Yrkesetiska riktlinjer för kommunikatörer

Professionell kommunikation kan vara ett kraftfullt verktyg för att öka kunskap, skapa dialog och åstadkomma förändring. Som en konsekvens kan kommunikatörer ställas inför situationer som kräver etiska avvägningar. DIK:s etiska riktlinjer finns till för att stötta kommunikatörer att agera etiskt och ansvarsfullt utifrån sina uppdrag.

InnehĂ„llet har ingen juridisk status utan ska fungera som ett stöd och en kompass, bĂ„de i det dagliga yrkesutövandet och i svĂ„ra situationer. Syftet Ă€r att bidra till saklig, relevant, transparent och ansvarsfull kommunikation.  

Kommunikatörer finns pĂ„ hela arbetsmarknaden. ArbetssĂ€tten Ă€r ofta liknande men de olika sektorerna har delvis olika förutsĂ€ttningar och uppdrag. DIK:s riktlinjer Ă€r till för alla kommunikatörer – oavsett om du arbetar i offentlig, privat eller ideell sektor, och oavsett om du Ă€r anstĂ€lld eller egenföretagare. 

  1. Du har ett ansvar att se till att budskap Ă€r korrekta, sakliga och relevanta och att kĂ€llor Ă€r pĂ„litliga. Förvanska aldrig sanningen och sprid inte information dĂ€r kĂ€llan inte gĂ„r att sĂ€kerstĂ€lla.  

  2. Du bidrar till ett konstruktivt samtal och att motverka hot, hat, trakasserier, personpĂ„hopp och desinformation.  

  3. Du anpassar inte kommunikation efter pĂ„tryckningar frĂ„n allmĂ€nhet, politiker eller andra, sĂ„ kallad otillbörlig pĂ„verkan. Arbetsgivaren ska se till att det finns stöd och resurser för att hantera kommunikation i frĂ„gor som kan vĂ€cka kraftiga reaktioner, hat och hot. 

  4. Du respekterar rekommendationer och regler för god marknadsföring. 

  5. Du följer lagar och regler om upphovspersoners immateriella rĂ€ttigheter och individers rĂ€tt till privatliv och personlig integritet. 

  6. Du bidrar till kommunikation som Ă€r anpassad efter olika mottagares behov och som representerar samhĂ€llets mĂ„ngfald. Kommunikation ska aldrig diskriminera eller nedvĂ€rdera individer eller grupper av mĂ€nniskor. 

  7. Du uppmĂ€rksammar situationer dĂ€r skattemedel, medlemmars, kunders eller investerares pengar inte hanteras pĂ„ ett ansvarsfullt sĂ€tt och riskerar att skada verksamhetens förtroende.  

Ladda ner yrkesetiska riktlinjer för kommunikatörer.

Ladda ner som pdf