Hon möter oss i det stora funkishusets entré dÀr den tidigare 80-talsreceptionsdisken bytts ut mot en disk som bÀttre passar in i den ursprungliga idén som arkitekterna hade med byggnaden. Det Àr inte riktigt snöfritt och dÀrför har Ànnu inte Ärets sÀkraste vÄrtecken intrÀtt: skejtarna som börjar Äka i poolen utanför receptionens stora fönster, innan den fylls med vatten. Men ljuset strÄlar in nÀr vi blir visade in i den stora trapphallen med den vackra svÀngda stentrappan som leder upp mot konstavdelningen.
â VĂ„r ansats med utstĂ€llningen var att alla ska kunna nĂ€rma sig konsten. Man ska kunna komma hit utan nĂ„gon förförstĂ„else över huvudet taget, sĂ€ger Emma och visar oss in i utstĂ€llningen.
Att komma nÀra konsten
I stĂ€llet för att hĂ€nga konsten kronologiskt som man gjorde tidigare valde museet att jobba tematiskt. I utstĂ€llningens början hĂ€nger medeltida verk sida vid sida med verk av samtida konstnĂ€rer. Man kan till och med lyssna pĂ„ intervjuer med vissa av konstnĂ€rerna som berĂ€ttar om hur de inspirerats av de Ă€ldre verken, exempelvis Elisabeth Ohlson som inspirerats av Lucas Cranachs vĂ€rldskĂ€nda âAdam och Evaâ i sitt eget verk âParadisetâ.
Genom spÀnnande vinklar och ovÀntade skÀrningar fÄr den nya utstÀllningen oss att se konsten ur andra perspektiv. Konstverken Àr samlade i teman som exempelvis tro, barndom, maskulinitet, bilden av konstnÀren och bilden av den andre. Vi ser Àven olika stilar, material och motiv. I vissa rum Àr det nÀstan sÄ att besökaren tvingas att gÄ nÀra mÄlningarna, sÄ pass att man kan se tekniken och penseldragen pÄ nÀra hÄll.
Hur kommer det sig att de valde att göra en sÄ stor förÀndring av den fasta konstutstÀllningen och hur har det tagits emot undrar vi. Emma svarar att det handlade om att man anlitade en sÄ pass skarp formgivare som Museea som kom med ett vÀldigt vÄgat förslag, och det ville man inte sÀga nej till.
â Det var absolut en utmaning för oss men ocksĂ„ för konstvĂ€rlden i stort. Det Ă€r inte alla som gillar det hĂ€r. Men en av riktlinjerna vi hade för ombyggnationen var att vi skulle ta risker och vĂ„ga vara publiknĂ€ra. Det ligger mycket fotarbete bakom, det arbete som vĂ„r konstintendent Melanie har gjort med fokusgrupper och möten Ă€r enormt, sĂ€ger Emma. Designen speglar hur mycket djupare vi har gĂ„tt in i att prata om konsten Ă€n vi gjorde tidigare. Det hĂ€r Ă€r ett större begrepp om konsten i sig och hur vi upplever konst, sĂ€ger Emma.
Ett PK sÀtt att prata om konst?
Mitt i utstĂ€llningen hĂ€nger en mĂ„lning av Sigrid HjertĂ©n som bytt namn flera gĂ„nger. Den Ă€r ett exempel pĂ„ nĂ„got som Ă„terkommer gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng i konsthistorien, att portrĂ€ttera nĂ„gon annan, nĂ„gon som inte Ă€ger sitt narrativ. MĂ„lningen förestĂ€ller en svart man i kockklĂ€der och som titel stĂ„r det rĂ€tt och slĂ€tt âKockenâ men det har det inte alltid gjort. Under en tid var n-ordet tillagt i början av titeln. NĂ„got som nĂ€r man forskade i det hela visade sig vara felaktigt. Sigrid HjertĂ©n sjĂ€lv kallade den aldrig sĂ„. Ett annat exempel Ă€r tavlan som rĂ€tt och slĂ€tt kallades âJudeflickaâ nĂ€r den kom till museet. Familjen till flickan pĂ„ bilden hörde av sig och bad museet lĂ€gga till titeln âPortrĂ€tt av Perlaâ som en mer passande beskrivning, vilket man ocksĂ„ gjorde.
â Varför ska vi behĂ„lla titlar som reducerar personer till stereotyper? FrĂ„gar Emma retoriskt.
Med tanke pÄ samhÀllsdebatten och den ökande polariseringen i samhÀllet undrar vi om besökare har ifrÄgasatt beslut som kan tolkas som aktivistiska.
â Ibland kan folk sĂ€ga nĂ„got om att det Ă€r ett vĂ€ldigt PK sĂ€tt att framstĂ€lla konst, men dĂ„ har jag sagt att det faktiskt Ă€r tvĂ€rtom. Det Ă€r ett vĂ€ldigt revolutionerande sĂ€tt att prata om konsten, dĂ€rför att sĂ„ hĂ€r har vi inte pratat tidigare. MĂ„nga museer har inte sĂ„ roliga skelett i garderoben. Det hĂ€r Ă€r en chans att prata om det. Vi har ju faktiskt möjlighet att rĂ€tta till felen som Ă€r gjorda, sĂ€ger Emma engagerat.
