Syftet med verktygslÄdan Àr att ge lokalfackliga tips, rÄd och idéer gÀllande opinionsbildning och politiskt pÄverkansarbete pÄ lokal nivÄ. Det finns Àven möjlighet att boka upp en teams trÀff dÀr en expert frÄn förbundskontoret kan berÀtta mer om vissa tips och idéer, samt svara pÄ frÄgor eller fördjupa sig i nÄgot av Àmnena. Du eller din medlemsförening avgör vad för stöd och hjÀlp ni behöver.
Skriva debattartikel
Syftet Àr att pÄverka den lokala opinionen genom att anvÀnda tidningarnas debattsidor.
1. Se till att bestĂ€mma vilket budskap du vill förmedla. Ăr det nĂ„got aktuellt i kommunen eller i en verksamhet som du vill förmedla vidare till allmĂ€nheten? Eller Ă€r det en frĂ„ga som just nu Ă€r extra laddad och som vi lokalt kan spinna vidare pĂ„?
2. Fundera pĂ„ mĂ„lgrupp och mediekanal. Ăr det sĂ„ att frĂ„gan kanske mer passar i en specifik branschtidning, dĂ„ det endast berör en viss yrkesgrupp eller profession? Eller Ă€r frĂ„gan av allmĂ€n karaktĂ€r och gĂ„r att fĂ„ publicerad i lokal media? Fundera pĂ„ vilka lĂ€sare du vill nĂ„ och hur du bĂ€st fĂ„r störst chans att fĂ„ inlĂ€gget publicerat. Kom ihĂ„g att nĂ€r du ringat in Ă€mne, budskap och mĂ„lgrupp, sĂ„ blir det ocksĂ„ enklare att hitta rĂ€tt kanal och dessutom fĂ„ artikeln publicerad.
3. Rubriken sÀtts oftast av redaktören, men det skadar inte att du tÀnkt ut en bra rubrik som avspeglar Àmnet. NÀr du sjÀlv vÀljer rubriken, sÄ blir det ocksÄ enklare att komma i gÄng med skrivandet. Men hÀr gör vi alla olika, vissa börjar med rubrik, andra avslutar med det. Du bestÀmmer sjÀlv hur du vill göra.
4. Det Àr alltid en fördel att rikta debattartikeln mot en ansvarig funktion, exempelvis mot politiken. Det ökar chanserna att fÄ artikeln publicerad, men det skapar Àven debatt.
5. Viktigt att sjÀlv kunna formulera lösningar, att exempelvis kunna peka pÄ vad man i stÀllet kan göra som ansvarig politiker för att kunna ta sig an problemet pÄ ett bra sÀtt. Det skapar alltid större legitimitet och seriositet nÀr man ocksÄ kan presentera lösningar.
6. Det Àr viktigt att vara kÀrnfull och slagkraftig i sin debattartikel. Ett bra riktmÀrke Àr att hÄlla sig till 3000 tecken (inkl. blanksteg). SÄ se till att ta upp huvudbudskapet i ingressen, anvÀnd de tvÄ-tre bÀsta argumenten, presentera lösningar och avsluta med att du Äterkopplar till huvudbudskapet.
7. Se till att skriva enkelt, och anvÀnd inga förkortningar som inte Àr allmÀnt kÀnda för den stora massan. Ha en röd trÄd i din text, sÄ det Àr lÀtt att hÀnga med i resonemanget.
8. NÀr du fÄtt debattartikeln publicerad, Àr det alltid bra att tacka redaktören och pÄminna hen om att du gÀrna skriver mer om Àmnet. PÄ det sÀttet skapar du en god kontakt och tillvaratar en viktig relation med redaktören.
9. Ăr ni aktiva i sociala mediekanaler, se dĂ„ till att sprida artikeln för att visa medlemmar och era följare att ni Ă€r engagerade i frĂ„gan. Det kan vara viktigt ur flera skĂ€l, bland annat utifrĂ„n ett rekryteringsperspektiv.
10. Du ska alltid vara bered pÄ att svara pÄ eventuella repliker eller pÄ frÄgor frÄn exempelvis en journalist eller för den delen frÄn allmÀnheten. Det Àr minst lika viktigt som att skriva sjÀlva artikeln.
11. Och slutligen ni fÄr gÀrna informera era kontaktpersoner bland ombudsmÀnnen pÄ kansliet om tÀnkta debattartiklar.
Samtal med politiker
Syftet Àr det lÄngsiktiga mÄlet att pÄverka politiken i rÀtt riktning och visa vart vi stÄr i olika frÄgor som Àr viktiga för vÄra medlemmar.
