Bibliotekarien blir kvar på skolan – tack vare DIK

En gymnasieskola i Huddinge kommun ville genomföra en omorganisation som skulle innebära att tjänsten som skolbibliotekarie togs bort. Men efter förhandlingar med DIK, först lokalt och sedan centralt, har kommunen backat från sina krav och behåller skolbibliotekarien.

DIK har i flera Är drivit frÄgan om att alla elever ska ha tillgÄng till bemannade skolbiblioteket med utbildade bibliotekarier. Den 1 juli sker ocksÄ en Àndring i skollagen som följer den linjen.

Det var bland annat mot bakgrund av den nya lagen som Mattias Karlsson, lokal facklig företrÀdare för DIK i Huddinge kommun, reagerade nÀr han blev kallad till informationsmöte och fick veta att tjÀnsten som skolbibliotekarie skulle försvinna: Bemanningen skulle i stÀllet ingÄ i en lÀrartjÀnst.

mattiaskarlsson.jpg

Mattias Karlsson, lokalfacklig i DIK

Skolan ville ta bort skolbibliotekarien – i strid med den nya lagen

– NĂ€r det sedan blev dags för samverkan (MBL-förhandling) med rektor och en person frĂ„n HR hade jag hunnit lĂ€sa pĂ„ om den nya lagen och pratat med DIK centralt. Även skolbibliotekarien hade kontaktat mig. Det blev uppenbart att ledningens förslag gick emot den nya lagens intentioner, sĂ€ger han.

FrÄn ledningens sida menade man att ett samarbete med ett folkbibliotek skulle tÀcka upp avsaknaden av en egen bibliotekarie och att en lÀrare pÄ posten skulle kunna involvera biblioteket mer i undervisningen.

– Jag hade kollat upp det med folkbiblioteket och det stĂ€mde inte riktigt. Det Ă€r viktigt att vara vĂ€l förberedd inför en förhandling, Ă€ven emotionellt, sĂ„ att man Ă€r lugn och saklig under mötet. DĂ„ kan man Ă€ven sĂ€tta sig in i arbetsgivarens situation, sĂ€ger Mattias Karlsson.

I det hÀr fallet slutade samverkan i oenighet, vilket Àr en stark markering frÄn fackets sida, och gör det möjligt att föra frÄgan vidare till en central förhandling.

Lokala förhandlingar slutade i oenighet

– Det var första gĂ„ngen som jag hade ett sĂ„dant möte, men jag tyckte Ă€ndĂ„ att det kĂ€ndes ganska tryggt. Eftersom det finns avtal och formalia att hĂ€nvisa till behöver det inte bli sĂ„ personligt och man kan fortsĂ€tta att ha en trevlig ton pĂ„ mötet, vilket vi hade, sĂ€ger Mattias.

Den centrala förhandlingen slutade sedan med att arbetsgivaren drog tillbaka sina krav. Mattias sÀger att erfarenheten har inspirerat honom till att fortsÀtta sitt lokalfackliga arbete.

– Ibland kan man tvivla pĂ„ sitt uppdrag, men pĂ„ senare Ă„r har jag mĂ€rkt att man faktiskt kan pĂ„verka till det bĂ€ttre. I det hĂ€r fallet kunde jag lyfta en lag, som inte arbetsgivaren kĂ€nde till, och förhoppningsvis bidra till en bra verksamhet och bra anstĂ€llningsvillkor. Det Ă€r roligt att mĂ€rka att man kan göra skillnad som lokalfacklig, sĂ€ger han.

Per Johansson, ombudsman pÄ DIK, sÀger att frÄgan om skolbibliotekarier Àr av stor vikt för DIK och att man Àr beredda att ta striden för den nya lagen.

– Om kommunen hade gĂ„tt vidare med sitt förslag hade den hĂ€r skolbibliotekarien varit under uppsĂ€gning nĂ€r lagen trĂ€der i kraft. För DIK Ă€r den hĂ€r frĂ„gan jĂ€tteviktig och om vi slĂ€pper igenom massa saker kommer lagen att förlora i vĂ€rde, sĂ€ger Per, som skötte den centrala förhandlingen.

