Hallunda bibliotek ligger i Folkets hus i Hallunda centrum. HÀr arbetar man aktivt för att alla sprÄk ska fÄ plats pÄ samma villkor.
â Vi har som princip att det ska finnas barnböcker pĂ„ alla hemsprĂ„k som undervisas i Botkyrkas skolor, idag 49 stycken, sĂ€ger Isabel Bjölstad Nordqvist, barnbibliotekarie.
En trygg barnbiblioteksmiljö i Botkyrka
Dagen börjar med att Isabel gör fint i hyllorna: böckerna ska stÄ i prydliga rader och skyltningen se lockande ut.
â Vi Ă€r estetiska varelser. Det Ă€r viktigt att miljön kĂ€nns tilltalande och vĂ€lkomnande, menar hon.
Barnavdelningen har nyligen förbÀttrats, inspirerad av barnboksförfattaren och litteraturpedagogen Aidan Chambers.
â Böcker ska finnas nĂ€ra till hands. Man ska kunna ta en bok och sĂ€tta sig direkt, sĂ€ger Isabel och visar sittplatserna dĂ€r man kan krypa upp bland hyllorna.
â NĂ€stan alla barn, precis som vuxna, vill ju ha lugn nĂ€r de lĂ€ser. Det Ă€r inte sjĂ€lvklart att det finns hemma, dĂ€rför ska det finnas hĂ€r.
Sittplatserna har höga ryggstöd och fungerar nÀstan som kojor med skydd bakÄt och utsikt framÄt.
â Vi behöver kĂ€nna oss trygga för att kunna fokusera pĂ„ att lĂ€sa, sĂ€ger Isabel.
Barnböcker pĂ„ nĂ€stan 50 sprĂ„k â sĂ„ jobbar Hallunda bibliotek
Systemet för var barnböckerna ska stĂ„ Ă€r nĂ€stan unik för Botkyrkas bibliotek och kallas Klartext. I stĂ€llet för SSAB:s indelning anvĂ€nds mer anvĂ€ndarvĂ€nliga kategorier som âLĂ€skigtâ, âLĂ€ttlĂ€stâ och âRoligtâ.
â DĂ„ kan besökarna lĂ€ra sig att âi den hĂ€r hyllan brukar det finnas böcker som jag gillarâ.
Bland kapitelböckerna finns de svenska böckerna bredvid kapitelböcker pĂ„ andra sprĂ„k â för att uppmuntra lĂ€sningen pĂ„ alla sprĂ„k och inte skapa hierarkier.
För böcker pÄ sprÄk som Àr svÄra att fÄ tag pÄ, vÀnder sig biblioteket till den statliga MÄngsprÄkiga lÄnecentralen.
â Om vi hör att det flyttat in en familj som pratar till exempel igbo, ett sprĂ„k med vĂ€lidgt liten utgivning, kan vi lĂ„na böcker dĂ€rifrĂ„n och ha dem i ett halvĂ„r, berĂ€ttar Isabel.
Litteraturintresset som drivkraft
Isabel har alltid Àlskat litteratur. Hon började jobba i förlagsbranschen men tyckte det blev för ensamt. DÀrför lÀste hon en master i biblioteks- och informationsvetenskap pÄ distans frÄn Högskolan i BorÄs. Under den perioden började hon lÀsa mer böcker för barn och unga.
â Jag kĂ€nde: âWow, att man kan skriva sĂ„ hĂ€r bra för barnâ! Det pĂ„minde om min egen lĂ€sning som barn, kĂ€nslan av att bli indragen i en annan vĂ€rld.
NÀr hon vÀl började jobba som barnbibliotekarie för mellanÄldern fick hon en ny insikt:
â Det hĂ€ftigaste Ă€r ju barnen. Att fĂ„ jobba med dem kĂ€nns sĂ„ stort och meningsfullt varje dag.
Den bĂ€sta kĂ€nslan Ă€r nĂ€r barnen efter ett boksamtal kommer tillbaka och ber om nya boktips. Hon imiterar deras glada röster: âHej Isabel, kommer du ihĂ„g mig? Boken du tipsade om var sĂ„ bra! Har du nĂ„gon mer liknande?â
Barnlitteratur och boktips
För Isabel Àr det naturligt att lÀsa nya barnböcker, Àven om det gÄr ut över hennes lÀsning av vuxenlitteratur. OmvÀrldsbevakning Àr nÄgot bibliotekarier oftast behöver göra pÄ sin fritid.
â Nu har jag perfekt nog barn i den Ă„ldern jag jobbar mot, sĂ„ jag vet nĂ€stan exakt skillnaden mellan Ă„rskurs tre och fyra, skrattar hon.
Att sjÀlv ha lÀst böckerna gör skillnad nÀr barnen ber om tips.
â Sen behöver man inte ha lĂ€st 100 procent av det som ges ut, men man kanske kan lĂ€sa 20 procent och ha bra koll pĂ„ innehĂ„llet, och kĂ€nna till författarna för resterande 80 procent. Med det kommer man lĂ„ngt.
