Programverksamhet under coronapandemin
Programverksamheten pÄ bibliotekens Àr hÄrt pÄverkad av coronapandemin. Vissa verksamheter har stÀllt in evenemangen pÄ plats helt, medan andra anpassat dem efter rÄdande restriktioner. FolkhÀlsomyndigheten har sammanstÀllt en sida med saker ni som ordnar fysiska arrangemang behöver tÀnka pÄ.
Antalet webbsĂ€nda boksamtal, sprĂ„kcafĂ©er, sagostunder och bokcirklar har ökat snabbt sedan i vĂ„ras â och Ă€r i mĂ„nga fall kanske mer tillgĂ€ngliga nu Àn innan covid-19. Det finns mĂ„nga verktyg dĂ€r det Àr enkelt att komma igĂ„ng med digital programverksamhet och som Ă€r gratis för besökarna att anvĂ€nda, till exempel livesĂ€ndningar pĂ„ Facebook, Youtube eller via mötesverktyget Zoom. Se till att inte glömma bort GDPR nĂ€r ni livesĂ€nder eller spelar in och publicerar videos!
Varför inte kombinera digital och fysisk verksamhet â förbered bokpĂ„sar eller pysselpĂ„sar med material frĂ„n era förrĂ„d som besökarna kan hĂ€mta i bibliotekets entrĂ© och som ni sedan har verksamhet kring online. En del aktiviteter kanske ocksĂ„ kan genomföras fysiskt, men utomhus istĂ€llet. En bokklubb blir med enkla medel till en bokpromenad.
Digital kompetens och arbetsmiljö
Pandemin har bidragit till att öka förvĂ€ntningarna pĂ„ vad bibliotekspersonalen ska kunna hjĂ€lpa till med â allt frĂ„n att skaffa Bank-ID till att hĂ„lla kontakt med olika myndigheter. PĂ„ vissa hĂ„ll har det satt strĂ„lkastarljuset pĂ„ en eftersatt digital arbetsmiljö. EfterfrĂ„gan pĂ„ tjĂ€nster som wifi, skanning och utskrifter blir allt större, samtidigt som det pĂ„ grund av smittorisken blir svĂ„rare för personalen att hjĂ€lpa till ute pĂ„ golvet. DĂ€rför Ă€r det viktigare Ă€n nĂ„gonsin att inventera och se över den digitala arbetsmiljön â vilka verktyg saknas? Finns det verktyg som inte anvĂ€nds eftersom besökarna inte förstĂ„r dem?
Att möta besökare online krĂ€ver ocksĂ„ andra arbetsmetoder Ă€n vad ni kanske har anvĂ€nt er av innan pĂ„ biblioteket. NĂ€r ni inte lĂ€ngre kan interagera pĂ„ samma sĂ€tt, kan enkĂ€ter som besökaren fyller i vara en bra metod för att kunna ge lĂ€stips â sĂ€rskilt i dialogen med barn, som dĂ„ enkelt kan kryssa i vad de gillar. En digital infodisk dĂ€r det gĂ„r att videochatta med besökarna fĂ„ngar upp dem som behöver en mer personlig kontakt Ă€n mejl och chatt.
Trygga bibliotekslokaler och arbetsmiljöer
Tydliga skyltar med uppmaning om att inte gÄ in om man har symptom, golvmarkeringar för att sÀkerstÀlla tillrÀckliga avstÄnd i köer och plexiglasskiva mellan besökare och personal Àr nÄgra exempel pÄ hur bibliotekslokalerna kan bli tryggare. Andra sÀtt Àr att möblera om med större utrymme mellan bokhyllor och genom att stÀlla sittgrupper sÄ mÀnniskor sitter lÀngre ifrÄn varandra.
Om det inte gÄr att möblera om kan det vara ett alternativ att stÀnga av biblioteksrummen och lÄta personalen hÀmta de medier som besökarna vill ha och hÄlla mindre ytor öppna med datorer, kopiator och skrivare, tidskrifter, reservationer, ÄterlÀmnings- och utlÄningsautomat samt infodiskar.
4 SNABBA TIPS PĂ TAKE AWAY, LEVERANSER OCH BOKPĂ SAR
1. MÄnga bibliotek kan dra nytta av utökad Boken kommer-service, som omfattar alla i riskgrupp
2. Gör det möjligt för förskolor och grupper att förbestÀlla fÀrdiga bokpÄsar som ni förbereder och lÀmnar ut i entrén
3. Take away-böcker â lĂ€gg ordning bokpĂ„sar med olika teman i entrĂ©n. Det Ă€r en service i dubbel bemĂ€rkelse, bĂ„de för att pĂ„ ett enkelt sĂ€tt paketera lĂ€stips till besökarna men ocksĂ„ för att ni minskar antalet mĂ€nniskor som rör sig i biblioteksrummen.
4. Lyft e-biblioteket! Tipsa i era sociala medier och webbplatsen om de medier som gÄr att lÄna digitalt.
Tipsen i artikeln Àr sammanstÀllda efter intervjuer med Landskrona Bibliotek, BellevuegÄrdsbiblioteket och Fittja bibliotek.