DIK kräver en ansvarsfull och jämlik AI-utveckling

Hur kan AI användas för att förbättra samhället och arbetslivet? Hur säkerställer vi en jämlik och rättvis utveckling som inkluderar humaniora och samhällsvetenskap? Läs DIK:s ståndpunkter för en AI-hantering som kommer medlemmarna till godo.

Artificiell intelligens (AI) kan utföra och effektivisera allt fler uppgifter som tidigare krÀvt mÀnsklig intelligens. Det gör att yrken och yrkesroller förÀndras. DIK ser positivt pÄ utvecklingen dÄ den kan underlÀtta medlemmarnas vardag och arbetsbelastning, exempelvis genom att avlasta i repetitiva och administrativa uppgifter. En grundförutsÀttning för att omstÀllningarna ska fungera bra för sÄvÀl individen och arbetsgivaren som samhÀllet i stort Àr att det finns tid, resurser och bra strukturer för kompetensutveckling.

MÄlet med teknisk utveckling Àr i grund och botten att förbÀttra samhÀllet och arbetslivet. För att sÄ ska ske behövs en levande samhÀllelig diskussion om hur vi vill att AI ska komma till nytta pÄ ett ÀndamÄlsenligt sÀtt och vilka uppgifter vi vill att AI ska lösa och inte. DIK följer AI-utvecklingen och anpassar kontinuerligt vÄra insatser för att kunna ge bra stöd till medlemmarna och driva rÀtt frÄgor gentemot arbetsgivare och beslutsfattare. DIK sprider ocksÄ kunskap, lÀrarande och goda exempel.

Det Àr ocksÄ viktigt att AI-utvecklingen genomförs pÄ ett ansvarsfullt och rÀttvist sÀtt och att arbetstagare fÄr del av effektiviseringar och produktivitetsökningar frÄn AI. DIK anser att produktivitetsvinster frÄn AI ska kunna anvÀndas till att finansiera en generell arbetstidsförkortning. Det Àr dags att dra nytta av den tekniska utvecklingen och ge mÀnniskor mer tid till livet utanför arbetet och en bÀttre balans mellan arbete och privatliv.

DIK krÀver:

  • En ansvarsfull, transparent och rĂ€ttssĂ€ker hantering. Det behövs tydliga regleringar frĂ„n statligt hĂ„ll kring utvecklandet och anvĂ€ndandet av AI och vad som gĂ€ller för exempelvis upphovsrĂ€tt – bĂ„de pĂ„ EU-nivĂ„ och nationellt. Fackliga organisationer ska inkluderas i framtagandet av dessa regleringar. NĂ€r AI anvĂ€nds i offentligt beslutsfattande ska alla beslut och motiven bakom dessa gĂ„ att förstĂ„ och följa, och det ska vara tydligt vem som Ă€r ansvarig för besluten.

  • Motverka diskriminering och ojĂ€mlikhet. AI-utvecklare, arbetsgivare och andra aktörer mĂ„ste aktivt motverka diskriminering bĂ„de i utvecklingen och anvĂ€ndandet av AI. Annars Ă€r risken stor att AI reproducerar och förstĂ€rker befintliga fördomar och ojĂ€mlikheter. Det behövs ocksĂ„ insatser frĂ„n det offentliga för att sĂ€kerstĂ€lla att AI inte fördjupar de digitala klyftor som redan finns.

  • Fackligt inflytande pĂ„ arbetsplatserna. Medarbetare och fackliga representanter har rĂ€tt till insyn, inflytande och samverkan i förĂ€ndringar kopplade till AI precis som i andra stora förĂ€ndringar och beslut. Arbetsgivare och fack bör gemensamt ta fram policyer för hur AI ska anvĂ€ndas pĂ„ arbetsplatsen pĂ„ ett Ă€ndamĂ„lsenligt sĂ€tt.

  • Arbetsgivare ska avsĂ€tta tillrĂ€cklig tid och budget för kompetensutveckling sĂ„ att medarbetarna kan stĂ€lla om till nya arbetsuppgifter och arbetssĂ€tt. Det krĂ€ver att kompetensbehov hos bĂ„de medarbetare och verksamhet kartlĂ€ggs och att lĂ„ngsiktiga planer för kompetensutveckling tas fram. Detta ska göras i samverkan med fackliga representanter.

  • Regeringen mĂ„ste sĂ€kerstĂ€lla att det finns bra system för omstĂ€llning. De myndigheter och aktörer som arbetar med att administrera och hantera omstĂ€llningsstudiestödet mĂ„ste fĂ„ tillrĂ€ckliga resurser för att möta det stora behovet av omstĂ€llning.

  • Ett relevant och flexibelt utbildningsutbud. Kunskap om AI behöver integreras i grundutbildningarna pĂ„ högskolor och universitet. Utbildningsanordnare och lĂ€rosĂ€ten mĂ„ste ocksĂ„ fĂ„ tillrĂ€ckliga resurser för att sĂ€kerstĂ€lla att det finns ett brett, relevant och flexibelt utbud av kompetensutveckling som gĂ„r att kombinera med arbete. Det behövs fler korta kurser, pĂ„ lĂ„g fart och kvĂ€llstid, pĂ„ fler platser och pĂ„ distans.

  • Ordentliga satsningar pĂ„ humaniora och samhĂ€llsvetenskap. De kompetenser som dessa Ă€mnen ger och som mĂ„nga av DIK:s medlemmar har kring medie- och informationskunnighet, informationshantering, kĂ€llkritik, desinformation, att tolka samhĂ€lle och sprĂ„k eller att hantera etiska och filosofiska frĂ„gestĂ€llningar, Ă€r i mĂ„nga fall svĂ„ra att automatisera och kommer att bli allt viktigare pĂ„ arbetsmarknaden. Dessa perspektiv mĂ„ste inkluderas i utvecklingen och anvĂ€ndandet av AI. Humaniora och samhĂ€llsvetenskap behöver uppvĂ€rderas hela vĂ€gen frĂ„n grundskolan upp till forskarnivĂ„, liksom i fortbildningen.

Lyssna pÄ DIK:s poddserie om AI och arbetslivet.

Till poddserien