1. Se till att sÀtta ett mÄl för era politiska samtal. Det kan handla om mÄl för hur mÄnga inflytelserika politiker ni vill trÀffa och samtala med. Eller sÄ handlar det om mÄl kopplat till ett politiskt beslut som ni vill att politikerna ska fatta. Genom att mÄlsÀtta skapar ni förutsÀttningar för att jobba fokuserat och vÀlorienterat.
2. Ibland kan det vara sjÀlvklart att veta vilka politiker en ska pÄverka. Men i vissa lÀgen kan det vara nÄgot mer oklart. Det kanske inte Àr kommunstyrelseordförande (KSO) som ni i första hand ska trÀffa. Det kan vara en gruppledare för samma parti i en enskild nÀmnd som kanske Àr mer relevant att trÀffa i just den frÄgan som ni vill pÄverka i. Det kan ocksÄ vara en politisk tjÀnsteman som ni vet har ett stort inflytande och som kan hjÀlpa er med den fortsatta kontakten. Det handlar helt enkelt om att hitta rÀtt beslutsfattare. Gör en katalog över personer som Àr bra att ha kontakt med
3. Det Àr alltid bra att kartlÀgga de politiska partiernas stÀllningstaganden i den frÄga ni vill driva och pÄverka. Partiernas stÀllningstaganden gÄr att hitta i budgetmotioner, uttalanden i media, men ocksÄ via deras egna hemsidor. Genom er kartlÀggning sÄ ser ni till att skapa ett företrÀde genom att vara mer pÄlÀsta, men kan ocksÄ argumentera för er sak mycket lÀttare.
4. Det Àr alltid viktigt att kunna formulera ett budskap som ser till att svara pÄ frÄgan om vad problemet Àr, vilka lösningar ni ser och hur det konkreta förslaget ser ut. Det Àr alltid enklare för beslutsfattare att ta till sig information, om det ocksÄ Àr vÀlunderbyggt.
5. NÀr det vÀl Àr dags att ta kontakt med politiker brukar det vara enklast att skicka ett mejl. Det Àr alltsÄ alltid bra att börja med att mejla, och fÄr man inget svar sÄ kan man följa upp med att ringa. Ett annat effektivt sÀtt kan vara att höra av sig till den politiska sekreteraren, om en sÄdan finns. Den politiska sekreteraren har oftast koll pÄ det mesta runt politiken, och kan ganska snabbt svara. Ett annat effektivt sÀtt kan vara att ta kontakt med politikern via sociala medier eller pÄ ett offentligt möte dÀr politikern deltar.
6. Se alltid till att följa upp ert möte med att skicka ett mejl och beskriv mötet pÄ ett positivt sÀtt. FortsÀtt sedan att hÄlla kontakten. Efter nÄgra mÄnader eller ett halvÄr kan det vara lÀge att ta kontakt igen för att trÀffas. Den bÀsta kontakten fÄr vi genom att bygga en lÄngsiktig och god relation.
7. Och slutligen om du tror att det Àr lÀmpligt kan du alltid informera din nÀrmaste chef om att du som en del av DIK:s arbete med att pÄverka tar kontakt med politiker. KÀnner du dig osÀker pÄ om det krockar med din roll som tjÀnsteperson, kan du alltid rÄdgöra med ansvarig ombudsman pÄ förbundskansliet.
Kontakt med media vid intervju
Syftet kan vara att förbÀttra vÄra kontakter med media och fÄ fram vÄrt budskap. Vi pÄverkar opinionen genom att aktivt och pÄ ett bra sÀtt delta i olika sorters mediesammanhang.
1. Det Àr lika viktigt att vara hjÀlpsam, öppen och trevlig nÀr en journalist hör av sig till oss för exempelvis en intervjuförfrÄgan, som nÀr vi hör av oss till dem för att sÀlja in vÄr debattartikel. Vi ska vara serviceinriktade och försöka hjÀlpa till sÄ gott det gÄr.
2. NĂ€r du blir uppringd av en journalist Ă€r det alltid bra att veta vad syftet med samtalet Ă€r. Ăr det en intervju som ska göras? Ăr du den enda intervjupersonen? Eller Ă€r det mer ett researchsamtal, det vill sĂ€ga journalisten vill fĂ„ mer bakgrundsinformation till ett reportage denna vill göra? Ăr du överhuvudtaget rĂ€tt person för intervjun, eller ska du hĂ€nvisa till nĂ„gon annan?
