“Museerna knyter samman människor” 

På Upplandsmuseet pågår ett tålmodigt men intensivt arbete för att göra historien relevant för dagens unga – samtidigt som resurserna är begränsade och uppdraget växer. Hur skapar man förståelse för det förflutna i en samtid som ställer allt högre krav på tillgänglighet, representation och mätbara resultat? 

Upplandsmuseet ligger pĂ„ den lilla Kvarnholmen intill FyrisĂ„n strax nedanför Domkyrkan i Uppsala. HĂ€r möter vi Ville Sundbom, chef för Publik och lĂ€rande, och Stina Flink, museipedagog. De visar oss runt i den nybyggda basutstĂ€llningen “UPP-LEV! Tid, tankar och ting i Uppland”. En viktig mĂ„lgrupp Ă€r skolorna. 

– Det första jag gjorde var att sĂ€tta mig och plöja igenom lĂ€roplanerna och markera upp vad som behövde vara med för att det ska funka för skolan, sĂ€ger Stina. 

Upplandsmuseet-tankar-om-tid.jpg

Museet mitt i samhĂ€llet 

Att sammanfatta ett helt lĂ€ns historia till en utstĂ€llning Ă€r förstĂ„s ingen lĂ€tt uppgift. Hela organisationen hjĂ€lpte till för att fĂ„ in perspektiven frĂ„n forskning, arkeologi, byggnadsvĂ„rd, kulturmiljö, slöjd och samlingar. Men till slut landade de i fyra övergripande teman som man kunde samla berĂ€ttelser och föremĂ„l i; resurser, rörelse, samhĂ€lle och idĂ©vĂ€rld. De har Ă€ven Ă„teranvĂ€nt saker frĂ„n den gamla utstĂ€llningen som de vet att besökarna uppskattar eller som de sjĂ€lva tycker har fungerat bra. 

– Att visa upp fler föremĂ„l frĂ„n museets samlingar var ett av uppdragen. Det Ă€r över 1000 föremĂ„l i utstĂ€llningen men det Ă€r bara en brĂ„kdel av vad vi har i samlingarna, sĂ€ger Stina. 

– En tanke under utstĂ€llningsprocessen har varit att jobba iterativt, alltsĂ„ att just tillĂ„ta oss att testa och utveckla stegvis, sĂ€ger Ville som upptĂ€cker flera nya föremĂ„l i utstĂ€llningen medan vi gĂ„r runt. 

– Den hĂ€r har inte jag sett förut, den har dykt upp nyligen, sĂ€ger han och pekar pĂ„ en tovad tomteluva som sitter uppsatt över en del av utstĂ€llningen som handlar om folktro. 

LÀs DIK:s rapport om lÀget för museerna.

Till rapporten

Än sĂ„ lĂ€nge har Upplandsmuseet inte gĂ„tt ut brett till skolor med att de öppnat pĂ„ nytt. De har tillrĂ€ckligt med gruppbokningar och fullt i visningskalendrarna Ă€ndĂ„. Men efter sommaren kommer de anordna lĂ€rarkvĂ€llar och samla in idĂ©er frĂ„n lĂ€rare och skolor pĂ„ vad de behöver och Ă€r intresserade av. 

– Det Ă€r ju en utmaning att bĂ„de förvalta, ta emot grupper och utveckla nytt, men det Ă€r ju roligt ocksĂ„. Det Ă€r bara att man ska hinna med. Vi har problemet att vi inte kan möta alla som efterfrĂ„gar visningar med bara sex museipedagoger pĂ„ vĂ„ra fyra arenor, sĂ€ger Ville. 

Upplandsmuseet-utställning-chef-publik-och-lärande.jpg

Stort uppdrag, smĂ„ resurser 

Stiftelsen Upplandsmuseet samlar en större verksamhet. Gamla Uppsala museum, Friluftsmuseet DisagĂ„rden och Professorhemmet i Walmstedtska ingĂ„r i organisationen med publik verksamhet. Även om de har extrapersonal sĂ„ blir det lĂ€tt för mycket för var och en, sĂ€rskilt eftersom endast tre av pedagogerna har heltidstjĂ€nst. 

Ville poĂ€ngterar att han som chef har ett ansvar att bromsa för att arbetsmiljön ska vara hĂ„llbar. 

– Jag Ă€r den trĂ„kiga i gĂ€nget, som försöker hĂ„lla ihop allting. Alla pĂ„ vĂ„r avdelning Ă€r vĂ€ldigt ambitiösa och det blir lĂ€tt sĂ„ att man tĂ€nker att vi klarar att ta emot en grupp till, och “det hĂ€r vill jag sĂ„ gĂ€rna göra” men risken Ă€r att det blir stressigt. 

