En hĂ„llbar kultursektor krĂ€ver en stabil och lĂ„ngsiktig finansieringÂ
Kultursektorn har sedan lĂ€nge en svag grundfinansiering som inte rĂ€knas upp och verksamheterna prĂ€glas till stor del av kortsiktiga projektstöd och riktade bidrag. MĂ„nga kulturverksamheter kĂ€mpar ocksĂ„ med höga hyror, stora renoveringsskulder och eftersatt samlingsvĂ„rd. Â
 Resursbristen fĂ„r negativa konsekvenser för verksamheterna, deras uppdrag och besökarna, men ocksĂ„ för personalen. DIK:s medlemsundersökningar visar att resursbristen skapar en dĂ„lig arbetsmiljö med hög arbetsbelastning och mĂ„nga otrygga anstĂ€llningar. För mĂ„nga har det gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt att de övervĂ€ger att byta jobb. Â
 DĂ€rför jobbar DIK för att kulturbudgetarna ska stĂ€rkas pĂ„ bĂ„de nationell och lokal nivĂ„ och för att anslagen till Kultursamverkansmodellen ska utökas. Regeringen mĂ„ste ocksĂ„ skjuta till akuta resurser till kulturinstitutioner i hela landet för att sĂ€kra byggnader och samlingar och för att öka takten i digitisering och digitalisering.Â
En fri kultur krĂ€ver armlĂ€ngds avstĂ„nd frĂ„n politikenÂ
Fri oberoende kultur Ă€r en förutsĂ€ttning för ett brett kulturutbud som Ă€r tillgĂ€ngligt för alla och som Ă€r fritt frĂ„n ideologisk pĂ„verkan. Men under senare Ă„r har vi sett allt fler exempel pĂ„ otillbörlig politisk pĂ„verkan, det vill sĂ€ga att politiker lĂ€gger sig i kulturens innehĂ„ll.âŻDen sedan lĂ€nge vedertagna principen om armlĂ€ngds avstĂ„nd har utmanats och pĂ„ vissa hĂ„ll Ă„sidosatts. Det skapar oro och otrygghet för de som arbetar i sektorn, och Ă€r en grogrund för hot och hat. I förlĂ€ngningen Ă€r det ett hot mot det öppna demokratiska samhĂ€llet. âŻÂ âŻÂ De som jobbar i kultursektorn Ă€r bĂ€st lĂ€mpade att besluta om projekt, utstĂ€llningar, arrangemang, böcker och konst â politiker ska hĂ„lla armlĂ€ngds avstĂ„nd till kulturens innehĂ„ll. DIK arbetar för att principen om armlĂ€ngds avstĂ„nd inom kulturen ska stĂ€rkas pĂ„ statlig, regional och kommunal nivĂ„.âŻBland annat behöver kunskapen om kulturinstitutionernas uppdrag och principen om armlĂ€ngds avstĂ„nd öka hos huvudmĂ€nnen.âŻâŻ âŻÂ
Alla barn och unga ska ha tillgĂ„ng till KulturskolanÂ
Kultur och konst ska finnas tillgĂ€nglig hela livet. Att barn och unga tidigt fĂ„r ta del av kultur Ă€r en viktig förutsĂ€ttning för att vĂ€cka intresset och ge alla möjlighet att uttrycka sina skapande förmĂ„gor, men ocksĂ„ för att fler ska vĂ€lja att arbeta med kultur nĂ€r de blir Ă€ldre. Kulturskolan Ă€r ett viktigt forum dĂ€r kultur kan nĂ„ alla, inte minst de grupper av barn och unga som idag Ă€r underrepresenterade inom kulturens verksamheter, men likvĂ€rdigheten brister.Â
âŻFör att sĂ€kra likvĂ€rdighet och hög kvalitet i hela landet vill DIK att kulturskolan ska lagskyddas och att nationella mĂ„l för verksamheten ska införas. Det behövs ocksĂ„ en permanent statlig resursförstĂ€rkning till kulturskolan.Â
Estetiska och humanistiska Ă€mnen behövs genom hela utbildningskedjanÂ
DIK:s rapporter visar att humanistisk och samhĂ€llsvetenskaplig forskning fĂ„r betydligt mindre resurser Ă€n andra Ă€mnen. Det skapar stress och otrygga anstĂ€llningsvillkor för forskarna och gör det svĂ„rt att behĂ„lla bra kompetens.âŻEn konsekvens Ă€r ocksĂ„ att det utbildas för fĂ„ doktorander för att tĂ€cka högskolans behov av framtida lĂ€rare inom dessa Ă€mnen. Â
Resursbristen innebĂ€r ocksĂ„ att forskare inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap fĂ„r sĂ€mre möjlighet att förstĂ„ och hantera vĂ„r tids stora utmaningar â som krig och konflikter, frĂ€mlingsfientlighet, klimatförĂ€ndringar, desinformation och de vĂ€xande hoten mot demokratin.âŻÂ
Det pĂ„verkar ocksĂ„ utbildningarnas forskningsanknytning och kvalitet negativt.âŻĂmnesgruppen humaniora, samhĂ€llsvetenskap, teologi och juridik har den lĂ€gsta ersĂ€ttningen per student av alla Ă€mnen, samtidigt som det Ă€r dĂ€r den absolut största gruppen av studenter utbildas.âŻÂ
En viktig insats för att fler ska vilja och vĂ„ga satsa pĂ„ en akademisk karriĂ€r inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap Ă€r att de estetiska, humanistiska och samhĂ€llsvetenskapliga Ă€mnena fĂ„r en mer framtrĂ€dande roll i grundskolan, via gymnasiet och hela vĂ€gen upp till högskola och universitet. DIK arbetar för att estetiska Ă€mnen ska vara obligatoriska pĂ„ gymnasiet, och för att bĂ„de utbildning och forskning inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap ska fĂ„ kraftigt utökade resurser.Â
Humaniora och samhÀllsvetenskap Àr kraftigt underfinansierat, visar en granskning frÄn DIK.