3. Det Àr Àven viktigt att slÄ fast vad det Àr för frÄga journalisten vill prata med dig om. För vi pratar aldrig om sekretessÀrenden eller andra kÀnsliga Àrenden. Exempelvis ska man inte prata om Àrenden gÀllande enskilda medlemmar och det finns Àven sÄdant som ligger under förhandlingssekretess under pÄgÄende förhandlingar med arbetsgivaren som man inte ska prata om. Det Àr viktigt att detta klargöras tidigt i kontakten.
4. Viktigt att komma ihÄg Àr att du aldrig behöver ta ett samtal med en journalist pÄ studs. Utan be att fÄ Äterkomma. Det ger tid att förbereda sig och att kunna besvara frÄgorna pÄ ett bra sÀtt.
5. NĂ€r du förbereder dig Ă€r det bra att du fokuserar pĂ„ 2â3 saker som du vill ha sagt.
6. Det kan vara bra att fundera pÄ var du vill göra intervjun. Ska det vara en telefonintervju? Eller ska intervjun göras pÄ en speciell plats. Beroende pÄ vad det Àr för intervju, sÄ kan val av plats vara avgörande för att exempelvis förstÀrka budskapet.
7. Hitta inte pÄ nÄgot svar. Vet du inte svaret sÄ sÀg det och be att fÄ kolla fakta och Äterkomma. Och glöm dÄ inte att verkligen Äterkomma med svaret till journalisten.
8. Se alltid till att behÄlla lugnet och humöret uppe samt att agera korrekt.
9. Ăr du osĂ€ker pĂ„ intervjun, och kĂ€nner dig ovan. DĂ„ kan du alltid provköra intervjun med nĂ„gon du har förtroende för eller ta kontakt med förbundets pressansvarige â det Ă€r alltid bra nĂ€r man kĂ€nner sig osĂ€ker. 10. Och slutligen se alltid till att be om att fĂ„ se citaten och att du godkĂ€nner dessa innan publikation.
UtÄtriktade aktiviteter
Syftet med utÄtriktade aktiviteter Àr att nÄ ut till fler med vÄrt budskap och bilda opinion. Vi kanske nÄr ut till personer eller grupper som vi annars inte trÀffar.
1. Se till att fastslÄ vad det Àr för budskap ni vill ha för aktiviteten? Men ha Àven mÄl för aktiviteten, det vill sÀga vad vill ni uppnÄ med den? Ska det exempelvis vara rekryterande? Eller kanske mer opinionsmÀssig och politisk? Ni behöver helt enkelt avgöra syftet och mÄlet med aktiviteten.
2. Att fastslÄ tid och plats i god tid Àr alltid viktigt. Men det Àr ju det av flera skÀl. Vissa platser och tider Àr extra bra utifrÄn var och nÀr vi nÄr flest mÀnniskor, men ocksÄ utifrÄn nÀr flest mÀnniskor har tid att stanna och lyssna. Viktigt att komma ihÄg att man behöver införskaffa polistillstÄnd för bland annat demonstrationer och manifestationer pÄ offentlig plats.
3. Inför att ni ska gÄ ut med en aktivitet sÄ Àr det alltid bra att lÀgga upp information i sociala medier, sÄ att fler nÄs av aktiviteten och förhoppningsvis fÄr ni större uppslutning.
4. Beroende pÄ vad det Àr för aktivitet sÄ Àr det alltid bra att ha med sig material som ni ocksÄ delar ut. Det kan vara en broschyr om den frÄga ni driver, eller rekryteringsfolder för att kunna bli medlem.
5. Det Àr Àven alltid positivt att bjuda pÄ nÄgot, kanske pÄ kaffe. Det gör det lÀttare för intresserade att stanna upp och prata en stund.
6. MÄnga kan uppleva att det kan vara svÄrt att veta vad man ska starta samtalet med, dÀrför kan det alltid vara bra att gÄ igenom huvudbudskapet och tips pÄ bra samtalsstartare.
För mer information
HÀr hittar du vÄra rapporter och remissvar: Rapporter och remisser | Fackförbundet DIK
HÀr hittar du vÄra debattartiklar: Debattartiklar | Fackförbundet DIK
HÀr hittar du vÄra pressmeddelanden: Pressmeddelanden | Fackförbundet DIK