Jobba med kommunikation: karriärmöjligheter och arbetsmarknad

Är du kommunikatör eller nyfiken på kommunikationsyrket? Här hittar du information om vad DIK – som facket för kommunikatörer – kan erbjuda dig. Bland annat reder vi ut vilka uppdrag som ingår i kommunikatörsyrket och hur mycket du kan förvänta dig att tjäna som kommunikatör.

DIK Àr facket för kommunikatörer

Vi Àr specialiserade pÄ kommunikatörers arbetsvillkor och yrkets utmaningar. VÄra ombudsmÀn har lÄng erfarenhet av att ge stöd till kommunikatörer, bÄde pÄ offentlig, ideell och privat sektor. Hos oss fÄr du hjÀlp med bland annat:

  • ArbetsrĂ€ttsligt stöd

  • InkomstförsĂ€kring

  • KarriĂ€rcoachning

  • LönerĂ„dgivning och lönestatistik

Är du medlem i facket för kommunikatörer?

Gå med här

Som medlem Àr du med och förbÀttrar branschen

En viktig anledning till att vara med i DIK Àr att du Àr med och driver pÄ för bÀttre villkor för kommunikatörer. Ju fler vi Àr desto mer kan vi förÀndra. Vi slÀpper Äterkommande rapporter om arbetsmiljön för kommunikatörer och arbetar för förÀndring i frÄgor som Àr viktiga för medlemmarna.

Hur Àr det att jobba som kommunikatör?

En kommunikatör arbetar professionellt med kommunikation och ansvarar för att skapa och förmedla budskap till olika mÄlgrupper. Yrket kan innebÀra att kommunicera effektivt internt inom organisationen eller externt till allmÀnheten, kunder, medlemmar eller makthavare. Kommunikatören spelar en avgörande roll i att bygga och underhÄlla organisationens budskap och varumÀrke.

Som kommunikatör utför du en rad olika arbetsuppgifter för att sÀkerstÀlla en effektiv och enhetlig kommunikation. Du kan vara involverad i att utveckla kommunikationsstrategier, producera och redigera innehÄll för olika kanaler sÄsom webbplatser, sociala medier, pressmeddelanden och interna nyhetsbrev. Du kan Àven vara ansvarig för att planera och genomföra olika evenemang och kampanjer samt att hantera media- och pressrelationer.

Vad kan jag göra Ät min orimliga arbetsmÀngd? Hur kan facket hjÀlpa till? HÀr hittar du svar pÄ vanliga frÄgor som rör kommunikatörers arbetsmiljö.

Frågor och svar om kommunikatörers arbetsmiljö

Vad har en kommunikatör för lön?

Medianlönen inom kommunikations- och informationsyrken Àr 46 000 kronor. Lönen kan dock variera beroende pÄ faktorer som erfarenhet, ansvarsomrÄden, bransch och var i landet du jobbar. Som medlem i DIK fÄr du tillgÄng till mer detaljerad statistik via Mitt DIK. Dessutom kan du boka personlig lönecoachning.

IngÄngslön för en kommunikatör

IngĂ„ngslönen för en kommunikatör kan variera beroende pĂ„ utbildning, erfarenhet och arbetsgivare. DIK har en rekommenderad ingĂ„ngslön pĂ„ 35 000 kronor. Hör gĂ€rna av dig till oss inför att du ska göra ett löneansprĂ„k sĂ„ hjĂ€lper vi dig med tips och rĂ„d.

Vilken utbildning har en kommunikatör?

För att bli kommunikatör krÀvs oftast en relevant högskoleutbildning, till exempel inom medie- och kommunikationsvetenskap, marknadsföring eller journalistik. Det finns ocksÄ möjligheter att specialisera sig inom olika omrÄden, som exempelvis digital kommunikation, copywriting, PR eller strategisk kommunikation. Utöver utbildning kan det vara vÀrdefullt att skaffa praktisk erfarenhet genom praktikplatser eller extrajobb inom kommunikationsomrÄdet.

Vilka olika typer av kommunikatörer finns det?

Det finns olika specialiseringar inom kommunikationsomrÄdet. Exempelvis finns det PR-specialister och pressekreterare som fokuserar pÄ att bygga relationer med media och skapa positiv publicitet för företaget eller organisationen.

Marknadskommunikatörer arbetar med att utforma och genomföra marknadsföringskampanjer och strategier för att nÄ ut till olika mÄlgrupper och öka försÀljningen.

Internkommunikatörer fokuserar pÄ att kommunicera med och engagera organisationens anstÀllda samt sÀkerstÀlla att de Àr informerade om företagets mÄl och vÀrderingar.

En vanlig titel Àr digital kommunikatör som specialiserar sig pÄ att skapa och hantera innehÄll för digitala plattformar och sociala medier. Andra yrkestitlar som Àr nÀrliggande Àr content manager eller sociala medier-ansvarig.

Visuella kommunikatörer, som Àven kan ha titeln grafisk designer eller art director, Àr specialister pÄ att kommunicera visuella budskap. De arbetar med att kombinera text, bilder, video, grafik, fÀrger och layout för att skapa visuellt engagerande innehÄll som kan anvÀndas i olika medier och kanaler.

Beroende pÄ bransch och organisation kan det ocksÄ finnas andra specialiserade roller, sÄsom kriskommunikatörer som hanterar kommunikationen under kriser och pressade situationer, eller hÄllbarhetskommunikatörer som fokuserar pÄ att kommunicera företagets hÄllbarhetsinsatser och vÀrderingar till allmÀnheten.

Sammanfattningsvis Àr kommunikatörsrollen mÄngfacetterad och det finns en rad olika specialiseringar att vÀlja mellan inom omrÄdet. Oavsett vilken typ av kommunikation du jobbar med, spelar du en central roll i att förmedla organisationens budskap pÄ ett effektivt och engagerande sÀtt till olika mÄlgrupper.

Se de vanligaste yrkesrollerna bland DIK:s medlemmar som jobbar med kommunikation. 

Vanliga titlar inom kommunikation

Arbetsmarknad och framtidsutsikter

Kommunikationsbranschen Àr populÀr och mÄnga konkurrerar om jobben. Som nyexaminerad kan det vara sÀrskilt svÄrt att fÄ en varaktig och relevant tjÀnst. Projekt- och visstidsanstÀllningar Àr vanliga.

Ett sÀtt att öka chanserna pÄ arbetsmarknaden Àr att satsa pÄ att bli duktig pÄ digital kommunikation och hÄlla dig uppdaterad om nya trender och arbetssÀtt. Eftersom kommunikatörer behövs i stort sett överallt finns det mÄnga tjÀnster i omlopp och det kan löna sig att vara aktiv och söka mÄnga jobb.

LÀs mer om kommunikationsyrket hÀr.

zandra-thuvesson_fackforbundet-dik


Vill du veta mer om vad kommunikatörsyrket kan innebÀra? Vi har intervjuat Zandra, strategisk kommunikatör och DIK-medlem!

Läs intervjun