Fler än 9 av 10 i kommunikationsbranschen använder AI

En undersökning bland DIK:s medlemmar visar att de som jobbar med kommunikation använder AI betydligt mer än andra yrkesgrupper, till exempel för att generera eller redigera text och som bollplank för idéer. De efterlyser samtidigt mer kompetensutveckling och tid för att lära sig verktygen, men också tydliga riktlinjer för en säker AI-användning. 

Diagrammet visar hur ofta DIK:s medlemmar inom kommunikationsbranschen anvÀnder AI i arbetet.

Diagram Ai-rapport

De som jobbar med kommunikation anvĂ€nder AI betydligt mer Ă€n andra yrkesgrupper 

Undersökningen visar att 93 procent av DIK:s medlemmar som arbetar inom kommunikationsbranschen anvĂ€nder AI-verktyg i sitt arbete. 28 procent anvĂ€nder AI dagligen och 34 procent gör det nĂ„gra gĂ„nger i veckan.  

AI-anvĂ€ndandet Ă€r högt bland kommunikatörer i alla sektorer, men allra högst i privat sektor – dĂ€r Ă€r det 46 procent som anvĂ€nder AI pĂ„ daglig basis och bara 5 procent som aldrig anvĂ€nder AI-verktyg i jobbet. 

AI-anvĂ€ndandet Ă€r nĂ„got lĂ€gre bland de som arbetar inom statliga verksamheter – dĂ€r Ă€r det ungefĂ€r 11 procent som aldrig anvĂ€nder AI-verktyg i arbetet. Skillnaderna mellan sektorer Ă€r alltsĂ„ relativt smĂ„. 

Det höga AI-anvĂ€ndandet bland kommunikatörer sticker ut jĂ€mfört med arbetsmarknaden i stort. Enligt Internetstiftelsens studie Svenskarna och internet 2025 uppger ungefĂ€r tre av tio förvĂ€rvsarbetande i Sverige att de anvĂ€nder AI-verktyg i arbetet. Bland tjĂ€nstemĂ€nnen Ă€r siffran drygt fyra av tio. 

 Diagram artikelbilder-Ai rapport-06.jpg

Not: Respondenterna har kunnat vĂ€lja flera svarsalternativ. 

Ett hjĂ€lpmedel snarare Ă€n en ersĂ€ttare 

Det kommunikatörerna frĂ€mst anvĂ€nder AI-verktygen till Ă€r att generera eller redigera text och som bollplank för idĂ©er. Det Ă€r ocksĂ„ mĂ„nga som anvĂ€nder det för översĂ€ttning, att ta fram planer och strategier och för analys.  

I fritextsvaren i enkĂ€ten beskriver mĂ„nga att AI avlastar arbetet pĂ„ olika sĂ€tt, till exempel vid översĂ€ttningar, sammanfattningar och textbearbetning. MĂ„nga ser AI som ett vĂ€rdefullt bollplank som kan ge idĂ©er eller inspiration.  

”Mycket bra för att göra research inom omrĂ„den och ha som bollplank. Att fĂ„ synonymer och översĂ€tta texter. Men viktigt att dubbelkolla fakta. HĂ€nder inte sĂ€llan att information Ă€r helt fel.” 

Samtidigt anser mĂ„nga att AI-verktygen Ă€n sĂ„ lĂ€nge hĂ„ller för lĂ„g kvalitet, inte minst nĂ€r det gĂ€ller att generera bilder, rörligt material och presentationer. MĂ„nga skriver att det Ă€ven för texter krĂ€vs en hel del handpĂ„lĂ€ggning och faktagranskning av genererat material och att detta behöver göras av nĂ„gon som kan Ă€mnet och kommunikationshantverket.  

”Det Ă€r ibland min bĂ€sta kompis som ensam kommunikatör i en stor förvaltning. Men det krĂ€vs erfarenhet och kunskap för att prompta bra och för att redigera det man fĂ„r ut. AI har inte samma kunskap om sakfrĂ„gan, mĂ„lgruppen eller tonaliteten.”   

Flera beskriver ocksĂ„ att arbetsgivare förvĂ€ntar sig att man ska kunna arbeta snabbare och leverera mer nĂ€r man kan ta hjĂ€lp av AI, och att den tid som krĂ€vs för att kvalitetssĂ€kra AI-genererat material underskattas. 

”Mest fördelar, men pĂ„ samma sĂ€tt som tiden att ta fram material till sociala medier underskattas, förvĂ€ntas AI göra att jag magiskt hinner med mycket mer.” 

Diagram hinder-Ai rapport-07.jpg

Not: Respondenterna har kunnat vĂ€lja flera svarsalternativ. 

MÄnga efterlyser riktlinjer och fortbildning om AI

De vanligaste hinder som de som jobbar med kommunikation ser för att anvĂ€nda AI-verktyg mer Ă€r att man inte litar pĂ„ resultatet i AI-genererat material och sĂ€kerhetsaspekter, till exempel GDPR. UngefĂ€r var tredje respondent uppger att det finns en otydlighet i organisationen kring hur AI fĂ„r anvĂ€ndas och att kunskapen om AI Ă€r för lĂ„g. 

