LönesÀttningen Àr ett sÀtt att hjÀlpa verksamheten framÄt, eftersom den fungerar som ett styrmedel. Du kan med hjÀlp av lönen ge ett kvitto pÄ att en medarbetare fixat sina arbetsuppgifter och pÄ sÄ sÀtt bidragit till verksamhetens mÄl.
Ju tydligare du kan vara i din Äterkoppling desto mer kan du anvÀnda hela löneprocessen som ett styrmedel. LÀgg dÀrför ner tid pÄ att skriva ner medarbetarnas mÄl och var tydlig med vad som krÀvs för att medarbetaren ska fÄ högre lön.
Innan lönesamtalet
Jobbet med lönesamtal börjar egentligen lÄngt innan sjÀlva samtalet ska Àga rum. I löneavtalen brukar det stÄ om hur processen gÄr till, till exempel om kontinuitet och medarbetardialog. Det Àr bra att i god tid sÀtta sig in i hur processen ska gÄ till.
NÄgra saker att tÀnka pÄ innan lönesamtalet
Tydliga mÄl och arbetsuppgifter
Du och dina medarbetare behöver vara överens om vad deras arbetsuppgifter Àr, vad verksamheten har för mÄl, samt vad personen sjÀlv har för mÄl och vad som krÀvs för att fÄ högre lön. Ju mer konkreta mÄlen Àr desto bÀttre.
MÄlen ska gÀrna vara nedskrivna och kÀnda för varje person. DÄ blir det lÀtt att gÄ tillbaka och följa upp mÄlen tillsammans.
MÄlen kan behöva Àndras utefter hur vardagen ser ut. Det görs med hjÀlp av regelbundna avstÀmningar.
Regelbundna avstÀmningar
En förutsĂ€ttning för att ha ett bra lönesamtal Ă€r att stĂ€mma av med dina medarbetare under hela Ă„ret. Jobba nĂ€ra dem och var med hela vĂ€gen â pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„r du en bra grund inför lönesamtalet.
Du som chef bör inte ha för stor arbetsgrupp. Det Àr viktigt att du kan avsÀtta tillrÀckligt med tid för alla dina medarbetare. Du ska ocksÄ kunna hjÀlpa dem att prioritera och Àndra mÄlen om vardagen krÀver det.
Lönekriterier
Det Àr ocksÄ viktigt att ha koll pÄ lönekriterierna. Det ska vara tydligt för dig och dina medarbetare vad de innebÀr.
Det kan vara en idĂ© att ha en workshop om dem tillsammans för att det ska bli konkret vad som Ă€r viktigt för att fĂ„ en högre lön. Jobba med frĂ„gor som till exempel: âvad betyder samarbetsförmĂ„ga hos oss?â
Utvecklingssamtal eller medarbetarsamtal
Under utvecklingssamtalet brukar man ofta blicka framÄt. Du och din medarbetare pratar om vad som Àr hens arbetsgifter och vad hen ska utveckla.
Det Àr ocksÄ ett utvecklingssamtal för hela verksamheten, för medarbetarna Àr specialister. Under utvecklingssamtalet fÄr de ett tillfÀlle att berÀtta vad de fÄngat upp, om det skett skillnader det senaste Äret och om ni behöver prioritera om.
Om det Àr sÄ att din medarbetare flaggar för att den inte mÀktar med en uppgift, men du bedömer att hen Àr den enda som kan göra den var dÄ tydlig med det. Det Àr din uppgift att hjÀlpa medarbetaren prioritera bort nÄgot annat som inte Àr lika viktigt. Kanske kan den uppgiften lÀggas pÄ nÄgon annan, pausas eller inte göras alls.
LĂ€r av andra chefer
Om du tycker att ett lönesamtal kÀnns svÄrt att göra kan du lÀra dig av dina chefskollegor. Ta dig tid att frÄga nÄgon av dem hur man ska göra lönesamtalet.
SjÀlva lönesamtalet
NÀr du ska ha lönesamtal Àr det viktigt att vara objektiv och lÀgga undan dina kÀnslor för personen. Om du tycker om personen ska till exempel inte spela nÄgon roll för lönesÀttningen. Finns det tydliga lönekriterier och mÄl blir det lÀttare att vara objektiv.
Lönesamtalet ska inte heller vara en âp-bots-modellâ dĂ€r du lĂ€gger fram ett papper med medarbetarens nya lön.
Gör sÄhÀr:
Planera in lönesamtalet i god tid innan sÄ att bÄde du och medarbetaren hinner förbereda sig.
GÄ igenom lönekriterierna tillsammans och vad de betyder i vÄr verksamhet.
Prata tillsammans om hur medarbetaren levt upp till lönekriterierna.
Det kan vara bra att visa med exempelvis en graf hur enhetens eller avdelnings lönenivÄer ser ut och berÀtta vad som krÀvs för att komma upp en nivÄ.
Var tydlig med att det ni förhandlar om Àr det faktiska pÄslaget och inte den strukturella lönen. Medarbetaren kan ligga fel i lön gentemot kollegor, men det Àr inte i lönesamtalet som det strukturella problemet ska lösas. Snedsitsen ska istÀllet lösas genom en lönerevision.
Medarbetare som inte levererar
Kanske har du en medarbetare som inte levererar vad som förvÀntas. HÀr gÀller det att du Àr sann mot dig sjÀlv och visar mod. Det Àr bÀttre att ha ett Àrligt samtal istÀllet för att ge en liten summa i löneökning för att den personen inte ska bli arg. Medarbetaren kan vara omedveten om att den inte levererar eller kanske inte vill förstÄ.
Se till att ha extra medarbetarsamtal och tÀtare uppföljningar sÄ att personen kommer pÄ banan. Kom överens om en individuell handlingsplan. Kanske Àr det inte högre lön som kommer motivera personen, utan det kan handla om att byta arbetsuppgifter eller fÄ kompetensutveckling.
Om din medarbetare fortsÀtter ytterligare ett Är utan att leverera har du inte tagit ditt ansvar som chef. Det Àr ocksÄ viktigt att visa för de som fungerar bra att de fÄr ett kvitto pÄ det genom en högre lön jÀmfört med en som inte gör det.
Vill du prata med en av vÄra chefscoacher?