Öppet brev till statsrådet Matilda Ernkrans: Humaniora behöver alla perspektiv

Idag 16 mars öppnar antagningen till höstens högskoleutbildningar. I samband med det har DIK:s studentgrupp skickat tio krav för breddad rekrytering till universitet och högskolor runt om i landet. Men för att alla grupper ska få samma tillgång till högre utbildning behövs också att regeringen tillför mer resurser och ställer högre krav på utbildningsanordnare.

Studier i humaniora prÀglas av kritiskt tÀnkande och att stÀlla nya frÄgor till vedertagna sanningar. För att forskning inom humaniora ska fortsÀtta vara angelÀgen mÄste den prÀglas av mÄngfald. Det gÄr inte ihop med den sociala snedrekrytering som idag sker till humanistiska och andra Àmnen.

Flera studier, bland annat frĂ„n UKÄ och UHR, visar att förĂ€ldrars utbildningsbakgrund Ă€r den mest avgörande faktorn för om en person kommer att pĂ„börja högskolestudier. Dessutom finns en överrepresentation av mĂ€n pĂ„ högre akademisk nivĂ„, trots att fler kvinnor studerar och tar examen. NĂ€r omvĂ€rlden förĂ€ndras snabbt Ă€r de humanistiska perspektiven avgörande för att granska och förstĂ„ samhĂ€llet. Litteraturvetare, etnologer, idĂ©historiker, bibliotekarier med flera sitter pĂ„ ovĂ€rderliga kunskaper. Men hur relevanta blir analyserna om de som utför dem Ă€r en homogen grupp? 

Snedrekrytering gÄr inte att lösa enbart genom enskilda universitets marknadsföring. Grunden lÀggs i tidig Älder och insatser mÄste dÀrför sÀttas in tidigt. För att alla unga ska kÀnna att studier inom humaniora eller högre utbildning överhuvudtaget Àr ett alternativ för dem behöver flera samhÀllsinstanser samarbeta. Inte minst krÀvs en likvÀrdig grundskola och insatser för att motverka ekonomisk och social utsatthet och segregation. 

För att bredda rekryteringen behövs ocksĂ„ ett mer aktivt arbete frĂ„n universitet och högskolor. Det Ă€r ett krav enligt Högskolelagen och mycket bra arbete görs, men den ihĂ„llande snedrekryteringen visar att det Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n tillrĂ€ckligt. Det Ă€r bra att regeringen gett UKÄ i uppdrag att utvĂ€rdera arbetet med breddad rekrytering, men det mĂ„ste följas av konkreta insatser. 

DIK Student anser dÀrför att regeringen bör stÀlla krav pÄ utbildningsanordnare att ha tydliga planer med mÀtbara mÄl för arbetet med breddad rekrytering och jÀmstÀlldhet. Arbetet ska utgÄ frÄn universitetsledningen, tydliggöra vilket ansvar som ligger pÄ olika delar av verksamheten och följas upp och utvÀrderas Ärligen. Planerna kan till exempel innehÄlla insatser som att nÄ ut till underrepresenterade grupper, anta fler elever genom alternativt urval och validering, stÀrka tillgÄngen till studenthÀlsa och akademiskt stöd och att göra undervisningen mer inkluderande.

För att högskolan ska kunna bedriva ett strukturerat arbete behöver regeringen ocksÄ se till att de har tillrÀckliga resurser. Fördelningen mÄste dessutom bli jÀmnare mellan olika utbildningar. Humanistiska Àmnen fÄr tillsammans med samhÀllsvetenskap, juridik och teologi lÀgst anslag frÄn staten. Det leder bland annat till mindre lÀrarledd tid och att sÄ mycket som 90 procent av en humanistisk utbildning kan ske genom sjÀlvstudier. Studenter frÄn studieovana hem har sÀmre möjlighet att klara det, och riskerar att avsluta sin utbildning i förtid. 

Vi i DIK:s studentgrupp hoppas att du Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, tar tillfÀllet i akt och skÀrper arbetet med breddad rekrytering till högskolan. Det Àr en frÄga om demokrati och jÀmlikhet, men ocksÄ om utbildningens och i det lÄnga loppet forskningens kvalitet.

DIK:s expertgrupp för studenter

Niva Ekgren

Joel Albinsson

Filip HallbÀck

LÀs DIK students 10 krav för breddad rekrytering hÀr