Humaniora och samhÀllsvetenskap fÄr betydligt mindre resurser för bÄde forskning och utbildning Àn andra Àmnen. Samtidigt Àr det dÀr som mer Àn hÀlften av studenterna utbildas. Bristen pÄ finansiering fÄr stora konsekvenser för forskarna och studenterna, och i förlÀngningen ocksÄ för samhÀllet. LÀs DIK:s forskningspolitiska rapport.
Rapporten bygger pÄ en motion frÄn medlemmar som beslutades pÄ kongressen 2021. HÀr kan du lÀsa en sammanfattning av resultaten, vill du lÀsa hela rapporten kan du ladda ner den hÀr.
Rapporten visar
Statliga forskningsmedel fördelas mycket ojĂ€mnt mellan olika Ă€mnen. Ă r 2021 fick forskning inom humaniora och konst cirka 3 miljarder kronor och samhĂ€llsvetenskap cirka 6,6 miljarder. Det kan jĂ€mföras med anslagen till forskning inom medicin (15,5 miljarder) eller naturvetenskap (11,9 miljarder).Â
VetenskapsrĂ„det beviljar i lĂ€gre grad ansökningar frĂ„n forskare inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap och de fĂ„r ocksĂ„ lĂ€gre summor jĂ€mfört med forskare inom exempelvis medicin eller teknik. Â
Det utbildas för fĂ„ doktorander inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap för att tĂ€cka högskolans behov av framtida lĂ€rare. Andelen doktorander inom dessa Ă€mnen har minskat med 26 procent under de senaste tio Ă„ren. Finansieringen av doktorander inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap görs dessutom ofta frĂ„n redan knappa fakultetsanslag, medan doktorander inom andra omrĂ„den oftare finansieras med externa medel.Â
Lektorer inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap behöver Ă€gna mer av sin tid Ă„t undervisning och fĂ„r dĂ€rför mindre tid till forskning, jĂ€mfört med lektorer inom andra omrĂ„den. Det pĂ„verkar utbildningarnas forskningsanknytning negativt.Â
Ăven utbildningarna fĂ„r mindre resurser. Ămnesgruppen humaniora, samhĂ€llsvetenskap, teologi och juridik har den lĂ€gsta ersĂ€ttningen per student av alla Ă€mnen, vilket pĂ„verkar utbildningarnas kvalitet negativt. Samtidigt Ă€r det de som utbildar den absolut största gruppen av studenter.Â
59 procent av studenterna finns inom humaniora, konst och samhĂ€llsvetenskap (ca 190 000 studenter), men dessa Ă€mnen fĂ„r bara 20 procent av de totala forskningsmedlen (ca 9,6 miljarder kronor). Medicin, naturvetenskap och teknik har tillsammans 38 procent av studenterna (ca 123 000), men 74 procent av forskningsmedlen (ca 35 miljarder kronor).Â
Bristen pĂ„ finansiering skapar stress och otrygga anstĂ€llningsvillkor för forskarna. Det drabbar arbetsmiljön och gör det svĂ„rt att behĂ„lla bra kompetens.Â
I slutĂ€ndan drabbas samhĂ€llet genom att forskarna fĂ„r mindre möjlighet att bidra till att förstĂ„ och hantera vĂ„r tids stora utmaningar â som krig och konflikter, frĂ€mlingsfientlighet, klimatförĂ€ndringar, desinformation och de vĂ€xande hoten mot demokratin.Â
Fyra krav för att stĂ€rka humaniora och samhĂ€llsvetenskap   Â
VĂ€rlden blir alltmer komplex och polariserad. Vi har stora krig och konflikter, desinformation fĂ„r fĂ€ste, frĂ€mlingsfientligheten frodas och demokratin Ă€r under attack. Klimatkrisen och dess pĂ„tagliga följder i form av extremvĂ€der, brĂ€nder och översvĂ€mningar skapar nĂ€rmast oöverskĂ„dliga problem för mĂ€nskligheten och naturen. Mycket Ă„terstĂ„r för att vi ska kunna uppnĂ„ hĂ„llbarhetsmĂ„len i Agenda 2030.Â
I det lĂ€ge Sverige och vĂ€rlden befinner sig behövs en massiv satsning pĂ„ forskning som lĂ„ngsiktigt kan arbeta med de utmaningar samhĂ€llet stĂ„r inför. Forskning som kan tolka och begripliggöra de kulturella yttringar dessa motsĂ€ttningar tar sig. Det vill sĂ€ga: forskning inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap. Â
De kunskaper som dessa Ă€mnen ger, som kĂ€llkritik och kreativitet, att tolka samhĂ€lle och sprĂ„k eller att hantera etiska och filosofiska frĂ„gestĂ€llningar, Ă€r dessutom i mĂ„nga fall svĂ„ra att automatisera. De Ă€r och kommer fortsĂ€tta vara viktiga i samhĂ€llet, pĂ„ arbetsmarknaden och i AI-utvecklingen.  Â
