Upplandsmuseet ligger pĂ„ den lilla Kvarnholmen intill FyrisĂ„n strax nedanför Domkyrkan i Uppsala. HĂ€r möter vi Ville Sundbom, chef för Publik och lĂ€rande, och Stina Flink, museipedagog. De visar oss runt i den nybyggda basutstĂ€llningen âUPP-LEV! Tid, tankar och ting i Upplandâ. En viktig mĂ„lgrupp Ă€r skolorna.
â Det första jag gjorde var att sĂ€tta mig och plöja igenom lĂ€roplanerna och markera upp vad som behövde vara med för att det ska funka för skolan, sĂ€ger Stina.
Museet mitt i samhÀllet
Att sammanfatta ett helt lÀns historia till en utstÀllning Àr förstÄs ingen lÀtt uppgift. Hela organisationen hjÀlpte till för att fÄ in perspektiven frÄn forskning, arkeologi, byggnadsvÄrd, kulturmiljö, slöjd och samlingar. Men till slut landade de i fyra övergripande teman som man kunde samla berÀttelser och föremÄl i; resurser, rörelse, samhÀlle och idévÀrld. De har Àven ÄteranvÀnt saker frÄn den gamla utstÀllningen som de vet att besökarna uppskattar eller som de sjÀlva tycker har fungerat bra.
â Att visa upp fler föremĂ„l frĂ„n museets samlingar var ett av uppdragen. Det Ă€r över 1000 föremĂ„l i utstĂ€llningen men det Ă€r bara en brĂ„kdel av vad vi har i samlingarna, sĂ€ger Stina.
â En tanke under utstĂ€llningsprocessen har varit att jobba iterativt, alltsĂ„ att just tillĂ„ta oss att testa och utveckla stegvis, sĂ€ger Ville som upptĂ€cker flera nya föremĂ„l i utstĂ€llningen medan vi gĂ„r runt.
â Den hĂ€r har inte jag sett förut, den har dykt upp nyligen, sĂ€ger han och pekar pĂ„ en tovad tomteluva som sitter uppsatt över en del av utstĂ€llningen som handlar om folktro.
LÀs DIK:s rapport om lÀget för museerna.
Till rapportenĂn sĂ„ lĂ€nge har Upplandsmuseet inte gĂ„tt ut brett till skolor med att de öppnat pĂ„ nytt. De har tillrĂ€ckligt med gruppbokningar och fullt i visningskalendrarna Ă€ndĂ„. Men efter sommaren kommer de anordna lĂ€rarkvĂ€llar och samla in idĂ©er frĂ„n lĂ€rare och skolor pĂ„ vad de behöver och Ă€r intresserade av.
â Det Ă€r ju en utmaning att bĂ„de förvalta, ta emot grupper och utveckla nytt, men det Ă€r ju roligt ocksĂ„. Det Ă€r bara att man ska hinna med. Vi har problemet att vi inte kan möta alla som efterfrĂ„gar visningar med bara sex museipedagoger pĂ„ vĂ„ra fyra arenor, sĂ€ger Ville.
Stort uppdrag, smÄ resurser
Stiftelsen Upplandsmuseet samlar en större verksamhet. Gamla Uppsala museum, Friluftsmuseet DisagĂ„rden och Professorhemmet i Walmstedtska ingĂ„r i organisationen med publik verksamhet. Ăven om de har extrapersonal sĂ„ blir det lĂ€tt för mycket för var och en, sĂ€rskilt eftersom endast tre av pedagogerna har heltidstjĂ€nst.
Ville poÀngterar att han som chef har ett ansvar att bromsa för att arbetsmiljön ska vara hÄllbar.
â Jag Ă€r den trĂ„kiga i gĂ€nget, som försöker hĂ„lla ihop allting. Alla pĂ„ vĂ„r avdelning Ă€r vĂ€ldigt ambitiösa och det blir lĂ€tt sĂ„ att man tĂ€nker att vi klarar att ta emot en grupp till, och âdet hĂ€r vill jag sĂ„ gĂ€rna göraâ men risken Ă€r att det blir stressigt.
KÀllkritik och samhÀllskunskap pÄ riktigt
Museerna har en viktig roll i samhÀllet, det Àr bÄda starkt övertygade om. De kan exempelvis fördjupa förstÄelsen för kÀllkritik genom att lÄta eleverna fundera över om vad man valt att presentera i utstÀllningen, vad man sparat pÄ genom tiderna, vems historia det Àr som berÀttas och hur den kan kompletteras och breddas.
