Kampanjkit om arbetstidsförkortning 

Arbetstidsförkortning är en fråga som engagerar. Som lokalfacklig har du nu ett guldläge att engagera kollegor, värva medlemmar och samtidigt driva en viktig fråga. Använd DIK:s digitala kampanjmaterial för att skapa synlighet och prata med medlemmarna.

Plötsligt pratar alla om arbetstidsförkortning – och en hel del Ă€r DIK:s förtjĂ€nst. Vi har drivit frĂ„gan pĂ„ flera fronter, alltifrĂ„n i runda bord-samtal till debattartiklar, panelsamtal och dessutom har vi sjĂ€lva infört 35 timmars arbetsvecka för DIK:s anstĂ€llda. Till skillnad frĂ„n de flesta andra politiska frĂ„gor just nu Ă€r det en positivt laddad frĂ„ga som ger en vision om en ljusare framtid. DIK:s undersökning visar ocksĂ„ att den har brett stöd bland befolkningen – ett stöd som har ökat under de senaste tvĂ„ Ă„ren. 

Digitalt kampanjmaterial

HĂ€r kan du skriva ut affischer.

Kampanjbla_ddrisar

Spara och dela bilden för sociala medier:

lff_delningsbild

Teamsbakgrund 1

AnvÀnd gÀrna bilder frÄn kampanjen som teamsbakgrund. HÀr kan du ladda ner en bakgrund med en illustration av ett kasettband.

teamsbakgrund2

Teamsbakgrund 2

HĂ€r kan du ladda ner en bakgrund med ett foto av en telefon.

teamsbakgrund

Bakgrundsbild för datorn:

ska_rmbakgrund

Bakgrundsbild för mobilen 1

mobilbakgrund-2

Bakgrundsbild för mobilen 2

mobilbakgrund-1

Vill du anordna ett quiz för kollegorna pÄ jobbet?

Ladda ner quizet hÀr!

Om kampanjen 

I samband med rapporten ”Tiden Ă€r inne för kortare arbetstid” som bygger pĂ„ en Sifo-undersökning lanserar vi en kampanj för att belysa frĂ„gan ytterligare. Konceptet ”40-timmarsveckan Ă€r sĂ„ 1973” bygger pĂ„ att den senaste arbetstidsreformen genomfördes för över 50 Ă„r sedan. Mycket har hĂ€nt sedan dess, teknikutvecklingen har gĂ„tt i raketfart, fler kvinnor har gjort sitt intĂ„g pĂ„ arbetsmarknaden och produktiviteten har mer Ă€n dubblerats. I dag gör en arbetstagare nĂ€stan lika mycket som tvĂ„ och en halv pĂ„ 1970-talet.  

 Genom att knyta an till teknikutvecklingen och samhĂ€llsförĂ€ndringarna som skett de senaste Ă„rtiondena vill vi belysa att arbetstiden ocksĂ„ Ă€r nĂ„got som behöver förĂ€ndras och hĂ€nga med i utvecklingen. Som en av DIK:s medlemmar uttryckte det ”Vad ska vi med teknisk utveckling till om det inte frigör mĂ€nniskor till andra saker Ă€n att jobba?” 

 Om du har frĂ„gor om rapporten eller kampanjen finns en FAQ hĂ€r. Du kan ocksĂ„ höra av dig till fraga@dik.se om du inte hittar svar pĂ„ din frĂ„ga dĂ€r.Â