Upplandsmuseet-pengar.jpg

KĂ€llkritik och samhĂ€llskunskap pĂ„ riktigt 

Museerna har en viktig roll i samhĂ€llet, det Ă€r bĂ„da starkt övertygade om. De kan exempelvis fördjupa förstĂ„elsen för kĂ€llkritik genom att lĂ„ta eleverna fundera över om vad man valt att presentera i utstĂ€llningen, vad man sparat pĂ„ genom tiderna, vems historia det Ă€r som berĂ€ttas och hur den kan kompletteras och breddas. 

– Vi kan hjĂ€lpa barn och ungdomar att förstĂ„ var vi kommer ifrĂ„n. Varför samhĂ€llet Ă€r som det Ă€r, det Ă€r jĂ€ttevĂ€rdefullt. Vi kan ju ocksĂ„ lyfta lokala levnadsöden. Personer som funnits i den hĂ€r staden som har varit med om nĂ„got. Det blir sĂ„ kĂ€nslomĂ€ssigt för vissa av besökarna, verkligen berörande, sĂ€ger Stina. 

Stina visar upp en av sina favoritmontrar i utstĂ€llningen. Den handlar om sjukvĂ„rd och visar upp alltifrĂ„n handsprit frĂ„n coronapandemin till en insamlingsbössa frĂ„n 1800-talet och snibbar frĂ„n 70-talet.  

– Det hĂ€r Ă€r en favorit som jag inte alltid pratar om, sĂ€ger Stina och visar pĂ„ nĂ„gra vita tygbitar som hĂ€nger i montern.  

– Det Ă€r stoppdukar, alltsĂ„ mensbindor frĂ„n mitten av 1900-talet. Det Ă€r inte alltid jag visar dem för en del tycker att det kan vara lite jobbigt. 

Enligt DIK:s senaste rapport sjĂ€lvcensurerar en fjĂ€rdedel av museerna och undviker “kĂ€nsliga” Ă€mnen som jĂ€mstĂ€lldhet, religion och klimat. Upplandsmuseet har istĂ€llet lyft in nationella minoriteter i utstĂ€llningen, nĂ„got som inte fanns med tidigare. Det har de fĂ„tt mestadels positiva reaktioner pĂ„. 

Upplandsmuseet-basutställning.jpg

Det gemensamma Ă€r museernas styrka 

– Jag hade en SFI-grupp hĂ€r och det var en kvinna som blev sĂ„ glad för att hon kunde lĂ€sa en text i montern om religioner i vĂ€rlden. Hon var muslim och kunde se att vi hade valt ett föremĂ„l som hon kunde relatera till trots att hon Ă€r en ganska ny lĂ€nsinvĂ„nare, sĂ€ger Stina. 

Men nĂ€r de hade projektet “Romska röster” var det en av guiderna, sjĂ€lv rom med traditionella klĂ€der, som rĂ„kade ut för krĂ€nkningar av besökare. 

– Det Ă€r fruktansvĂ€rt att det ska hĂ€nda. Vi jobbar ju för alla och kan skapa förstĂ„else och gemenskap. Mycket av det vi har hĂ€r kan man kĂ€nna igen Ă€ven om man kommer frĂ„n andra delar av vĂ€rlden och det visar att vi mĂ€nniskor fungerar ganska lika oavsett var vi kommer ifrĂ„n, sĂ€ger Ville.  

Extern finansiering – viktigt men krĂ€vande 

En frĂ„ga som kulturminister Parisa Liljestrand (M) driver Ă€r att kulturen behöver öka sin privata finansiering. Enligt DIK:s rapport arbetar mĂ„nga museer redan med privat finansiering i stor utstrĂ€ckning. Upplandsmuseet har ocksĂ„ jobbat med att söka externa projektmedel, exempelvis frĂ„n Boverket och Postkodslotteriets kulturstiftelse men de sĂ€ger ocksĂ„ att det har blivit svĂ„rare att fĂ„ medel.  

– Vi söker pengar med ljus och lykta. Men det krĂ€ver mycket administration och vi skulle nĂ€stan behöva en halvtidstjĂ€nst som bara kan jobba med det, sĂ€ger Ville. 

De upplever att konkurrensen om bidragen har ökat, kanske för att anslagen inte har ökat i samma takt som priserna. Det leder till att det Ă€r mĂ„nga institutioner som behöver leta efter nya inkomstkĂ€llor. 

– Vi slĂ„r knut pĂ„ oss sjĂ€lva ganska ofta för att klara vĂ„rt uppdrag. Det blir ju inte fler tjĂ€nster, men det kĂ€nns som att kraven och efterfrĂ„gan ökar, sĂ€ger Ville.  

Barn och unga Ă€r prioriterade men eftersom skolor gĂ„r kostnadsfritt behöver de ocksĂ„ försöka fĂ„ in grupper som betalar.  