â Vi kan hjĂ€lpa barn och ungdomar att förstĂ„ var vi kommer ifrĂ„n. Varför samhĂ€llet Ă€r som det Ă€r, det Ă€r jĂ€ttevĂ€rdefullt. Vi kan ju ocksĂ„ lyfta lokala levnadsöden. Personer som funnits i den hĂ€r staden som har varit med om nĂ„got. Det blir sĂ„ kĂ€nslomĂ€ssigt för vissa av besökarna, verkligen berörande, sĂ€ger Stina.
Stina visar upp en av sina favoritmontrar i utstÀllningen. Den handlar om sjukvÄrd och visar upp alltifrÄn handsprit frÄn coronapandemin till en insamlingsbössa frÄn 1800-talet och snibbar frÄn 70-talet.
â Det hĂ€r Ă€r en favorit som jag inte alltid pratar om, sĂ€ger Stina och visar pĂ„ nĂ„gra vita tygbitar som hĂ€nger i montern.
â Det Ă€r stoppdukar, alltsĂ„ mensbindor frĂ„n mitten av 1900-talet. Det Ă€r inte alltid jag visar dem för en del tycker att det kan vara lite jobbigt.
Enligt DIK:s senaste rapport sjĂ€lvcensurerar en fjĂ€rdedel av museerna och undviker âkĂ€nsligaâ Ă€mnen som jĂ€mstĂ€lldhet, religion och klimat. Upplandsmuseet har istĂ€llet lyft in nationella minoriteter i utstĂ€llningen, nĂ„got som inte fanns med tidigare. Det har de fĂ„tt mestadels positiva reaktioner pĂ„.
Det gemensamma Àr museernas styrka
â Jag hade en SFI-grupp hĂ€r och det var en kvinna som blev sĂ„ glad för att hon kunde lĂ€sa en text i montern om religioner i vĂ€rlden. Hon var muslim och kunde se att vi hade valt ett föremĂ„l som hon kunde relatera till trots att hon Ă€r en ganska ny lĂ€nsinvĂ„nare, sĂ€ger Stina.
Men nĂ€r de hade projektet âRomska rösterâ var det en av guiderna, sjĂ€lv rom med traditionella klĂ€der, som rĂ„kade ut för krĂ€nkningar av besökare.
â Det Ă€r fruktansvĂ€rt att det ska hĂ€nda. Vi jobbar ju för alla och kan skapa förstĂ„else och gemenskap. Mycket av det vi har hĂ€r kan man kĂ€nna igen Ă€ven om man kommer frĂ„n andra delar av vĂ€rlden och det visar att vi mĂ€nniskor fungerar ganska lika oavsett var vi kommer ifrĂ„n, sĂ€ger Ville.
Extern finansiering â viktigt men krĂ€vande
En frÄga som kulturminister Parisa Liljestrand (M) driver Àr att kulturen behöver öka sin privata finansiering. Enligt DIK:s rapport arbetar mÄnga museer redan med privat finansiering i stor utstrÀckning. Upplandsmuseet har ocksÄ jobbat med att söka externa projektmedel, exempelvis frÄn Boverket och Postkodslotteriets kulturstiftelse men de sÀger ocksÄ att det har blivit svÄrare att fÄ medel.
â Vi söker pengar med ljus och lykta. Men det krĂ€ver mycket administration och vi skulle nĂ€stan behöva en halvtidstjĂ€nst som bara kan jobba med det, sĂ€ger Ville.
De upplever att konkurrensen om bidragen har ökat, kanske för att anslagen inte har ökat i samma takt som priserna. Det leder till att det Àr mÄnga institutioner som behöver leta efter nya inkomstkÀllor.
â Vi slĂ„r knut pĂ„ oss sjĂ€lva ganska ofta för att klara vĂ„rt uppdrag. Det blir ju inte fler tjĂ€nster, men det kĂ€nns som att kraven och efterfrĂ„gan ökar, sĂ€ger Ville.
Barn och unga Àr prioriterade men eftersom skolor gÄr kostnadsfritt behöver de ocksÄ försöka fÄ in grupper som betalar.
