Diagrammet visar hur ofta DIK:s medlemmar inom kommunikationsbranschen anvÀnder AI i arbetet.

De som jobbar med kommunikation anvÀnder AI betydligt mer Àn andra yrkesgrupper
Undersökningen visar att 93 procent av DIK:s medlemmar som arbetar inom kommunikationsbranschen anvÀnder AI-verktyg i sitt arbete. 28 procent anvÀnder AI dagligen och 34 procent gör det nÄgra gÄnger i veckan.
AI-anvĂ€ndandet Ă€r högt bland kommunikatörer i alla sektorer, men allra högst i privat sektor â dĂ€r Ă€r det 46 procent som anvĂ€nder AI pĂ„ daglig basis och bara 5 procent som aldrig anvĂ€nder AI-verktyg i jobbet.
AI-anvĂ€ndandet Ă€r nĂ„got lĂ€gre bland de som arbetar inom statliga verksamheter â dĂ€r Ă€r det ungefĂ€r 11 procent som aldrig anvĂ€nder AI-verktyg i arbetet. Skillnaderna mellan sektorer Ă€r alltsĂ„ relativt smĂ„.
Det höga AI-anvÀndandet bland kommunikatörer sticker ut jÀmfört med arbetsmarknaden i stort. Enligt Internetstiftelsens studie Svenskarna och internet 2025 uppger ungefÀr tre av tio förvÀrvsarbetande i Sverige att de anvÀnder AI-verktyg i arbetet. Bland tjÀnstemÀnnen Àr siffran drygt fyra av tio.

Not: Respondenterna har kunnat vÀlja flera svarsalternativ.
Ett hjÀlpmedel snarare Àn en ersÀttare
Det kommunikatörerna frÀmst anvÀnder AI-verktygen till Àr att generera eller redigera text och som bollplank för idéer. Det Àr ocksÄ mÄnga som anvÀnder det för översÀttning, att ta fram planer och strategier och för analys.
I fritextsvaren i enkÀten beskriver mÄnga att AI avlastar arbetet pÄ olika sÀtt, till exempel vid översÀttningar, sammanfattningar och textbearbetning. MÄnga ser AI som ett vÀrdefullt bollplank som kan ge idéer eller inspiration.
âMycket bra för att göra research inom omrĂ„den och ha som bollplank. Att fĂ„ synonymer och översĂ€tta texter. Men viktigt att dubbelkolla fakta. HĂ€nder inte sĂ€llan att information Ă€r helt fel.â
Samtidigt anser mÄnga att AI-verktygen Àn sÄ lÀnge hÄller för lÄg kvalitet, inte minst nÀr det gÀller att generera bilder, rörligt material och presentationer. MÄnga skriver att det Àven för texter krÀvs en hel del handpÄlÀggning och faktagranskning av genererat material och att detta behöver göras av nÄgon som kan Àmnet och kommunikationshantverket.
âDet Ă€r ibland min bĂ€sta kompis som ensam kommunikatör i en stor förvaltning. Men det krĂ€vs erfarenhet och kunskap för att prompta bra och för att redigera det man fĂ„r ut. AI har inte samma kunskap om sakfrĂ„gan, mĂ„lgruppen eller tonaliteten.â
Flera beskriver ocksÄ att arbetsgivare förvÀntar sig att man ska kunna arbeta snabbare och leverera mer nÀr man kan ta hjÀlp av AI, och att den tid som krÀvs för att kvalitetssÀkra AI-genererat material underskattas.
âMest fördelar, men pĂ„ samma sĂ€tt som tiden att ta fram material till sociala medier underskattas, förvĂ€ntas AI göra att jag magiskt hinner med mycket mer.â

