Bemanna skolbiblioteken

Allt för många elever står utan ett bemannat skolbibliotek och tillgången varierar kraftigt över landet. DIK välkomnar därför att skollagen har skärpts och från och med juli 2025 tydliggör att alla ska ha tillgång till ett skolbibliotek som är bemannat av utbildade bibliotekarier. För att det ska bli verklighet krävs bland annat riktade resurser och fler utbildningsplatser.

DIK har lĂ€nge drivit frĂ„gan om bemannade skolbibliotek. Samlad forskning visar att skolbibliotekarier bidrar till elevers sprĂ„kutveckling, lĂ€sförmĂ„ga och informationskompetens, och dessutom jĂ€mnar ut förutsĂ€ttningarna mellan elever. De förbĂ€ttrar mĂ„luppfyllnad i skolan och ger ovĂ€rderliga kunskaper i medie- och informationskunskap (MIK). I ett samhĂ€lle med sjuknade lĂ€sförstĂ„else och ökande desinformation Ă€r skolbibliotekariernas kompetens kanske viktigare Ă€n nĂ„gonsin. 

Trots ett gott kunskapsunderlag saknar fler Ă€n hĂ€lften av landets barn och unga tillgĂ„ng till ett bemannat skolbibliotek. TillgĂ„ngen ser dessutom vĂ€ldigt olika ut, beroende pĂ„ var en elev bor, vilken skola hen gĂ„r i och vem som driver skolan. DIK:s undersökningar visar att skillnaderna frĂ€mst Ă€r beroende av i vilken mĂ„n skolledningen förstĂ„r de bemannade skolbibliotekens pedagogiska bidrag och vĂ€ljer att prioritera det. 

Vad innebĂ€r förĂ€ndringarna i skollagen? 

FrĂ„n och med 1 juli 2025 har skollagen skĂ€rpts med tydligare definitioner kring vad som avses med skolbibliotek och vilka Ă€ndamĂ„l de ska ha. En viktig förĂ€ndring Ă€r att lagen nu slĂ„r fast att skolbiblioteken i första hand ska bemannas av bibliotekarier som har en examen inom biblioteks- och informationsvetenskap. Skolbibliotekariernas betydelse för lĂ€sande och medie- och informationskunnighet och att bibliotekarierna ska anvĂ€ndas i den övriga undervisningen betonas ocksĂ„. 

”Vad krĂ€vs för att en boksamling ska kunna kallas skolbibliotek?” LĂ€s rapporten om skolbibliotek, vad de ska vara bra för, vad som hotar dem och vad vi behöver göra för att ha dem kvar och kunna dra nytta av dem.

Till rapporten

Brist pÄ bibliotekarier

En viktig Ă„tgĂ€rd för att skolbiblioteken ska kunna bemannas Ă€r att utöka antalet utbildningsplatser. Det Ă€r redan idag brist pĂ„ bibliotekarier. Arbetslösheten Ă€r rekordlĂ„g och en stor grupp vĂ€ntas gĂ„ i pension under de kommande Ă„ren. Enligt berĂ€kningar gjorda av Magasin K saknas det minst 1 300 bibliotekarier för att alla elever ska kunna fĂ„ tillgĂ„ng till ett bemannat skolbibliotek. 

Vad vill DIK? 

DIK vÀlkomnar de nya förÀndringarna som Àr viktiga för att ge alla barn och unga samma rÀtt till stöd med lÀsning, kÀllkritisk kunskap och ökad mÄluppfyllelse i skolan. DIK driver samtidigt ett antal olika krav för att satsningen ska fÄ sÄ bra effekt som möjligt och för att alla elever ska fÄ tillgÄng till ett bemannat skolbibliotek, oavsett var de bor eller vilken skola de gÄr i.

DIK krĂ€ver att: 

  • Regeringen ska tillföra resurser till biblioteksutbildningarna och ge dem i uppdrag att kraftigt utöka utbildningsplatserna. 

  • Avvikelser frĂ„n principen om att skolbibliotek i första hand ska vara bemannade med utbildade bibliotekarier ska betraktas som enskilda undantag dĂ„ bemanningen inte gĂ„r att lösa pĂ„ annat sĂ€tt. 

  • Bemanningen bör vara i enlighet med DIK:s riktlinje om en heltidsanstĂ€lld bibliotekarie per 300 elever i grundskolan och en per 400 elever i gymnasieskolan. 

  • De pengar kommunerna fĂ„r till bemanning av skolbiblioteken mĂ„ste öronmĂ€rkas. Annars Ă€r risken stor att skolbiblioteken fortsĂ€tter nedprioriteras. 

  • Det behöver tydliggöras i lĂ€roplanerna att skolbibliotekarien ska vara delaktig i det pedagogiska arbetet och att ansvaret för detta ska vila hos rektor. DIK anser att kunskap om skolbibliotekens roll och pedagogiska funktion ska ingĂ„ i utbildningen och fortbildningen för rektorer. 

  • Bibliotekariernas löner höjs. Lönerna Ă€r idag allt för lĂ„ga. För att fler ska vĂ€lja att utbilda sig till och arbeta som bibliotekarie behövs lönesatsningar. 

  • Det Ă€r viktigt att de nya förĂ€ndringarna i skollagen följs upp med fokus pĂ„ likvĂ€rdigheten mellan skolor och elever. Om det visar sig att lagen inte efterlevs behöver regeringen skĂ€rpa uppföljningen och sanktionerna mot de som bryter mot lagen. 

Mer lÀsning:

Rapport: Bemanna skolbiblioteken

SÄ skapar du ett skolbibliotek i vÀrldsklass

Artiklar om skolbibliotek i Magasin K