NÀr biblioteket blir den sista öppna platsen
Enligt DIK:s biblioteksrapport (2025) upplever de flesta bibliotekarier att resurserna Ă€r för smĂ„. Isabel kĂ€nner igen bilden â pĂ„ Hallunda bibliotek har antalet anstĂ€llda minskat sedan mĂ„nga Ă„r tillbaka och resurserna verkar aldrig riktigt rĂ€cka till.
â Den hĂ€r utvecklingen ser vi i hela samhĂ€llet. Man drar ned pĂ„ de ekonomiska resurserna för att politikerna vill visa att de kan hĂ„lla nere budgetarna, men det förebyggande arbetet i samhĂ€llet blir lidande, sĂ€ger Isabel med stor irritation.
I ett socioekonomiskt utsatt omrĂ„de Ă€r behoven alltid stora. Isabel önskar att hon kunde göra Ă€nnu mer. Hon trĂ€ffar redan förskoleklasserna och Ă„rskurs fyra som en del av Botkyrkas kulturella allemansrĂ€tt â en kulturgaranti som ger alla elever rĂ€tt till minst en kulturupplevelse varje skolĂ„r. Men Isabel hade gĂ€rna trĂ€ffat Ă€nnu fler.
â I tvĂ„an behövs en viss insats, i fyran en annan och i sexan mĂ„ste man hĂ„lla i lĂ€sningen inför högstadiet. Hade jag kunnat jobba 200 procent hade jag gĂ€rna trĂ€ffat Ă€nnu fler klasser.
Precis som Isabel Àr de andra kollegorna engagerade i att biblioteket ska vara en viktig del av samhÀllet. Den lilla arbetsgruppen pratar över morgonkaffet och sprider en trevlig och inbjudande stÀmning omkring sig.
â Jag Ă€lskar jobbet, jag Ă€lskar omrĂ„det och jag Ă€lskar mina kollegor, sĂ€ger Isabel.
Bibliotekarien Sam vÀlkomnar dagens första besökare vid disken. En mamma lÀser för sina barn. En Àldre kvinna sÀtter sig vid en lÄnedator. NÀr skoldagen Àr slut fylls lokalen av barn.
Bibliotekets roll: lÀsfrÀmjande eller en alternativ fritidsgÄrd?
Enligt DIK:s rapport gÄr mycket bibliotekstid Ät till samhÀllsservice. För Isabel Àr dock den största frÄgan bristen pÄ fritidsgÄrdar.
â NĂ€r jag började som mellanĂ„ldersbibliotekarie hade vi nĂ„got som hette MĂ„ndagsklubben med pyssel varje vecka för att sysselsĂ€tta de mer rastlösa barnen som kom till biblioteket. Det var jĂ€ttepopulĂ€rt och jag hade roligt med barnen, men jag vill ju egentligen jobba med böcker och lĂ€sning.
Hon tycker att biblioteken riskerar att lova för mycket nÀr de fungerar som fritidsgÄrdar eftersom bibliotekarierna inte Àr pedagoger och inte Àr utbildade inom exempelvis konflikthantering som fritidspedagogerna Àr.
â Det Ă€r inte Ă„t det hĂ„llet vi ska gĂ„. FritidsgĂ„rdarna ska göra sitt fantastiska jobb, och vi ska jobba med lĂ€sfrĂ€mjande och litteratur.
I ett omrÄde dÀr mÄnga barn har svenska som andrasprÄk ser Isabel lÀsningen som den viktigaste insatsen.
â SprĂ„k Ă€r makt, lĂ€sning Ă€r makt. Att ha kunskap och ett stort ordförrĂ„d gör jĂ€ttestor skillnad i livet.
Det bÀsta, menar hon, Àr nÀr fritidsgÄrd och bibliotek ligger vÀgg i vÀgg. DÄ kan barnen först spela lite pingis eller Àta mellis pÄ fritidsgÄrden nÀr de har behov av det och sen sjÀlva vÀlja om de vill gÄ över till biblioteket för lite lugnare aktiviteter som att blÀddra i en bok eller ta del av lÀxhjÀlpen till exempel.
Isabel tycker att biblioteken mĂ„ste vĂ„ga vara just bibliotek. Hon vill hĂ„lla i bokklubbar, poesiworkshops och lĂ€shĂ€ng. PĂ„ höstlovet kommer de ha en bokhund â en hund som barnen fĂ„r lĂ€sa för â pĂ„ biblioteket.
Biblioteken betyder mycket för besökarna
Det talas mycket om de tuffa villkoren i bibliotekarieyrket och att de lÄga lönerna gör att utbildningen inte betalar sig. Men meningsfullheten gÄr inte att ifrÄgasÀtta.
â Jag har en elvaĂ„rig pojke som hĂ„ller pĂ„ att skriva en bok pĂ„ sitt modersmĂ„l. Han kommer nĂ€stan en gĂ„ng i veckan och hĂ€lsar pĂ„ mig, och uppdaterar mig dĂ„ pĂ„ hur det gĂ„r med skrivandet och vad han lĂ€st, berĂ€ttar Isabel.