 â€Det behövs tydligare riktlinjer frĂ„n organisationen för nĂ€r och hur det ska anvĂ€ndas. Orolig för att rĂ„ka dela information som inte bör delas.” 

I fritextsvaren blir det tydligt att anvĂ€ndandet och riktlinjerna varierar kraftigt mellan olika verksamheter – nĂ„gra fĂ„r inte anvĂ€nda AI alls, en del uppmuntras att anvĂ€nda AI och har tydliga policyer kring vad som gĂ€ller, medan det för andra Ă€r det helt upp till den enskilde hur AI-verktygen anvĂ€nds. Flera skriver att de endast fĂ„r tillgĂ„ng till gratisversioner av AI-programmen vilket gör att de inte kan anvĂ€nda AI i den utstrĂ€ckning som de skulle vilja.

”Arbetsgivaren har sagt nej till oss att anvĂ€nda AI Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Det ska först utvĂ€rderas och arbetet gĂ„r vĂ€ldigt lĂ„ngsamt. VĂ€ldigt frustrerande. KĂ€nner mig stressad av att inte fĂ„ hĂ€nga med, testa och utveckla mina kunskaper och hur jag i min roll kan nyttja AI.” 

MĂ„nga efterfrĂ„gar tydliga riktlinjer och gemensamma strategier för hur verktygen ska anvĂ€ndas, samt mer kompetensutveckling och tid för att hinna lĂ€ra sig verktygen.  

”Brist pĂ„ tid, utrymme och kompetensutveckling inom omrĂ„det. Man förvĂ€ntas sĂ€tta sig in i alla nya verktyg pĂ„ egen tid eller utöver sina arbetsuppgifter.”

MĂ„nga uttrycker ocksĂ„ oro för att AI har en negativ miljöpĂ„verkan (hög energiförbrukning/resursanvĂ€ndning), för att kĂ€nslig information kan hamna i fel hĂ€nder och osĂ€kerhet kring hur AI förhĂ„ller sig till upphovsrĂ€tt. 

”UtifrĂ„n hĂ„llbarhet och miljöpĂ„verkan Ă€r det inte sĂ„ bra. AI förbrukar oerhörda mĂ€ngder energi och genererar stora utslĂ€pp.” 

DIK:s krav för en ansvarsfull utveckling och anvĂ€ndning av AI  

DIK ser positivt pĂ„ att AI kan underlĂ€tta och avlasta medlemmarnas vardag och arbetsbelastning. En grundförutsĂ€ttning för att det ska fungera bra Ă€r att arbetstagarna fĂ„r den fortbildning de behöver och att det finns tydliga riktlinjer för hur AI ska anvĂ€ndas pĂ„ arbetsplatsen. Det behövs ocksĂ„ insatser pĂ„ samhĂ€llsnivĂ„. DIK krĂ€ver bland annat: 

  • Arbetsgivare och fack ska gemensamt ta fram policyer för hur AI ska anvĂ€ndas pĂ„ arbetsplatsen pĂ„ ett Ă€ndamĂ„lsenligt sĂ€tt. Medarbetare och fackliga representanter har rĂ€tt till insyn, inflytande och samverkan i förĂ€ndringar kopplade till AI precis som i andra stora förĂ€ndringar och beslut.  

  • Arbetsgivare ska avsĂ€tta tillrĂ€cklig tid och budget för kompetensutveckling sĂ„ att medarbetarna kan stĂ€lla om till nya arbetsuppgifter, arbetssĂ€tt och verktyg. Planer för detta ska tas fram i samverkan med fackliga representanter. 

  • Regeringen och utbildningsanordnarna mĂ„ste sĂ€kerstĂ€lla att det finns bra system för omstĂ€llning och fortbildning. Bland annat genom att sĂ€kra ett brett, relevant och flexibelt utbud av kompetensutveckling som gĂ„r att kombinera med arbete.  

  • För att sĂ€kra en ansvarsfull, transparent och rĂ€ttssĂ€ker hantering av AI krĂ€vs tydliga regleringar, bĂ„de pĂ„ nationell nivĂ„ och pĂ„ EU-nivĂ„. NĂ€r AI anvĂ€nds i offentligt beslutsfattande ska alla beslut och motiven bakom dessa gĂ„ att förstĂ„ och följa, och det ska vara tydligt vem som Ă€r ansvarig för besluten. 

LÀs mer om DIK:s stÄndpunkter om AI hÀr

Om undersökningen och de som svarat 

Undersökningen bygger pĂ„ en enkĂ€t bland DIK:s medlemmar som arbetar inom kommunikationsomrĂ„det. EnkĂ€ten genomfördes 1–30 september 2025. 1 567 personer svarade och svarsfrekvensen var 31 procent. 

Bland de som svarat pĂ„ enkĂ€ten arbetar 33 procent i privat eller ideell sektor, och 67 procent i offentlig sektor. En tredjedel av respondenterna arbetar inom staten. Majoriteten av respondenterna har arbetat med kommunikation i mer Ă€n tio Ă„r. 

57 procent av respondenterna har titeln kommunikatör. Andra vanliga titlar Àr kommunikationsstrateg, kommunikationschef, webbredaktör, grafisk formgivare, art director, copywriter, projektledare, kommunikationsspecialist, UX-designer, UX-writer eller kommunikationsansvarig.