AD:n om DIK:s nya kampanj ”Jag hoppas det syns att vi har kul på jobbet”

När DIK tog fram sin nya kommunikationskampanj var kreativitet och lekfullhet en viktig ingrediens. Med höstens satsning ville teamet bredda bilden av kommunikationsyrkena. Här berättar DIK:s Art Director Petter Odevall om processen, utmaningarna och att göra något som riktar sig till en grupp man tillhör själv.

Har du sett DIK:s nya kampanj med budskapet ”Vi tror på kraften av kommunikation – och att du ska ha det bra på jobbet”?

En av personerna bakom kampanjen är DIK:s Art Director Petter Odevall. Han är väl insatt i branschen och vet hur villkoren ser ut, men kommunikatör är inte en titel han identifierar sig med

Med en bakgrund inom visuell kommunikation, många år som frilans inom illustration, film och animation och ett helt yrkesliv i branschen är han en ganska typisk DIK-medlem inom kommunikation trots att han inte skulle kalla sig kommunikatör.

– Med den här kampanjen ville vi rikta oss bredare till kommunikationsyrkena och – förutom kommunikatörer – inkludera alla andra kreativa roller som också jobbar med kommunikation på olika vis, säger Petter.

Affischering kommunikation puffblock site desktop

Affischen som den första kommunikationskanalen

Kampanjen består av filmer och bilder som utgår från ett av de mest grundläggande kommunikationsmedlen sedan tryckpressen uppfanns: affischen.

– Vi ville skapa något taktilt i en digital tid och röra oss i en miljö som många känner igen sig i.

Affischer är fortfarande en central del av stadsbilden, det ser man inte minst på inspelningsplatserna som ligger på Södermalm och vid Slussen i Stockholm.

– Det finns också något DIY-aktigt över affischering som kändes fint att få med.

Samtidigt var det viktigt att lyfta fram människorna bakom budskapen. 

– Kommunikation handlar ju mycket om samarbete, och det tycker jag vi fick fram i kampanjen med armar som korsas och flera personer som trängs vid väggen för att tejpa upp affischer.

Vill att kampanjen ska kännas ljus och lekfull

En central del i kampanjens uttryck var att skapa en positiv, hoppfull och ljus känsla och till det behövdes solljus, något som skapade viss nervositet inför inspelningen.

– Det var i mitten av november och hade varit en rätt kackig period vädermässigt, grått och regn varje dag. Men så såg vi på prognosen att det skulle bli sol en måndag och då körde vi bara. Det var tur, för det var nog den enda soliga dagen på två veckor.

Under inspelningen ville projektgruppen skapa utrymme för spontanitet och improvisation och att fånga det som händer i stunden. Det oförställda, varma och spontana är en del av DIK:s bildspråk, mycket tack vare samarbetet med fotografen Alexander Donka.

– Vi har gjort allt med kampanjen inhouse förutom fotot som sköttes av fotografen Alexander Donka, som vi jobbat mycket med tidigare. Han kan vårt bildspråk och är bra på att få till den nästan dokumentära känslan av här och nu.

Reaktionerna från förbipasserande bidrog till den autentiska känslan i filmerna. Ofta gick människor framför kameran och flera gånger kom det fram folk och frågade vad affischerna var till för.

Petter tyckte särskilt att en interaktion var särskilt minnesvärd.

– Det var en polis som stod på avstånd och spanade på oss. När vi förklarade att vi skulle ta ner affischerna igen skrattade han och sa att det var tur – annars blir det böter.

Ett visuellt grepp som öppnade nya möjligheter

Idén från början var att skriva och trycka upp budskapen på affischer. Men när Petter och kollegorna började testfilma märkte de snabbt att blänk och vinklar begränsade läsbarheten.

– Först blev vi lite nedslagna men sen insåg vi att det fanns en potential i att låta affischerna vara helt rena från text och lägga på all text i efterhand. Det blev ett kul formgrepp som låter oss använda samma filmklipp för många olika budskap och ger perfekt läsbarhet. Det gjorde oss mycket friare i efterhand.

Tanken var att copyn och det visuella skulle skapa en pingpongeffekt av igenkänning, att fackförbundet DIK förstår ditt yrke på djupet och värdet det skapar, både om du är anställd och frilansare. 

– Det finns en ganska rolig metanivå i att göra en sådan här kampanj där vi jobbar mot en grupp som vi samtidigt är en del av själva. Vi har kunnat ta mycket inspiration från verkligheten och vår egen jobbvardag när vi tagit fram budskapen.

Den uppmärksamme kan också se att det finns mönster som återkommer i affischerna, som är hämtade från medlemmarnas vardag. Rutmönster eller grids som används mycket i olika designprogram, men även ränder och rutor som kan kännas igen från klädmönster.

Affischering-vid-Slussen.jpg

Så kan AI användas i kampanjarbetet

I kärnprojektgruppen ingick Petter som AD, en kommunikatör och en projektledare men det fanns också en till spelare – AI. Framför allt användes AI för att kvalitetssäkra budskap enligt de nya reglerna TTPA.

Exempelvis flaggades budskapet ”Är du den som kan prompta skiten ur AI?” för fult språk och behövde skrivas om.

– Vi använde AI mycket i början för målgruppspersonas och manifest. Det är ett bra bollplank. Men i klippningen har jag inte använt AI. När det behövs full kontroll på detaljerna är det lättare att plocka fram sina gamla trotjänare i stället. Då tar man sig inte riktigt tid att lägga några timmar på att lära sig något nytt även om det kan spara tid i längden.

– Men det kommer säkert ändras inom kort, tillägger Petter.

Fördelen med att göra allt själv – inhouse

Sedan snart två år gör DIK alla kampanjer inhouse. Det bästa med det, menar Petter, är att alla som jobbar med kampanjen kan frågorna utan och innan.

– Vi är ganska modiga och lyckas behålla lekfullheten även i tajta lägen. Jag blev så glad när vår chef sa att hon tyckte att det fanns en ”DIK-quirkyness” i kampanjen. Det är något fint och positivt, att låta något ha lite karaktär och vara personligt.

Petter lyfter fram hur viktigt förtroendet från organisationen är. Det gör att man vågar ta kreativa risker och inte bara välja säkra kort. Att känna det förtroendet skapar en trygghet som är väldigt viktig när det stundtals är tidspressat att kombinera kampanjarbete med det löpande kommunikationsarbetet som också måste göras.

– Jag måste verkligen lyfta vårt teamwork. Det funkar inte att ha så mycket på sitt bord om inte allt annat flyter. Jag kan sitta med skygglappar och klippa film för att jag vet att allt runt omkring sköts ypperligt.

Hoppas att kampanjen ska smitta av sig

När allt arbete nu är sammanställt och annonserna kör på Meta, Linkedin, Google och Youtube, sammanfattar Petter sin förhoppning:

– Jag hoppas det syns att vi har haft kul på jobbet och att det smittar av sig.

Fyra personer vid en affisch-komunikationskampanj.jpg

Det här är Petter Odevall

  • Jobbat på DIK: nio år, sedan 2016

  • Bor: med sambo, två barn och två katter på Stora Essingen

  • Utbildning: på Danmarks Designskola (Visuell kommunikation) och Konstfack (Storytelling)

  • Lyssnar på när jag jobbar: har lyssnat mycket på Hannes under hösten. Ibland även P1, men det kan bli för mycket prat som stör när jag jobbar

Teamet bakom kampanjen:

Susanne Rossi, projektledning

Elin Kusmin, kommunikatör och copywriter

Petter Odevall, visuellt ansvarig

Emelie Franck, praktikant

Alexander Donka, foto och film