Hon nĂ€mner ocksĂ„ en flicka som brukar sĂ€ga: âdu Ă€r vĂ€rldens bĂ€sta bibliotekarie, du Ă€r sĂ„ bra pĂ„ att tipsa om de bĂ€sta böckernaâ.
NÀr Isabel pratar om mötet med barn och unga lyser engagemanget igenom gÄng pÄ gÄng. Bland annat nÀr hon berÀttar om barn som sagt rakt ut att bibliotekets sÀtt att stÄ upp mot till exempel homofobi har betytt mycket för dem.
â Vi ska visa vad vi stĂ„r för, vi ska erbjuda en trygg plats och vi mĂ„ste pĂ„minna om att vĂ„rt lĂ€s- och sprĂ„kfrĂ€mjande uppdrag Ă€r livsviktigt. Jag har hittat vĂ€rldens bĂ€sta jobb.
För Isabel handlar bibliotekarieyrket om mer Ă€n böcker â det handlar om barnens framtid. DIK arbetar för att bibliotekarier som Isabel ska ha resurser och villkor för att fortsĂ€tta göra skillnad.
Vill du veta mer om DIK:s arbete för bibliotekariers arbetsmiljö och starka bibliotek?
Läs mer om vad DIK driver för biblioteken
Barnbibliotekariens tips för att öka barns och ungas lÀsning
1. Gör höglÀsning till en vana
LĂ€s högt tillsammans varje kvĂ€ll â eller morgon. FortsĂ€tt Ă€ven efter att barnet knĂ€ckt lĂ€skoden. HöglĂ€sning stĂ€rker ordförrĂ„det, skapar gemenskap och ger en lugn stund tillsammans. Vill barnet lĂ€sa sjĂ€lv? Kombinera bĂ„da.
2. Bygg en biblioteksrutin
GĂ„ regelbundet till biblioteket, kanske varje vecka eller en gĂ„ng i mĂ„naden. NĂ€r barnen blir Ă€ldre â uppmuntra dem att gĂ„ sjĂ€lva. Visa att biblioteket Ă€r en plats dĂ€r man bĂ„de kan lĂ„na hem böcker och slĂ„ sig ner för att lĂ€sa pĂ„ plats.
3. FrÄga bibliotekarien om boktips
Undvik att bara rekommendera dina egna barndomsfavoriter â sprĂ„ket, tempot och miljöerna i dagens böcker skiljer sig ofta frĂ„n gĂ„rdagens. Klassiker kan absolut fungera, men blanda gĂ€rna med nya böcker. Det finns ett enormt utbud, och barnbibliotekarierna har koll. VĂ„ga frĂ„ga â vi Ă€lskar det!
4. LÀs pÄ alla sprÄk
MÄnga bibliotek erbjuder böcker pÄ flera sprÄk. LÀs pÄ alla sprÄk du och ditt barn vill hÄlla levande. Att lÀsa pÄ sitt modersmÄl Àr viktigt för identiteten och stÀrker dessutom sprÄkutvecklingen pÄ bÄde modersmÄlet och svenskan.
5. Var en lÀsande förebild
Visa att du sjĂ€lv lĂ€ser â pĂ„ tunnelbanan, i soffan eller till frukosten. Dela din entusiasm nĂ€r en ny bok kommer ut, och berĂ€tta vad du lĂ€ser. NĂ€r barn ser att lĂ€sning ocksĂ„ kan vara socialt och roligt, inte bara nyttigt, blir det mer lockande. TĂ€nk som en bibliotekarie: vi vill göra lĂ€sare av alla som kan lĂ€sa.
Fakta om DIK och biblioteken i korthet
Vad Àr DIK:s biblioteksrapport?
Varannat Är gör DIK en medlemsundersökning bland vÄra medlemmar som jobbar pÄ bibliotek för att undersöka arbetsmiljö, villkor och utvecklingen inom sektorn.
LÀs rapporten frÄn 2025 hÀr.
Vilka Àr de största utmaningarna pÄ bibliotek idag?
DIK:s rapport visar att det frÀmst handlar om bristande resurser, minskad personal och svÄrigheter att prioritera lÀsfrÀmjande arbete.
Varför Àr bibliotekarier viktiga för barns lÀsning?
Utbildade bibliotekarier Ă€r experter pĂ„ litteraturförmedling, lĂ€sfrĂ€mjande, informationshantering och MIK (medie- och informationskunnighet). De kan inspirera, tipsa och skapa lĂ€sande miljöer för alla barn â oavsett sprĂ„k och bakgrund.
Varför ska jag vara med i DIK som bibliotekarie?
DIK Àr facket för bibliotekarier:
Vi driver dina frÄgor
Vi driver viktiga frÄgor för yrket i stort, till exempel mer resurser till biblioteken, högre löner och att hÄlla politiken pÄ armlÀngds avstÄnd.RÄd, stöd och förhandling
Vi hjÀlper dig med fackliga eller arbetsrÀttsliga frÄgor och företrÀder dig om du skulle rÄka illa ut eller hamna i en konflikt pÄ jobbet.BÀttre löneutveckling
Omfattande lönestatistik med möjlighet att jÀmföra med tusentals andra bibliotekarier och lönerÄdgivning frÄn vÄra erfarna coacher.