Rapport: Att förstÄ och förklara samhÀllet

Humaniora-professor

Humaniora och samhÀllsvetenskap fÄr betydligt mindre resurser för bÄde forskning och utbildning Àn andra Àmnen. Samtidigt Àr det dÀr som mer Àn hÀlften av studenterna utbildas. Bristen pÄ finansiering fÄr stora konsekvenser för forskarna och studenterna, och i förlÀngningen ocksÄ för samhÀllet. LÀs DIK:s forskningspolitiska rapport.

Rapporten bygger pÄ en motion frÄn medlemmar som beslutades pÄ kongressen 2021. HÀr kan du lÀsa en sammanfattning av resultaten, vill du lÀsa hela rapporten kan du ladda ner den hÀr.

Rapporten visar

  • Statliga forskningsmedel fördelas mycket ojĂ€mnt mellan olika Ă€mnen. År 2021 fick forskning inom humaniora och konst cirka 3 miljarder kronor och samhĂ€llsvetenskap cirka 6,6 miljarder. Det kan jĂ€mföras med anslagen till forskning inom medicin (15,5 miljarder) eller naturvetenskap (11,9 miljarder). 

  • VetenskapsrĂ„det beviljar i lĂ€gre grad ansökningar frĂ„n forskare inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap och de fĂ„r ocksĂ„ lĂ€gre summor jĂ€mfört med forskare inom exempelvis medicin eller teknik.  

  • Det utbildas för fĂ„ doktorander inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap för att tĂ€cka högskolans behov av framtida lĂ€rare. Andelen doktorander inom dessa Ă€mnen har minskat med 26 procent under de senaste tio Ă„ren. Finansieringen av doktorander inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap görs dessutom ofta frĂ„n redan knappa fakultetsanslag, medan doktorander inom andra omrĂ„den oftare finansieras med externa medel. 

  • Lektorer inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap behöver Ă€gna mer av sin tid Ă„t undervisning och fĂ„r dĂ€rför mindre tid till forskning, jĂ€mfört med lektorer inom andra omrĂ„den. Det pĂ„verkar utbildningarnas forskningsanknytning negativt. 

  • Även utbildningarna fĂ„r mindre resurser. Ämnesgruppen humaniora, samhĂ€llsvetenskap, teologi och juridik har den lĂ€gsta ersĂ€ttningen per student av alla Ă€mnen, vilket pĂ„verkar utbildningarnas kvalitet negativt. Samtidigt Ă€r det de som utbildar den absolut största gruppen av studenter. 

  • 59 procent av studenterna finns inom humaniora, konst och samhĂ€llsvetenskap (ca 190 000 studenter), men dessa Ă€mnen fĂ„r bara 20 procent av de totala forskningsmedlen (ca 9,6 miljarder kronor). Medicin, naturvetenskap och teknik har tillsammans 38 procent av studenterna (ca 123 000), men 74 procent av forskningsmedlen (ca 35 miljarder kronor). 

  • Bristen pĂ„ finansiering skapar stress och otrygga anstĂ€llningsvillkor för forskarna. Det drabbar arbetsmiljön och gör det svĂ„rt att behĂ„lla bra kompetens. 

  • I slutĂ€ndan drabbas samhĂ€llet genom att forskarna fĂ„r mindre möjlighet att bidra till att förstĂ„ och hantera vĂ„r tids stora utmaningar – som krig och konflikter, frĂ€mlingsfientlighet, klimatförĂ€ndringar, desinformation och de vĂ€xande hoten mot demokratin. 

Fyra krav för att stÀrka humaniora och samhÀllsvetenskap    

VÀrlden blir alltmer komplex och polariserad. Vi har stora krig och konflikter, desinformation fÄr fÀste, frÀmlingsfientligheten frodas och demokratin Àr under attack. Klimatkrisen och dess pÄtagliga följder i form av extremvÀder, brÀnder och översvÀmningar skapar nÀrmast oöverskÄdliga problem för mÀnskligheten och naturen. Mycket ÄterstÄr för att vi ska kunna uppnÄ hÄllbarhetsmÄlen i Agenda 2030. 

I det lÀge Sverige och vÀrlden befinner sig behövs en massiv satsning pÄ forskning som lÄngsiktigt kan arbeta med de utmaningar samhÀllet stÄr inför. Forskning som kan tolka och begripliggöra de kulturella yttringar dessa motsÀttningar tar sig. Det vill sÀga: forskning inom humaniora och samhÀllsvetenskap.  

De kunskaper som dessa Àmnen ger, som kÀllkritik och kreativitet, att tolka samhÀlle och sprÄk eller att hantera etiska och filosofiska frÄgestÀllningar, Àr dessutom i mÄnga fall svÄra att automatisera. De Àr och kommer fortsÀtta vara viktiga i samhÀllet, pÄ arbetsmarknaden och i AI-utvecklingen.   

