Gå till innehåll

3D-verktyg för hotell användes till konstutställningar

bohuslans-musem_fackforbundet-dik
3D-utställningen Art Attack hjälpte Bohusläns museum att nå nya besökare.

Bohusläns museum har byggt upp två utställningar både fysiskt i museet och i en digital 3D-värld – med hjälp av ett verktyg som normalt sett används i helt andra branscher. 3D-utställningen har hjälpt museet att nå nya besökare.

När coronapandemin slog till lade Bohusläns museum snabbt om sitt utställningsprogram, eftersom de inte ville att enskilda konstnärer skulle drabbas och att besökarna fortfarande skulle kunna ta det av utställningarna. En ny utställning, Art Attack, öppnade under sommaren 2020 och presenterades då både på plats i museet men även digitalt med hjälp av 3D-teknik. För att bygga upp den digitala utställningen användes ett verktyg som normalt sett inte används inom museisektorn.

– Vi köpte in en tjänst från ett företag som normalt sett lägger upp 3D-scanning över hotell och kontorsfastigheter, berättar Agneta von Zeipel som är curator för Konsthallen på Bohusläns museum.

I Art Attack presenterades hela 52 samtida konstnärer som lämnat avtryck i det svenska konstlivet under de senaste decennierna. På en dator eller med hjälp av en smartphone kan besökare ”vandra runt” i en exakt, digital 3D-kopia av museet, titta på konsten och få fördjupad information med hjälp av texter. Den digitala utställningen blev populär och följdes upp med att Nathalia Edenmonts Seasons digitaliserades på samma sätt.

Våga kolla utanför ramen

Lärdomen för Bohusläns Museum blev att det finns många smarta och effektiva verktyg att använda sig av som kanske inte prövats i museisektorn tidigare. Och att skapa hybridutställningar som fungerar både på plats och i den digitala världen är inte bara ett sätt att tillgängliggöra samlingarna, utan kan även hjälpa till att nå nya besökare.

– Vi har märkt att vi bygger upp en egen digital publik med de här satsningarna. Många i äldre åldersgrupper har lärt sig tekniken – ett beteendemönster som vi tror kommer vara permanent, säger Agneta von Zeipel.

Bohusläns museum har även en mobilapp som kallas Johnson 2.0, där museets äldre konstsamling Johnsonsamlingen kan upplevas på ett nytt sätt via mobilen med Augmented reality-teknik.


Ta del av Bohusläns museums digitala utställningar på www.bohuslansmuseum.se/utstallningar
Mobilappen Johnson 2.0 kan laddas ner till iPhone och Android.