Fokus för regeringens forskningspolitik Ă€r excellens, internationalisering och innovation. Satsningar pĂ„ forskning som bedöms som excellent och innovativ har tidigare i högre grad premierat omrĂ„den som teknik, naturvetenskap och medicin, till förmĂ„n för humanistiska och samhĂ€llsvetenskapliga Ă€mnen. Om Sverige vill ligga i framkant nĂ€r det gĂ€ller forskning och innovation anser DIK att det Ă€r bĂ„de strategiskt och nödvĂ€ndigt att ocksĂ„ satsa pĂ„ humaniora och samhĂ€llsvetenskap.  Â
DIK krÀver
1. LĂ„ngsiktiga satsningar pĂ„ humanistisk och samhĂ€llsvetenskaplig forskningÂ
Regeringens direkta basanslag till forskning och forskarutbildning inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap behöver stĂ€rkas. Det Ă€r en förutsĂ€ttning för att tillrĂ€ckligt mĂ„nga doktorander ska utbildas för att trygga kompetensförsörjningen, men ocksĂ„ för att universitetslĂ€rarna ska fĂ„ en reell chans att bedriva undervisning i nĂ€ra anknytning till forskning. Forskningen inom dessa discipliner bör fĂ„ en resursförstĂ€rkning pĂ„ Ă„tminstone 50 procent, i enlighet med förslaget frĂ„n VetenskapsrĂ„dets Ă€mnesrĂ„d för humaniora och samhĂ€llsvetenskap. Humanistisk och samhĂ€llsvetenskaplig forskning behöver ocksĂ„ i betydligt högre grad bli föremĂ„l för strategiska satsningar likt de som gjorts pĂ„ teknik, naturvetenskap och medicin.  Â
2. Högre ersÀttningsbelopp för utbildning inom humaniora och samhÀllsvetenskap
ErsĂ€ttningen till lĂ€rosĂ€tena för utbildning inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap mĂ„ste öka sĂ„ att den lĂ€rarledda tiden kan utökas - studenterna ska inte behöva bedriva 75â90 procent av sin utbildning genom sjĂ€lvstudier. Det Ă€r en frĂ„ga om kvalitet i utbildningen och en förutsĂ€ttning för att bredda rekryteringen. Det sĂ„ kallade produktivitetsavdraget som syftat till att effektivisera högskolan bör slopas och den prestationsbaserade ersĂ€ttningen dĂ€r lĂ€rosĂ€ten fĂ„r ersĂ€ttning först efter att studenten fĂ„tt sina poĂ€ng bör tas bort.  Â
3. StĂ€rk estetiska och humanistiska Ă€mnen i grundskolan och gymnasietÂ
För att fler ska vilja och vĂ„ga satsa pĂ„ en akademisk karriĂ€r inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap behöver de estetiska, humanistiska och samhĂ€llsvetenskapliga Ă€mnena fĂ„ en mer framtrĂ€dande roll redan i grundskolan. DIK anser att estetiska Ă€mnen ska bli obligatoriska pĂ„ gymnasiet. Att dessa discipliner stĂ€rks genom hela utbildningskedjan Ă€r en förutsĂ€ttning för att sĂ€kra den framtida kompetensförsörjningen av doktorander och forskare inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap.  Â
4. Högre krav pĂ„ trygga anstĂ€llningar inom akademinÂ
TidsbegrĂ€nsade tjĂ€nster ska bara anvĂ€ndas nĂ€r det Ă€r motiverat â de ska inte sĂ€ttas i system och staplas pĂ„ varandra. Med en tillrĂ€cklig basfinansiering fĂ„r lĂ€rosĂ€ten förutsĂ€ttningar att erbjuda fler trygga anstĂ€llningar och arbetsvillkor, men det kommer inte att ske per automatik. Parterna ansvarar för en stor del av lösningen genom avtal, men det krĂ€vs ocksĂ„ att regeringen i regleringsbrev och propositioner tydliggör lĂ€rosĂ€tenas ansvar att göra trygga anstĂ€llningar till norm. LĂ€rosĂ€tena mĂ„ste ocksĂ„ se till att ha lĂ„ngsiktig planering av verksamheten och sina rekryteringsprocesser.Â
Om rapporten
Rapporten baseras i huvudsak pĂ„ analys och sammanstĂ€llning av data och rapporter frĂ„n UniversitetskanslersĂ€mbetet, regeringens budgetproposition och VetenskapsrĂ„det. Datainsamlingen genomfördes i november 2023 och siffrorna i rapporten avser 2021 och 2022. I rapporten granskas fördelningen av bĂ„de statliga och externa forskningsmedel mellan olika Ă€mnesomrĂ„den. Ăven antalet doktorander och ersĂ€ttningen till olika utbildningsomrĂ„den analyseras. Â
"Att förstĂ„ och förklara samhĂ€llet â en rapport om resurskrisen inom humanistisk och samhĂ€llsvetenskaplig forskning"