Anna Troberg: "Kulturens status inom politiken Àr i det nÀrmaste obefintlig"

Anna Troberg

Pandemin har skingrat rökridÄerna och riktat det obarmhÀrtiga strÄlkastarljuset pÄ de allvarliga konsekvenser ett politiskt ointresse för kulturen fÄr, det skriver ordförande Anna Troberg.

Hösten Àr snart hÀr och pandemin har blivit det nya normala. Under mÄnader av social distansering har ocksÄ kulturens roll för vÄrt vÀlbefinnande hamnat i fokus. MÄnga kan vittna om att en kasse böcker frÄn biblioteket, ett tv-serie-maraton eller musik i lurarna bÄde kan skingra tristess och dÀmpa oro under en lÄng isolering frÄn nÀra och kÀra. Men, kanske framtrÀder kulturens stora betydelse för oss mÀnniskor tydligast i den enorma saknad och upprördhet som tomrummet efter instÀllda konserter, stÀngda museer och uteblivna konstutstÀllningar givit upphov till.

Den offentliga debatten har fyllts av röster som försökt hitta nÄgon sorts smittskyddslogik i regeringens hantering av kultursektorns dystra verklighet under pandemin. MÀnniskor har tillÄtits att trÀngas sÄ lÀnge de velat shoppa pÄ Mall of Scandinavia, men stoppats om de velat poppa pÄ Friends Arena alldeles intill. Stora delar av kultursektorn blöder, samtidigt som de ekonomiska stödÄtgÀrderna varit för smÄ, för sena och inte alltid nÄtt fram till de som behövt dem bÀst.

Nyligen utlovade regeringen förvisso 1,5 miljarder nya fĂ€rska kronor till kulturen och en översyn av möjligheten att arrangera trygga kulturarrangemang för fler Ă€n femtio personer. Det Ă€r naturligtvis bra, men att tro att det kommer att vara nog pĂ„ lĂ€ngre sikt Ă€r naivt. Redan i vĂ„ras slogs mĂ„nga frilansare och de med olika korttidsanstĂ€llningar ut i arbetslösheten. De senaste mĂ„naderna har varsel och permitteringar inom sektorn avlöst varandra. Nu befinner sig de verksamheter alla dessa mĂ€nniskor jobbat i och kring under yxan – viktiga verksamheter som utgör sjĂ€lva stommen i Sveriges kulturliv. Att framtidssĂ€kra dem krĂ€ver politiskt intresse och lĂ„ngsiktiga investeringar.

Pandemin har givit politikerna ett utmÀrkt tillfÀlle att visa att man faktiskt tar kulturen pÄ allvar, men istÀllet för att visa handlingskraft har man senfÀrdigt sjabblat bort chans efter chans. De ekonomiska förlusterna för kultursektorn Àr enorma. De kulturella förlusterna, alla de dÀr andra vÀrden som vi alla gÄr miste om nÀr man lÄter kulturens stomme falla sönder, kommer aldrig att helt kunna tÀckas.

En del har krĂ€vt kulturminister Amanda Linds avgĂ„ng, men det Ă€r oklart hur det skulle göra nĂ„gon reell skillnad, vare sig pĂ„ kort eller lĂ„ng sikt. Grundproblemet Ă€r inte Lind eller hennes pĂ„ senare tid ifrĂ„gasatta förmĂ„ga att göra sitt jobb. Problemet Ă€r att det Ă€r lĂ€ngesedan nĂ„gon faktiskt brydde sig om vad en svensk kulturminister har att sĂ€ga – oavsett om hen gör sitt jobb eller ej. Kulturens status inom politiken Ă€r i det nĂ€rmaste obefintlig. Det Ă€r ett krasst pĂ„stĂ„ende, men det finns fog för det. Om posten hade den politiska tyngd den absolut borde ha, sĂ„ skulle regeringens största parti aldrig ha slĂ€ppt den ifrĂ„n sig.

Ur ett politiskt perspektiv Ă€r kulturen i dag förströelse, nĂ„got mĂ€nniskor bĂ„de kan ha och mista. DĂ€rför intar den stĂ€ndigt – nationellt, regionalt och kommunalt – jumboplatsen i kön nĂ€r politiken fördelar ekonomiska resurser. Det Ă€r oacceptabelt. Under pandemin har det med sĂ€llan skĂ„dad tydlighet framgĂ„tt hur mycket kulturen bidrar med i samhĂ€llet. Vi mĂ€nniskor behöver helt enkelt kultur för att mĂ„ bra.

Det Àr positivt att regeringen Àntligen utlovat mer pengar till kulturen och en översyn av riktlinjerna för arrangemang för mer Àn femtio personer, men det Àr inte nog. Problemen vi ser nu Àr inte nya. Pandemin har bara skingrat rökridÄerna och riktat det obarmhÀrtiga strÄlkastarljuset pÄ de allvarliga konsekvenser ett politiskt ointresse för kulturen fÄr. StÀndig underfinansiering Àr inte bara ohÄllbart i lÀngden, det Àr ovÀrdigt ett land som Sverige. Kulturens politiska status mÄste uppgraderas och satsningarna vara adekvata och lÄngsiktiga.

Anna Troberg, förbundsordförande i DIK