Så arbetar DIK för en stark och fri kultursektor

Kultur ger oss rikare och mer meningsfulla liv, och är en förutsättning för demokrati och delaktighet i samhället. För att kulturen ska må bra behöver också de som jobbar med kulturen må bra. Här kan du läsa mer om hur DIK arbetar för en stark och fri kultursektor.

En hÄllbar kultursektor krÀver en stabil och lÄngsiktig finansiering 

Kultursektorn har sedan lÀnge en svag grundfinansiering som inte rÀknas upp och verksamheterna prÀglas till stor del av kortsiktiga projektstöd och riktade bidrag. MÄnga kulturverksamheter kÀmpar ocksÄ med höga hyror, stora renoveringsskulder och eftersatt samlingsvÄrd.  

 Resursbristen fÄr negativa konsekvenser för verksamheterna, deras uppdrag och besökarna, men ocksÄ för personalen. DIK:s medlemsundersökningar visar att resursbristen skapar en dÄlig arbetsmiljö med hög arbetsbelastning och mÄnga otrygga anstÀllningar. För mÄnga har det gÄtt sÄ lÄngt att de övervÀger att byta jobb.  

 DÀrför jobbar DIK för att kulturbudgetarna ska stÀrkas pÄ bÄde nationell och lokal nivÄ och för att anslagen till Kultursamverkansmodellen ska utökas. Regeringen mÄste ocksÄ skjuta till akuta resurser till kulturinstitutioner i hela landet för att sÀkra byggnader och samlingar och för att öka takten i digitisering och digitalisering. 

En fri kultur krÀver armlÀngds avstÄnd frÄn politiken 

Fri oberoende kultur Ă€r en förutsĂ€ttning för ett brett kulturutbud som Ă€r tillgĂ€ngligt för alla och som Ă€r fritt frĂ„n ideologisk pĂ„verkan. Men under senare Ă„r har vi sett allt fler exempel pĂ„ otillbörlig politisk pĂ„verkan, det vill sĂ€ga att politiker lĂ€gger sig i kulturens innehĂ„ll. Den sedan lĂ€nge vedertagna principen om armlĂ€ngds avstĂ„nd har utmanats och pĂ„ vissa hĂ„ll Ă„sidosatts. Det skapar oro och otrygghet för de som arbetar i sektorn, och Ă€r en grogrund för hot och hat. I förlĂ€ngningen Ă€r det ett hot mot det öppna demokratiska samhĂ€llet.       De som jobbar i kultursektorn Ă€r bĂ€st lĂ€mpade att besluta om projekt, utstĂ€llningar, arrangemang, böcker och konst – politiker ska hĂ„lla armlĂ€ngds avstĂ„nd till kulturens innehĂ„ll. DIK arbetar för att principen om armlĂ€ngds avstĂ„nd inom kulturen ska stĂ€rkas pĂ„ statlig, regional och kommunal nivĂ„. Bland annat behöver kunskapen om kulturinstitutionernas uppdrag och principen om armlĂ€ngds avstĂ„nd öka hos huvudmĂ€nnen.     

Alla barn och unga ska ha tillgÄng till Kulturskolan 

Kultur och konst ska finnas tillgÀnglig hela livet. Att barn och unga tidigt fÄr ta del av kultur Àr en viktig förutsÀttning för att vÀcka intresset och ge alla möjlighet att uttrycka sina skapande förmÄgor, men ocksÄ för att fler ska vÀlja att arbeta med kultur nÀr de blir Àldre. Kulturskolan Àr ett viktigt forum dÀr kultur kan nÄ alla, inte minst de grupper av barn och unga som idag Àr underrepresenterade inom kulturens verksamheter, men likvÀrdigheten brister. 

 För att sĂ€kra likvĂ€rdighet och hög kvalitet i hela landet vill DIK att kulturskolan ska lagskyddas och att nationella mĂ„l för verksamheten ska införas. Det behövs ocksĂ„ en permanent statlig resursförstĂ€rkning till kulturskolan. 

Estetiska och humanistiska Àmnen behövs genom hela utbildningskedjan 

DIK:s rapporter visar att humanistisk och samhĂ€llsvetenskaplig forskning fĂ„r betydligt mindre resurser Ă€n andra Ă€mnen. Det skapar stress och otrygga anstĂ€llningsvillkor för forskarna och gör det svĂ„rt att behĂ„lla bra kompetens. En konsekvens Ă€r ocksĂ„ att det utbildas för fĂ„ doktorander för att tĂ€cka högskolans behov av framtida lĂ€rare inom dessa Ă€mnen.  

Resursbristen innebĂ€r ocksĂ„ att forskare inom humaniora och samhĂ€llsvetenskap fĂ„r sĂ€mre möjlighet att förstĂ„ och hantera vĂ„r tids stora utmaningar – som krig och konflikter, frĂ€mlingsfientlighet, klimatförĂ€ndringar, desinformation och de vĂ€xande hoten mot demokratin.  

Det pĂ„verkar ocksĂ„ utbildningarnas forskningsanknytning och kvalitet negativt. Ämnesgruppen humaniora, samhĂ€llsvetenskap, teologi och juridik har den lĂ€gsta ersĂ€ttningen per student av alla Ă€mnen, samtidigt som det Ă€r dĂ€r den absolut största gruppen av studenter utbildas.  

En viktig insats för att fler ska vilja och vÄga satsa pÄ en akademisk karriÀr inom humaniora och samhÀllsvetenskap Àr att de estetiska, humanistiska och samhÀllsvetenskapliga Àmnena fÄr en mer framtrÀdande roll i grundskolan, via gymnasiet och hela vÀgen upp till högskola och universitet. DIK arbetar för att estetiska Àmnen ska vara obligatoriska pÄ gymnasiet, och för att bÄde utbildning och forskning inom humaniora och samhÀllsvetenskap ska fÄ kraftigt utökade resurser. 

Humaniora och samhÀllsvetenskap Àr kraftigt underfinansierat, visar en granskning frÄn DIK.

Läs DIK:s forskningspolitiska rapport