetar med att administrera och hantera omstÀllningsstudiestödet mÄste fÄ tillrÀckliga resurser för att möta det stora behovet av omstÀllning.
Ett relevant och flexibelt utbildningsutbud. Kunskap om AI behöver integreras i grundutbildningarna pÄ högskolor och universitet. Utbildningsanordnare och lÀrosÀten mÄste ocksÄ fÄ tillrÀckliga resurser för att sÀkerstÀlla att det finns ett brett, relevant och flexibelt utbud av kompetensutveckling som gÄr att kombinera med arbete. Det behövs fler korta kurser, pÄ lÄg fart och kvÀllstid, pÄ fler platser och pÄ distans.
Ordentliga satsningar pÄ humaniora och samhÀllsvetenskap. De kompetenser som dessa Àmnen ger och som mÄnga av DIK:s medlemmar har kring medie- och informationskunnighet, informationshantering, kÀllkritik, desinformation, att tolka samhÀlle och sprÄk eller att hantera etiska och filosofiska frÄgestÀllningar, Àr i mÄnga fall svÄra att automatisera och kommer att bli allt viktigare pÄ arbetsmarknaden. Dessa perspektiv mÄste inkluderas i utvecklingen och anvÀndandet av AI. Humaniora och samhÀllsvetenskap behöver uppvÀrderas hela vÀgen frÄn grundskolan upp till forskarnivÄ, liksom i fortbildningen.
Lyssna pÄ DIK:s poddserie om AI och arbetslivet.