– Vi vill egentligen inte stĂ€lla de hĂ€r grupperna mot varandra. Men vad fĂ„r det för effekter att ha programkvĂ€llar med fri entrĂ©? Det kommer ju folk som kan bli Ă„terbesökare och man skapar ett mötesrum hĂ€r, det Ă€r vĂ€ldigt fint. Men det kommer inte in nĂ„gra pengar de dagarna. Det har ju jag med mig som chef för den publika verksamheten nĂ€r jag sitter med budgeten och följer upp vad vi kan investera i, sĂ€ger Ville. 

Upplandsmuseet-karta-över-Sverige.jpg

Framtidens historieintresse krĂ€ver tid och tĂ„lamod 

De hoppas och tror skoleleverna ska bli Ă„terkommande besökare Ă€ven utanför skoltid, men det Ă€r ett lĂ„ngsiktigt arbete. Kanske kommer de först tillbaka nĂ€r de blivit vuxna. Stina berĂ€ttar att hon en dag hade en workshop pĂ„ museet dĂ€r hon kĂ€nde igen en av lĂ€rarstudenterna i historia. Han hade som högstadieelev varit med i ett dramaprojekt pĂ„ museet. 

– NĂ„gonstans har vi kanske varit med och gjort historia sĂ„ intressant för honom att han faktiskt kommer att jobba med det i framtiden. Det var ett kul Ă„terbesök, sĂ€ger Stina. 

PĂ„ frĂ„gan om vad som Ă€r det bĂ€sta med jobbet sĂ€ger bĂ„da att man lĂ€r sig sĂ„ mycket nytt. 

– Det bĂ€sta med jobbet Ă€r att det Ă€r sĂ„ oerhört roligt, ingen dag Ă€r den andra lik, sĂ€ger Ville. 

– Man lĂ€r sig saker hela tiden. Det Ă€r sĂ„ mycket spĂ€nnande som hĂ€nder, sĂ€ger Stina. 

Ville-Sundbom-kontor.jpg

Fackligt arbete – en bra grund för ledarskapet 

BĂ„de Ville och Stina Ă€r eller har varit fackligt engagerade pĂ„ arbetsplatsen. För Ville var det sjĂ€lvklart eftersom bĂ„da hans förĂ€ldrar har varit det.  

– Man lĂ€r sig sĂ„ mycket som facklig. Jag började som skyddsombud och kĂ€nde att “det hĂ€r blir ju jĂ€ttespĂ€nnande”. Jag gillar att lĂ€ra mig nya saker. Man lĂ€r sig sĂ„ mycket, om lagar och regler och rutiner. Man pratar om medarbetarskapet, bĂ„de frĂ„n arbetsgivare och medarbetarhĂ„llet förstĂ„s. Egentligen skulle jag önska att alla fick gĂ„ fackliga kurser. 

Erfarenheterna av det fackliga arbetet underlĂ€ttade övergĂ„ngen till chefskapet mycket.  

– Man har med sig ett helt annat perspektiv som jag inte tror att alla har. Det gör att vi kan jobba med frĂ„gor pĂ„ ett helt annat sĂ€tt, som jag ocksĂ„ tror har fungerat vĂ€ldigt bra.  

Tidigare var han ocksĂ„ museipedagog och sĂ€ger att han kan sakna det operativa arbetet.  

– Han kommer till mig ibland och frĂ„gar om han kan fĂ„ ta en visning, sĂ€ger Stina och bĂ„da skrattar. 

LĂ€ngst upp i museet vĂ€ntar en tom utstĂ€llningssal – spotlights belyser vita vĂ€ggar och en ensam stege stĂ„r kvar mitt i rummet. HĂ€r ska nĂ€sta utstĂ€llning ta form; "Älskade korg!’”. NĂ„got som vĂ€ntas locka stor publik till museet.  

– Det finns nĂ€stan inga tillfĂ€llen nĂ€r det kommer sĂ„ mycket folk som nĂ€r vi har hantverksutstĂ€llningar, sĂ€ger Ville. Senast de hade en slöjdutstĂ€llning om det flera hundra personer till vernissagen.  

– Kön ringlade Ă€nda ut pĂ„ gĂ„rden. Det Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt blandade Ă„ldrar, vilket kĂ€nns vĂ€ldigt roligt. 

Stina sammanfattar det fint: 

– Museerna knyter samman mĂ€nniskor, frĂ„n olika tider och olika platser. 

Upplands-museum-korg.jpg

Alla foton i artikeln Àr tagna av Alexander Donka.

Vill du veta mer om hur det Àr att jobba pÄ museum, vad den rekommenderade ingÄngslönen Àr och vad DIK göra för museisektorn?

Här hittar du allt om museer och kultur