â Vi vill egentligen inte stĂ€lla de hĂ€r grupperna mot varandra. Men vad fĂ„r det för effekter att ha programkvĂ€llar med fri entrĂ©? Det kommer ju folk som kan bli Ă„terbesökare och man skapar ett mötesrum hĂ€r, det Ă€r vĂ€ldigt fint. Men det kommer inte in nĂ„gra pengar de dagarna. Det har ju jag med mig som chef för den publika verksamheten nĂ€r jag sitter med budgeten och följer upp vad vi kan investera i, sĂ€ger Ville.
Framtidens historieintresse krÀver tid och tÄlamod
De hoppas och tror skoleleverna ska bli Äterkommande besökare Àven utanför skoltid, men det Àr ett lÄngsiktigt arbete. Kanske kommer de först tillbaka nÀr de blivit vuxna. Stina berÀttar att hon en dag hade en workshop pÄ museet dÀr hon kÀnde igen en av lÀrarstudenterna i historia. Han hade som högstadieelev varit med i ett dramaprojekt pÄ museet.
â NĂ„gonstans har vi kanske varit med och gjort historia sĂ„ intressant för honom att han faktiskt kommer att jobba med det i framtiden. Det var ett kul Ă„terbesök, sĂ€ger Stina.
PÄ frÄgan om vad som Àr det bÀsta med jobbet sÀger bÄda att man lÀr sig sÄ mycket nytt.
â Det bĂ€sta med jobbet Ă€r att det Ă€r sĂ„ oerhört roligt, ingen dag Ă€r den andra lik, sĂ€ger Ville.
â Man lĂ€r sig saker hela tiden. Det Ă€r sĂ„ mycket spĂ€nnande som hĂ€nder, sĂ€ger Stina.
Fackligt arbete â en bra grund för ledarskapet
BÄde Ville och Stina Àr eller har varit fackligt engagerade pÄ arbetsplatsen. För Ville var det sjÀlvklart eftersom bÄda hans förÀldrar har varit det.
â Man lĂ€r sig sĂ„ mycket som facklig. Jag började som skyddsombud och kĂ€nde att âdet hĂ€r blir ju jĂ€ttespĂ€nnandeâ. Jag gillar att lĂ€ra mig nya saker. Man lĂ€r sig sĂ„ mycket, om lagar och regler och rutiner. Man pratar om medarbetarskapet, bĂ„de frĂ„n arbetsgivare och medarbetarhĂ„llet förstĂ„s. Egentligen skulle jag önska att alla fick gĂ„ fackliga kurser.
Erfarenheterna av det fackliga arbetet underlÀttade övergÄngen till chefskapet mycket.
â Man har med sig ett helt annat perspektiv som jag inte tror att alla har. Det gör att vi kan jobba med frĂ„gor pĂ„ ett helt annat sĂ€tt, som jag ocksĂ„ tror har fungerat vĂ€ldigt bra.
Tidigare var han ocksÄ museipedagog och sÀger att han kan sakna det operativa arbetet.
â Han kommer till mig ibland och frĂ„gar om han kan fĂ„ ta en visning, sĂ€ger Stina och bĂ„da skrattar.
LĂ€ngst upp i museet vĂ€ntar en tom utstĂ€llningssal â spotlights belyser vita vĂ€ggar och en ensam stege stĂ„r kvar mitt i rummet. HĂ€r ska nĂ€sta utstĂ€llning ta form; "Ălskade korg!ââ. NĂ„got som vĂ€ntas locka stor publik till museet.
â Det finns nĂ€stan inga tillfĂ€llen nĂ€r det kommer sĂ„ mycket folk som nĂ€r vi har hantverksutstĂ€llningar, sĂ€ger Ville. Senast de hade en slöjdutstĂ€llning om det flera hundra personer till vernissagen.
â Kön ringlade Ă€nda ut pĂ„ gĂ„rden. Det Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt blandade Ă„ldrar, vilket kĂ€nns vĂ€ldigt roligt.
Stina sammanfattar det fint:
â Museerna knyter samman mĂ€nniskor, frĂ„n olika tider och olika platser.
Alla foton i artikeln Àr tagna av Alexander Donka.
Vill du veta mer om hur det Àr att jobba pÄ museum, vad den rekommenderade ingÄngslönen Àr och vad DIK göra för museisektorn?
Här hittar du allt om museer och kultur