Fokus för regeringens forskningspolitik Àr excellens, internationalisering och innovation. Satsningar pÄ forskning som bedöms som excellent och innovativ har tidigare i högre grad premierat omrÄden som teknik, naturvetenskap och medicin, till förmÄn för humanistiska och samhÀllsvetenskapliga Àmnen. Om Sverige vill ligga i framkant nÀr det gÀller forskning och innovation anser DIK att det Àr bÄde strategiskt och nödvÀndigt att ocksÄ satsa pÄ humaniora och samhÀllsvetenskap.   

DIK krÀver

1. LÄngsiktiga satsningar pÄ humanistisk och samhÀllsvetenskaplig forskning 

Regeringens direkta basanslag till forskning och forskarutbildning inom humaniora och samhÀllsvetenskap behöver stÀrkas. Det Àr en förutsÀttning för att tillrÀckligt mÄnga doktorander ska utbildas för att trygga kompetensförsörjningen, men ocksÄ för att universitetslÀrarna ska fÄ en reell chans att bedriva undervisning i nÀra anknytning till forskning. Forskningen inom dessa discipliner bör fÄ en resursförstÀrkning pÄ Ätminstone 50 procent, i enlighet med förslaget frÄn VetenskapsrÄdets ÀmnesrÄd för humaniora och samhÀllsvetenskap. Humanistisk och samhÀllsvetenskaplig forskning behöver ocksÄ i betydligt högre grad bli föremÄl för strategiska satsningar likt de som gjorts pÄ teknik, naturvetenskap och medicin.   

2. Högre ersÀttningsbelopp för utbildning inom humaniora och samhÀllsvetenskap

ErsĂ€ttningen till lĂ€rosĂ€tena för utbildning inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap mĂ„ste öka sĂ„ att den lĂ€rarledda tiden kan utökas - studenterna ska inte behöva bedriva 75–90 procent av sin utbildning genom sjĂ€lvstudier. Det Ă€r en frĂ„ga om kvalitet i utbildningen och en förutsĂ€ttning för att bredda rekryteringen. Det sĂ„ kallade produktivitetsavdraget som syftat till att effektivisera högskolan bör slopas och den prestationsbaserade ersĂ€ttningen dĂ€r lĂ€rosĂ€ten fĂ„r ersĂ€ttning först efter att studenten fĂ„tt sina poĂ€ng bör tas bort.   

3. StÀrk estetiska och humanistiska Àmnen i grundskolan och gymnasiet 

För att fler ska vilja och vÄga satsa pÄ en akademisk karriÀr inom humaniora och samhÀllsvetenskap behöver de estetiska, humanistiska och samhÀllsvetenskapliga Àmnena fÄ en mer framtrÀdande roll redan i grundskolan. DIK anser att estetiska Àmnen ska bli obligatoriska pÄ gymnasiet. Att dessa discipliner stÀrks genom hela utbildningskedjan Àr en förutsÀttning för att sÀkra den framtida kompetensförsörjningen av doktorander och forskare inom humaniora och samhÀllsvetenskap.   

4. Högre krav pÄ trygga anstÀllningar inom akademin 

TidsbegrĂ€nsade tjĂ€nster ska bara anvĂ€ndas nĂ€r det Ă€r motiverat – de ska inte sĂ€ttas i system och staplas pĂ„ varandra. Med en tillrĂ€cklig basfinansiering fĂ„r lĂ€rosĂ€ten förutsĂ€ttningar att erbjuda fler trygga anstĂ€llningar och arbetsvillkor, men det kommer inte att ske per automatik. Parterna ansvarar för en stor del av lösningen genom avtal, men det krĂ€vs ocksĂ„ att regeringen i regleringsbrev och propositioner tydliggör lĂ€rosĂ€tenas ansvar att göra trygga anstĂ€llningar till norm. LĂ€rosĂ€tena mĂ„ste ocksĂ„ se till att ha lĂ„ngsiktig planering av verksamheten och sina rekryteringsprocesser. 

Om rapporten

Rapporten baseras i huvudsak pĂ„ analys och sammanstĂ€llning av data och rapporter frĂ„n UniversitetskanslersĂ€mbetet, regeringens budgetproposition och VetenskapsrĂ„det. Datainsamlingen genomfördes i november 2023 och siffrorna i rapporten avser 2021 och 2022. I rapporten granskas fördelningen av bĂ„de statliga och externa forskningsmedel mellan olika Ă€mnesomrĂ„den. Även antalet doktorander och ersĂ€ttningen till olika utbildningsomrĂ„den analyseras.  

"Att förstĂ„ och förklara samhĂ€llet – en rapport om resurskrisen inom humanistisk och samhĂ€llsvetenskaplig forskning"

Ladda ner rapporten