För att fĂ„ till stĂ„nd en central förhandling krĂ€vs att all formalia blir rĂ€tt och att parterna kommer överens om nĂ€r samverkan Ă€r avslutad – i det hĂ€r fallet i oenighet. Enligt DIK anses förhandlingen avslutad nĂ€r parterna skrivit pĂ„ protokollet, dĂ„ har DIK sju dagar pĂ„ sig att kalla till central förhandling.

DIK:s kraftsamling ledde till att kommunen backade

– Även om det Ă€r jag som sitter vid förhandlingsbordet Ă€r det hĂ€r ett ”teamwork” internt pĂ„ DIK. Mattias roll var jĂ€tteviktig eftersom han hade modet att lĂ€mna samverkan i oenighet och sedan hjĂ€lpte mig med kontakter pĂ„ kommunen. Jag fick ocksĂ„ hjĂ€lp av vĂ„r förhandlingschef, en av vĂ„ra jurister och av vĂ„r utredningsansvariga, som vet allt om den nya lagen. Jag vill verkligen ge en eloge till alla inblandade.

Efter en ganska lÄng förhandling ajournerades mötet och efter tvÄ-tre veckor fick Per ett mejl frÄn kommunens förhandlingschef om att de backar frÄn alla sina krav. Beslutet Àr dock inte prejudicerande för andra skolbibliotek, men Per sÀger att efter den hÀr framgÄngen blir det roligare att gÄ in i liknande förhandlingar framgent.

– Vi kommer fortsĂ€tta att lyfta skolbibliotekariernas viktiga roll. Det Ă€r vackert med ett rum med böcker, men det blir ett bibliotek först nĂ€r det finns nĂ„gon pĂ„ plats som kan hjĂ€lpa dig att hantera innehĂ„llet och förstĂ„ kĂ€llkritik. I dagens samhĂ€llsklimat Ă€r skolbibliotekariernas arbete viktigare Ă€n nĂ„gonsin, sĂ€ger Per Johansson.

En lÀrare har inte samma kompetens som en skolbibliotekarie

NÀr vi ringer upp Anna Johansson som Àr skolbibliotekarien som striden handlade om, berÀttar hon att kontakten med DIK tog hon bÄde för elevernas och sina kollegers skull.

– LĂ€raren, som skulle ta över min roll, hör till mina bĂ€sta kolleger, men det blir inte samma kontinuitet utan en utbildad bibliotekarie. En lĂ€rare har heller inte vĂ„r kompetens, till exempel i att trĂ€na eleverna i medie- och informationskunnighet, sĂ€ger hon.

I dag Àr Anna Johansson glad över att han lyfte frÄgan och nöjd med stödet som hon fick frÄn DIK.

– Innan hade jag lite farhĂ„gor om att jag skulle bli bortglömd som en enskild medlem och att det mest skulle handla om övergripande principer. Men jag kĂ€nner att jag blev lyssnad pĂ„ och Ă€r glad över att jag bidragit till att lyfta frĂ„gan om skolbibliotekariernas kompetens. 

Nya regler för skolbibliotek

  • Den 1 juli 2025 blir det Ă€ndringar i skollagen som rör skolbibliotek.

  • Det innebĂ€r att elever i första hand ska ha tillgĂ„ng till skolbibliotek pĂ„ den egna skolenheten.

  • Ett skolbibliotek definieras som en ordnad verksamhet med analoga och digitala resurser som stĂ€lls till förfogande för elever och lĂ€rare.

  • Skolbiblioteket ska i första hand bemannas av en utbildad bibliotekarie. Om det inte gĂ„r att rekrytera den kompetensen kan nĂ„gon annan med relevant utbildning bemanna biblioteket.

  • Skolbibliotekarien ska frĂ€mja elevers lĂ€sande samt medie- och informationskunnighet.

Se ett webbinarium om den nya lagen om bemannade skolbibliotek innebÀr. Du behöver vara medlem i DIK och logga in pÄ Mina sidor för att se inspelningen.

Se webbinariet