NÀr coronapandemin slog till lade BohuslÀns museum snabbt om sitt utstÀllningsprogram, eftersom de inte ville att enskilda konstnÀrer skulle drabbas och att besökarna fortfarande skulle kunna ta det av utstÀllningarna. En ny utstÀllning, Art Attack, öppnade under sommaren 2020 och presenterades dÄ bÄde pÄ plats i museet men Àven digitalt med hjÀlp av 3D-teknik. För att bygga upp den digitala utstÀllningen anvÀndes ett verktyg som normalt sett inte anvÀnds inom museisektorn.
â Vi köpte in en tjĂ€nst frĂ„n ett företag som normalt sett lĂ€gger upp 3D-scanning över hotell och kontorsfastigheter, berĂ€ttar Agneta von Zeipel som Ă€r curator för Konsthallen pĂ„ BohuslĂ€ns museum.
I Art Attack presenterades hela 52 samtida konstnĂ€rer som lĂ€mnat avtryck i det svenska konstlivet under de senaste decennierna. PĂ„ en dator eller med hjĂ€lp av en smartphone kan besökare âvandra runtâ i en exakt, digital 3D-kopia av museet, titta pĂ„ konsten och fĂ„ fördjupad information med hjĂ€lp av texter. Den digitala utstĂ€llningen blev populĂ€r och följdes upp med att Nathalia Edenmonts Seasons digitaliserades pĂ„ samma sĂ€tt.
VÄga kolla utanför ramen
LÀrdomen för BohuslÀns Museum blev att det finns mÄnga smarta och effektiva verktyg att anvÀnda sig av som kanske inte prövats i museisektorn tidigare. Och att skapa hybridutstÀllningar som fungerar bÄde pÄ plats och i den digitala vÀrlden Àr inte bara ett sÀtt att tillgÀngliggöra samlingarna, utan kan Àven hjÀlpa till att nÄ nya besökare.
â Vi har mĂ€rkt att vi bygger upp en egen digital publik med de hĂ€r satsningarna. MĂ„nga i Ă€ldre Ă„ldersgrupper har lĂ€rt sig tekniken â ett beteendemönster som vi tror kommer vara permanent, sĂ€ger Agneta von Zeipel.
BohuslÀns museum har Àven en mobilapp som kallas Johnson 2.0, dÀr museets Àldre konstsamling Johnsonsamlingen kan upplevas pÄ ett nytt sÀtt via mobilen med Augmented reality-teknik.
Ta del av BohuslÀns museums digitala utstÀllningar pÄ www.bohuslansmuseum.se/utstallningar Mobilappen Johnson 2.0 kan laddas ner till iPhone och Android.