Ăstergötlands historia: VĂ€gen hit
En trappa ner möter vi museipedagogen Caroline Morgansdotter Blomsten, museitekniker Jonas Karlsson och föremÄlsantikvarien Joanna Thompson. De tre ingick i projektgruppen som byggde den nya kulturhistoriska basutstÀllningen.
En av de viktigaste utgÄngspunkterna nÀr de pÄbörjade projektet var inte ens en del av utstÀllningen, det var att bygga en korridor vid sidan av för att kunna passera utstÀllningen utan att gÄ in i den. Den andra var att lyfta fram fler föremÄl ur samlingarna och den tredje var att ge museets kronjuvel, Bergsgraven, ett eget rum.
â Rummet dĂ€r Bergsgraven ligger nu har faktiskt format resten av utstĂ€llningen, sĂ€ger Caroline. Jag hade visningar vid graven innan ombyggnationen och den lĂ„g ju helt öppet. Det var mĂ„nga som tyckte att det var otĂ€ckt.
Bergsgraven med skeletten av en kvinna, en man, ett spÀdbarn och en hund Àr det mÄnga kommer till museet för att se. Men i den nya utstÀllningen Àr det tÀnkt att besökarna ska spara det bÀsta till sist.
Vi börjar i nuet och reser bakÄt i tiden
â Vi ville skapa en kronologisk berĂ€ttelse, men börja i nutiden och gĂ„ bakĂ„t. Det blir som en arkeologisk utgrĂ€vning dĂ€r man börjar med det översta kulturlagret, berĂ€ttar Joanna.
Caroline berÀttar att de ville ha med en medvetenhet om alla de nutida vÀrderingar man har med sig nÀr man tittar pÄ historien. Vi som lever i dag har vÄr kontext, vÄra perspektiv och det pÄverkar hur vi ser föremÄlen. Genom att börja i nÄgot man kÀnner igen kan man kanske förstÄ sin egen del i tolkandet av historien.
UtstÀllningen Àr byggd i rum dÀr varje rum representerar en tidsÄlder. De har olika fÀrger och estetik som passar till tidens andra, exempelvis har rummet om industrialismen glödlampor i taket och en industriell kÀnsla, medan rummet om stormaktstiden Àr pampigt och mÄlat i en vÄgad grön nyans.
â Jag mĂ€rker nĂ€r jag har visningar att den hĂ€r montern med föremĂ„l frĂ„n 1970- och 80-talet Ă€r nĂ„got som alla kan kĂ€nna igen sig i. DĂ„ fĂ„r man en bra skjuts in i utstĂ€llningen, sĂ€ger Caroline. Men det tĂ€nkte vi nog inte pĂ„.
En prövande tid som förde dem samman
De tre kollegorna skrattar mycket tillsammans. Det mÀrks att projektet har fört dem samman. Att bygga en vanlig utstÀllning Àr ofta en intensiv process, men att bygga en basutstÀllning som ska hÄlla i minst tio Är, och dessutom göra tvÄ stycken samtidigt med samma personal (och samma verktyg, anmÀrker Jonas) pÄ samma gÄng som det Àr renovering i huset och en pandemi. Ja, det var lite tufft konstaterar de.
â Alla priser gick ju upp till det dubbla, och material gick inte att fĂ„ tag i, det var tre mĂ„naders vĂ€ntetid, berĂ€ttar Jonas. DĂ„ fick man vara kreativ och hitta pĂ„ nĂ„got annat. Det var en stĂ€ndig press.
â Man gĂ„r in i nĂ„got slags överlevnadslĂ€ge, man bara kör pĂ„ med övertidstimmar och jobbar tills det Ă€r klart. Men det blev mĂ„nga grĂ„a hĂ„r pĂ„ kuppen, skrattar Caroline. NĂ€r man har visningar och fĂ„r mycket positiv respons sĂ„ blir man ju glad eftersom det ligger sĂ„ mycket arbete bakom.
De berÀttar att de jobbade mycket med gruppdynamiken i början, vilka förvÀntningar de hade, vad rollerna gick ut pÄ och hur de ville jobba. De var ocksÄ pÄ tvÄ inspirationsresor, en till Stockholm och en till à rhus och samlade intryck.
â Jag Ă€r sĂ„ himla glad över att vi har sĂ„ positiva minnen frĂ„n arbetsprocessen, för det hade kunnat vara sĂ„ mycket jobbigare, sĂ€ger Caroline. DĂ„ vet jag inte hur det hade blivit. Vi har ju brytt oss om att det ska bli bra, alla har varit engagerade och gĂ„tt in med allt de har.
