InnehÄllet har ingen juridisk status utan ska fungera som ett stöd och en kompass, bÄde i det dagliga yrkesutövandet och i svÄra situationer. Syftet Àr att bidra till saklig, relevant, transparent och ansvarsfull kommunikation.
Kommunikatörer finns pĂ„ hela arbetsmarknaden. ArbetssĂ€tten Ă€r ofta liknande men de olika sektorerna har delvis olika förutsĂ€ttningar och uppdrag. DIK:s riktlinjer Ă€r till för alla kommunikatörer â oavsett om du arbetar i offentlig, privat eller ideell sektor, och oavsett om du Ă€r anstĂ€lld eller egenföretagare.
Du har ett ansvar att se till att budskap Àr korrekta, sakliga och relevanta och att kÀllor Àr pÄlitliga. Förvanska aldrig sanningen och sprid inte information dÀr kÀllan inte gÄr att sÀkerstÀlla.
Du bidrar till ett konstruktivt samtal och att motverka hot, hat, trakasserier, personpÄhopp och desinformation.
Du anpassar inte kommunikation efter pÄtryckningar frÄn allmÀnhet, politiker eller andra, sÄ kallad otillbörlig pÄverkan. Arbetsgivaren ska se till att det finns stöd och resurser för att hantera kommunikation i frÄgor som kan vÀcka kraftiga reaktioner, hat och hot.
Du respekterar rekommendationer och regler för god marknadsföring.
Du följer lagar och regler om upphovspersoners immateriella rÀttigheter och individers rÀtt till privatliv och personlig integritet.
Du bidrar till kommunikation som Àr anpassad efter olika mottagares behov och som representerar samhÀllets mÄngfald. Kommunikation ska aldrig diskriminera eller nedvÀrdera individer eller grupper av mÀnniskor.
Du uppmÀrksammar situationer dÀr skattemedel, medlemmars, kunders eller investerares pengar inte hanteras pÄ ett ansvarsfullt sÀtt och riskerar att skada verksamhetens förtroende.
Ladda ner yrkesetiska riktlinjer för kommunikatörer.
Ladda ner som pdf