Not: Respondenterna har kunnat vÀlja flera svarsalternativ.
MÄnga efterlyser riktlinjer och fortbildning om AI
De vanligaste hinder som de som jobbar med kommunikation ser för att anvÀnda AI-verktyg mer Àr att man inte litar pÄ resultatet i AI-genererat material och sÀkerhetsaspekter, till exempel GDPR. UngefÀr var tredje respondent uppger att det finns en otydlighet i organisationen kring hur AI fÄr anvÀndas och att kunskapen om AI Àr för lÄg.
âDet behövs tydligare riktlinjer frĂ„n organisationen för nĂ€r och hur det ska anvĂ€ndas. Orolig för att rĂ„ka dela information som inte bör delas.â
I fritextsvaren blir det tydligt att anvĂ€ndandet och riktlinjerna varierar kraftigt mellan olika verksamheter â nĂ„gra fĂ„r inte anvĂ€nda AI alls, en del uppmuntras att anvĂ€nda AI och har tydliga policyer kring vad som gĂ€ller, medan det för andra Ă€r det helt upp till den enskilde hur AI-verktygen anvĂ€nds. Flera skriver att de endast fĂ„r tillgĂ„ng till gratisversioner av AI-programmen vilket gör att de inte kan anvĂ€nda AI i den utstrĂ€ckning som de skulle vilja.
âArbetsgivaren har sagt nej till oss att anvĂ€nda AI Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Det ska först utvĂ€rderas och arbetet gĂ„r vĂ€ldigt lĂ„ngsamt. VĂ€ldigt frustrerande. KĂ€nner mig stressad av att inte fĂ„ hĂ€nga med, testa och utveckla mina kunskaper och hur jag i min roll kan nyttja AI.â
MÄnga efterfrÄgar tydliga riktlinjer och gemensamma strategier för hur verktygen ska anvÀndas, samt mer kompetensutveckling och tid för att hinna lÀra sig verktygen.
âBrist pĂ„ tid, utrymme och kompetensutveckling inom omrĂ„det. Man förvĂ€ntas sĂ€tta sig in i alla nya verktyg pĂ„ egen tid eller utöver sina arbetsuppgifter.â
MÄnga uttrycker ocksÄ oro för att AI har en negativ miljöpÄverkan (hög energiförbrukning/resursanvÀndning), för att kÀnslig information kan hamna i fel hÀnder och osÀkerhet kring hur AI förhÄller sig till upphovsrÀtt.
âUtifrĂ„n hĂ„llbarhet och miljöpĂ„verkan Ă€r det inte sĂ„ bra. AI förbrukar oerhörda mĂ€ngder energi och genererar stora utslĂ€pp.â
DIK:s krav för en ansvarsfull utveckling och anvÀndning av AI
DIK ser positivt pÄ att AI kan underlÀtta och avlasta medlemmarnas vardag och arbetsbelastning. En grundförutsÀttning för att det ska fungera bra Àr att arbetstagarna fÄr den fortbildning de behöver och att det finns tydliga riktlinjer för hur AI ska anvÀndas pÄ arbetsplatsen. Det behövs ocksÄ insatser pÄ samhÀllsnivÄ. DIK krÀver bland annat:
Arbetsgivare och fack ska gemensamt ta fram policyer för hur AI ska anvÀndas pÄ arbetsplatsen pÄ ett ÀndamÄlsenligt sÀtt. Medarbetare och fackliga representanter har rÀtt till insyn, inflytande och samverkan i förÀndringar kopplade till AI precis som i andra stora förÀndringar och beslut.
Arbetsgivare ska avsĂ€tta tillrĂ€cklig tid och budget för kompetensutveckling sĂ„ att medarbetarna kan stĂ€lla om till nya arbetsuppgifter, arbetssĂ€tt och verktyg.âŻPlaner för detta ska tas fram i samverkan med fackliga representanter.
Regeringen och utbildningsanordnarna mÄste sÀkerstÀlla att det finns bra system för omstÀllning och fortbildning. Bland annat genom att sÀkra ett brett, relevant och flexibelt utbud av kompetensutveckling som gÄr att kombinera med arbete.
För att sÀkra en ansvarsfull, transparent och rÀttssÀker hantering av AI krÀvs tydliga regleringar, bÄde pÄ nationell nivÄ och pÄ EU-nivÄ. NÀr AI anvÀnds i offentligt beslutsfattande ska alla beslut och motiven bakom dessa gÄ att förstÄ och följa, och det ska vara tydligt vem som Àr ansvarig för besluten.
LÀs mer om DIK:s stÄndpunkter om AI hÀr.
Om undersökningen och de som svarat
Undersökningen bygger pĂ„ en enkĂ€t bland DIK:s medlemmar som arbetar inom kommunikationsomrĂ„det. EnkĂ€ten genomfördes 1â30 september 2025. 1 567 personer svarade och svarsfrekvensen var 31 procent.
Bland de som svarat pÄ enkÀten arbetar 33 procent i privat eller ideell sektor, och 67 procent i offentlig sektor. En tredjedel av respondenterna arbetar inom staten. Majoriteten av respondenterna har arbetat med kommunikation i mer Àn tio Är.
57 procent av respondenterna har titeln kommunikatör. Andra vanliga titlar Àr kommunikationsstrateg, kommunikationschef, webbredaktör, grafisk formgivare, art director, copywriter, projektledare, kommunikationsspecialist, UX-designer, UX-writer eller kommunikationsansvarig.