Arbetstidsförkortning är en fråga som engagerar. Som lokalfacklig har du nu ett guldläge att engagera kollegor, värva medlemmar och samtidigt driva en viktig fråga. Använd DIK:s digitala kampanjmaterial för att skapa synlighet och prata med medlemmarna.
Plötsligt pratar alla om arbetstidsförkortning – och en hel del är DIK:s förtjänst. Vi har drivit frågan på flera fronter, alltifrån i runda bord-samtal till debattartiklar, panelsamtal och dessutom har vi själva infört 35 timmars arbetsvecka för DIK:s anställda. Till skillnad från de flesta andra politiska frågor just nu är det en positivt laddad fråga som ger en vision om en ljusare framtid. DIK:s undersökning visar också att den har brett stöd bland befolkningen – ett stöd som har ökat under de senaste två åren.
Digitalt kampanjmaterial
Här kan du skriva ut affischer.
Spara och dela bilden för sociala medier:
Teamsbakgrund 1
Använd gärna bilder från kampanjen som teamsbakgrund. Här kan du ladda ner en bakgrund med en illustration av ett kasettband.
Teamsbakgrund 2
Här kan du ladda ner en bakgrund med ett foto av en telefon.
Vill du anordna ett quiz för kollegorna på jobbet?
Om kampanjen
I samband med rapporten ”Tiden är inne för kortare arbetstid” som bygger på en Sifo-undersökning lanserar vi en kampanj för att belysa frågan ytterligare. Konceptet ”40-timmarsveckan är så 1973” bygger på att den senaste arbetstidsreformen genomfördes för över 50 år sedan. Mycket har hänt sedan dess, teknikutvecklingen har gått i raketfart, fler kvinnor har gjort sitt intåg på arbetsmarknaden och produktiviteten har mer än dubblerats. I dag gör en arbetstagare nästan lika mycket som två och en halv på 1970-talet.
Genom att knyta an till teknikutvecklingen och samhällsförändringarna som skett de senaste årtiondena vill vi belysa att arbetstiden också är något som behöver förändras och hänga med i utvecklingen. Som en av DIK:s medlemmar uttryckte det ”Vad ska vi med teknisk utveckling till om det inte frigör människor till andra saker än att jobba?”
Om du har frågor om rapporten eller kampanjen finns en FAQ här. Du kan också höra av dig till fraga@dik.se om du inte hittar svar på din fråga där.