De berÀttar att de fortfarande jobbar med saker som behöver rÀttas till, akustiken till exempel, och att mÄnga texter fortfarande saknas. Men de Àr ocksÄ överens om att det Àr bra att testa utstÀllningen och se hur besökarna interagerar med den innan allt Àr klart. MÄnga gÄr exempelvis Ät fel hÄll och börjar med stenÄldern.
â Texterna Ă€r ju skrivna sĂ„ att man ska kunna gĂ„ Ă„t bĂ„da hĂ„llen, sĂ„ det gör egentligen inget. Men det Ă€r nog det som förvĂ„nat oss mest, sĂ€ger Joanna.
Under hela processen arbetade de tillsammans med forskare, bĂ„de frĂ„n den egna kretsen pĂ„ museet och externt. De har tagit in vad den senaste forskningen sĂ€ger om föremĂ„len, vilka platser som Ă€r viktiga i Ăstergötland och vad som Ă€r unikt och generellt för tiden.
Vi kommer fram till en rund monter som visar fynd frÄn bronsÄldern.Som mycket av designen i utstÀllningen Àr den ovanlig i sin form och dessutom fylld med minst 100 kilo sand.
â Vi hade ju ganska ont i magen nĂ€r vi hade fyllt de dĂ€r montrarna med sand och gick hem den eftermiddagen. âSka det hĂ„lla?â, berĂ€ttar Caroline. Men allt höll faktiskt, förutom en monter som lĂ€ckte lite sand.
â Det Ă€r ju inte som att man vet hur det blir i praktiken. NĂ€r man köper in material Ă€r det inte som att det stĂ„r âgodkĂ€nt för museerâ, sĂ€ger Jonas.
Bergsgraven â att stĂ€lla ut mĂ€nskliga kvarlevor pĂ„ ett vĂ€rdigt vis
Vi avslutar rundturen inne i Bergsgraven. HÀr har man jobbat med att skapa en kÀnsla av lugn med hjÀlp av mörka, avskalade vÀggar och en mjuk matta. HÀr Àr det meningen att tempot ska gÄ ner.
â Vi pratade mycket om etik och hur man kan stĂ€lla ut mĂ€nskliga kvarlevor och inspirerades mycket av Moesgaard som vi besökte i Danmark, berĂ€ttar Caroline.
â Det var ganska mycket pyssel att fĂ„ till placeringen för det Ă€r en pelare i lokalen och det Ă€r viktigt att graven ligger i rĂ€tt vĂ€derstreck som den hittades och rĂ€tt kronologi till stenĂ„ldersrummet, sĂ€ger Jonas, som formgett rummet.
Joanna berÀttar att de jobbat med en osteolog som har tittat pÄ utgrÀvningsbilderna frÄn fyndplatsen och lÀst pÄ vÀldigt mycket för att kunna Äterskapa allt som det lÄg. Till och med höjdnivÄerna i jorden ska stÀmma. Ett av benen frÄn spÀdbarnet Àr just nu ute pÄ analys nu för att ta reda pÄ mer om dess Älder och om den hade en biologisk koppling till nÄgon av de vuxna i graven.
Innan vi avslutar pratar vi om hur mycket de alla lĂ€rt sig av processen. Hur vĂ€rdefullt det Ă€r att ha alla olika perspektiv i arbetsgruppen, Jonas kan berĂ€tta om hur det gĂ„r att bygga, Joanna sĂ€ger att ânej det mĂ„ste vara det hĂ€r klimatetâ, Per som Ă€r arkeolog kommer in med sina perspektiv och Caroline har sin expertis i vad som fungerar med besökare och ur ett berĂ€ttarperspektiv.
â Det har nog varit de tre bĂ€sta Ă„ren för mig pĂ„ museet för jag har lĂ€rt mig sĂ„ mycket, sĂ€ger Caroline.
NĂ„gra veckor efter vĂ„rt besök blir Ăstergötlands museum utnĂ€mnda till Ă rets museum 2023 av Sveriges Museer och ICOM. Juryn skriver: "Med visionen att erbjuda kunskapsupplevelser som överraskar visar Ăstergötlands museum hur museer kan arbeta aktivt och med kvalitet för att nĂ„ ut brett i samhĂ€llet och vara en mötesplats för alla." LĂ€s hela motiveringen i pressmeddelandet hĂ€r.
Foto frĂ„n Ăstergötlands museum: Alexander Donka
Projektgrupper
KonstutstÀllningen
Melanie Klein, Konstintendent, innehÄllsproducent och projektledare Emma Vilhelmsson, Koordinator, byggprojektledare Sebastian Gustafsson, Museitekniker, ansvarig tekniker Johan Roos, Konservator, konservering Johanna Palm-Avis, Konservator, konservering
Den kulturhistoriska utstÀllningen
Emma Friberg, projektledare Caroline Morgansdotter Blomsten, innehÄllssamordnare, pedagog Karin Lundahl, pedagog Joanna Thompson, föremÄlsantikvarie Per Nilsson, arkeolog Jonas Karlsson, byggledare, tekniker