”Kommunikatörer bygger broar mellan staden och de vi är till för”

Featured image
Vilken roll spelar kommunikatörer i offentlig sektor? Maria Soner, planeringsledare i Göteborgs Stad, berättar om hur strategiskt arbete och ett ständigt analytiskt förhållningssätt bidrar till att göteborgarna får korrekt och tillgänglig information. ”Behovet av tydlig och relevant kommunikation har ökat i takt med att samhället förändrats och nya kanaler utvecklats”.

En ny rapport från fackförbunden DIK och Akavia understryker de offentliganställda kommunikatörernas betydelse för att motverka desinformation och nå ut med samhällsviktig information vid kriser. En som kan bekräfta det är Maria Soner, ordförande för DIK i Göteborgs Stad.

Kommunikation som grund för demokratin 

Som planeringsledare på stadsledningskontoret i Göteborgs Stad med ansvar för extern kommunikation och kommunikativ organisation är Maria Soner övertygad om att kommunikation är avgörande för en fungerande organisation.

– När människor inte får tillgång till tydlig och tillgänglig information, vem som ansvarar för vad och hur man själv kan påverka, då riskerar vi att skapa utanförskap, säger hon.

– Kommunikation är inte bara ett verktyg, det är en grundläggande förutsättning för demokrati. Och det är kommunikatören som möjliggör den, som bygger broarna mellan staden och de vi är till för. 

Maria har lång erfarenhet av att jobba i Göteborgs Stad. Hon började 2008 som kommunikatör i en stadsdel i nordöstra Göteborg, ett arbete som var nära invånarna och som lärde henne mycket. Under åren har hon bland annat jobbat med förändringskommunikation, ledningskommunikation, digitalisering, kriskommunikation och att utveckla medborgarservicen. Idag arbetar hon och hennes kollegor på stadsledningskontoret med att leda, samordna, följa upp och utveckla Göteborgs Stads kommunikationsarbete.

”Kommunikationen spelar en stor roll i att skapa en gemensam riktning i organisationen.”

– Göteborgs Stad är en stor och komplex organisation med många förvaltningar och bolag som är lika stora som en medelstor kommun i Sverige. Vi är Sveriges största arbetsgivare. I en så stor organisation spelar kommunikationen en stor roll i att skapa samordning, förståelse och gemensam riktning.

Maria menar att allt hänger samman. Kommunikation finns för att kommunens tjänster och service finns.

– Utan tydlig kommunikation tappar vi både samordning inom organisationen och förtroende hos boende, besökare och näringsliv. Det handlar om att ge människor förutsättningar att förstå, påverka och delta i frågor som påverkar deras liv.

När kommunikation blir livsviktigt  

Det finns tillfällen då kommunikation spelar en avgörande roll för människors liv. Under pandemin satt Maria och hennes kollegor i stadens kriskommunikationssamordning.  

”Att se budskapen och veta att de gjorde skillnad, det värmde i hjärtat.”

– Vi arbetade löpande med kriskommunikationen för att säkerställa en samordning i staden. Vi gjorde omvärldsbevakningar, målgruppsanalyser, tog fram lägesbilder, uppdaterade budskap löpande i våra prioriterade kanaler och kommunicerade i alternativa kanaler för att nå alla målgrupper. Bland annat tog vi fram budskap till informationstavlorna runtom i Göteborg. Att se dem ute på gatorna och veta att de gjorde skillnad, det värmde i hjärtat. 

Ett annat exempel är invånarguiderna – flerspråkiga medarbetare som kan möta människor där de är, på det språk de förstår för att ge information om stadens verksamheter. Genom personlig kontakt bidrar de till ökad delaktighet i Göteborg. 

– Under pandemin blev den typen av personlig kommunikation jätteviktig för att skapa tillit till stadens och myndigheternas information och råd. Genom att vi arbetar löpande med vår kommunikation i vardagen, bygger vi en robusthet i kris. Det är inte i krisen vi skapar den.

Ökade krav kräver professionell kommunikation   

Kritiken mot att det finns “för många” kommunikatörer i offentlig sektor får Maria att skaka på huvudet.  

– Att ta bort kommunikatörer skulle öka den administrativa bördan för andra yrkesgrupper och riskera att försämra tillgängligheten, tilliten och demokratin.

Hon pekar på att dagens krav är höga: GDPR, tillgänglighet, kriskommunikation och beredskapsplanering. 

– Utifrån det omvärldsläge vi befinner oss i med stora samhällsutmaningar, ökade krav på säkerhet och tillgänglighet, desinformation och en teknikutveckling som förändrar beteenden och påverkar tilliten till det offentliga, är det viktigt att vi jobbar löpande och professionellt med kommunikationen. Det är inte läge att dra ner på resurser som är specialiserade på just detta när utvecklingen pekar på det motsatta.

Ett yrke i ständig rörelse  

Yrkesrollen förändras ständigt. Nya krav gör att kommunikatörer måste vara både snabba problemlösare och långsiktiga strateger. 

– Vi måste vara både generalister och specialister, och snabbt ställa om när omvärlden förändras. Utmaningarna gör att kommunikatörens roll bara blir viktigare.

Det viktigaste, menar Maria, är analysen. 

– Utan analys riskerar vi att producera material som inte leder till resultat, och då använder vi resurser fel. 

”Det är inte så stor skillnad mellan att vara strategisk och operativ kommunikatör som det kan verka”

Att vilja förstå hur saker och ting hänger ihop och ha ett helikopterperspektiv är en bra förutsättning om man vill jobba strategiskt med kommunikation.  

– Men det är inte så stor skillnad mellan att vara strategisk och operativ som det kan verka. Man måste ju kunna hantverket också som strateg, och man måste vara strategisk även om man jobbar operativt. Det är som en kedja där allt hänger ihop. 

När det kommer till frågan om att förbättra kommunikatörens arbetsmiljö tror hon att det framför allt handlar om att tydliggöra uppdraget.  

– Vad är det jag förväntas göra och är det rimliga förväntningar? Det är också viktigt att det ska finnas tid för omvärldsbevakning inom uppdraget. Vi förväntas vara uppdaterade hela tiden och kunna det senaste nya. Då behöver vi också avsatt tid för det. 

Fackligt stöd genom DIK  

Sedan några år tillbaka är Maria lokalfacklig i DIK och ordförande i DIK-styrelsen i Göteborgs stad. Hon ser det fackliga arbetet som en del i att få ett helhetsperspektiv, där det fackliga är ännu en pusselbit. 

”Som facklig lär jag mig något nytt varje dag.”

– Jag tycker om att ta reda på hur allt hänger ihop och vill vara med och förbättra för andra. I DIK har jag alltid haft stöd, särskilt från andra förtroendevalda. 

Styrelsen har även ett väl utarbetat samarbete med de andra Sacoförbunden. De flesta fackliga frågor är liknande oavsett yrkesområde. 

– Som facklig lär jag mig något nytt varje dag. 

Kommunikatör – ett meningsfullt yrke 

Att arbeta som kommunikatör i offentlig sektor är både komplext och utvecklande. Uppdragets bredd, tempot i samhällsutvecklingen och möjligheten att varje dag bidra till ökad förståelse och delaktighet gör yrket särskilt betydelsefullt.

– Jag är stolt över det arbete som jag och mina kollegor gör. Jag vet att det bidrar till en bättre stad.  

Läs också: