När krisen kommer – vad gäller för kommunikatören? 

Vilka rättigheter och skyldigheter har man som kommunikatör när krisen uppstår? Många kommunikatörer upplever att de befinner sig i frontlinjen när något oväntat händer. Det kan vara ett drev mot organisationen man jobbar på, en hackerattack, en samhällskris som kräver snabb information – det finns många oväntade situationer som kan uppstå, vare sig du jobbar i privat eller offentlig sektor.

Det Àr mycket man inte kan förbereda sig pÄ, men du vinner mycket pÄ om du har tÀnkt igenom vissa saker i förvÀg. Linnea Skagerberg, förbundsjurist, och Frida Telleborn, ombudsman, hjÀlper oss att reda ut vad som gÀller. 

Hur tillgÀnglig mÄste jag som kommunikatör vara pÄ min lediga tid? Om nÄgot hÀnder nÀr jag Àr bortrest och jag Àr den som har ansvar för vÄra sociala medier och webb, vad gör jag dÄ? 

Om du har ett jour- eller beredskapsavtal och krisen uppstĂ„r nĂ€r du har jour eller beredskapstid – dĂ„ förvĂ€ntas du hoppa in. Finns det inget sĂ„dant avtal eller uppstĂ„r krisen pĂ„ en tid som inte omfattas av avtalet sĂ„ har du ingen skyldighet mot arbetsgivaren att arbeta pĂ„ din lediga tid. 

Enligt lag finns det ingen skyldighet för dig att till exempel svara i telefon pÄ din lediga tid eller hantera dina arbetsuppgifter om du Àr pÄ semester om inte du och din arbetsgivare har kommit överens om nÄgonting annat och dÄ ska du bli kompenserad för det. Om din arbetsgivare skulle krÀva att du avbryter din semester mÄste det finnas tungt vÀgande skÀl.  

För att veta exakt vad som gÀller i ditt enskilda fall sÄ behöver man kika pÄ anstÀllningsavtal, kollektivavtal eller om det finns nÄgon annan överenskommelse. Ta kontakt med förtroendevalda pÄ din arbetsplats eller DIK centralt! 

MÄste arbetsgivaren beordra övertid för att jag ska komma in pÄ min lediga tid eller förvÀntas det av mig ÀndÄ, liksom underförstÄtt? 

Det kan inte förvÀntas att man ska komma in och arbeta pÄ sin lediga tid utan dÄ mÄste arbetsgivaren beordra övertid. För att fÄ betald övertid mÄste den ha beordrats av arbetsgivaren i förvÀg. Undantag om man jobbar jour eller i beredskap, men dÄ rÀknas det inte som vanlig ledighet. 

Hur stor mÄste krisen vara för att jag ska beordras in om jag Àr ledig?  

Om du har jour- eller beredskapsavtal Ă€r det arbetsgivaren som avgör om du ska kallas in. Är du ledig och inte har nĂ„got jour- eller beredskapsavtal krĂ€vs det vĂ€ldigt mycket för att arbetsgivaren ska kunna avbryta ledigheten. HĂ€nder detta och du kĂ€nner att arbetsgivaren inte har skĂ€l nog sĂ„ hör av dig till oss sĂ„ kan vi göra en bedömning i ditt enskilda fall.  

Att aktivera ett jour- eller beredskapsavtal Àr inget som arbetsgivare brukar göra lÀttvindigt. Att avbryta en semester kan ocksÄ bli föremÄl för höga kostnader sÄ det görs troligtvis inte utan starka skÀl.  

Hur regleras min arbetstid och hur kan jag kompenseras i efterhand?  

Av kollektivavtalet eller den enskilda överenskommelsen framgÄr oftast att kompensation i första hand ges genom ledig tid, men det Àr ocksÄ möjligt att fÄ kompensation i pengar. Det kan ocksÄ finnas olika berÀkningar för hur mycket kompensation som ska ges, om det Àr "timme för timme", "dubbel övertid" eller annat. Det viktiga Àr att övertid alltid ska vara beordrad i förvÀg av arbetsgivaren. Det kan alltsÄ bli svÄrt för en arbetstagare att pÄ eget initiativ arbeta över och dÀrefter krÀva ersÀttning av arbetsgivaren. Om det inte finns nÄgot kollektivavtal eller om det inte regleras i det kollektivavtal som finns Àr det bra att i förvÀg enas (skriftligen) om hur övertiden ska kompenseras. Detta gÀller sÀrskilt vid lite mer lÄngvariga kriser. 

Vissa kriser kan ju pÄgÄ lÀnge, som pandemin eller ett drev, hur ska jag göra om det kÀnns som om krislÀget bara fortsÀtter? 

Arbetstidslagen har tydliga regler kring dygnsvila och veckovila, men i kollektivavtalet eller anstĂ€llningsavtalet kan det vara andra villkor som gĂ€ller. I lagen framgĂ„r att om det Ă€r en naturkatastrof eller liknande som innebĂ€r fara för liv och hĂ€lsa kan arbetsgivaren krĂ€va att man arbetar i den omfattning som situationen krĂ€ver. GĂ€ller det mer “vanlig” övertid finns det begrĂ€nsningar för hur mycket man fĂ„r jobba över och hur berĂ€kningarna ser ut, men det ser olika ut i olika kollektivavtal. Kontakta dina lokalfackliga företrĂ€dare eller DIK centralt för att fĂ„ hjĂ€lp med vad som gĂ€ller för just dig. 

Hur kan jag som bÀst förbereda mig pÄ att hantera en kris? 

Tydliggör tillsammans med din arbetsgivare vad som faktiskt gÀller innan krisen sker sÄ det Àr tydligt. Det Àr bra om det finns ett KIB-avtal, alltsÄ ett Kommunikatör i Beredskap-avtal, dÀr det regleras hur kriser ska hanteras. DÀr Àr det ocksÄ bra att lyfta frÄgan om lÄngvariga kriser. Ta gÀrna kontakt med DIK för rÄdgivning. 

Vad innebÀr Kommunikatör i Beredskap (KIB-avtal) och hur kan jag gÄ till vÀga om jag vill driva att det ska införas pÄ min arbetsplats? 

Det Àr ett kollektivavtal som förhandlats med arbetsgivaren om vad som gÀller för kommunikatörer i jour eller beredskap. Vill arbetsgivaren ha möjlighet att nÄ en kommunikatör dygnet runt, alla dagar i veckan sÄ behövs ett sÄdant avtal. För att fÄ till ett sÄdant avtal kan du eller arbetsgivaren kontakta det lokala facket eller DIK centralt om det inte finns lokala företrÀdare. 

Hur kompenseras jag om jag Ă€r “Kommunikatör i Beredskap”? 

Oftast Àr det en lönemÀssig kompensation som kommer varje mÄnad oavsett om man behöver hoppa in eller inte. I avtalet hanteras regler kring dygns- och veckovila, hur man fÄr vara ledig efter att ha jobbat extra och att den ledigheten ska vara betald. I detta avtal framgÄr oftast hur snabbt personen ska vara pÄ plats eller uppkopplad. 

LĂ€s mer

LÀs om nÀr DIK:s förtroendevalda i Göteborg fick igenom KIB-avtal.

LÀs Magasin K:s intervju med kommunikatörerna pÄ FolkhÀlsomyndigheten om att hantera kommunikationsarbetet under covidpandemin.