Bemanna skolbiblioteken

Allt för många elever står utan ett skolbibliotek och tillgången varierar kraftigt över landet. DIK välkomnar därför att riksdagen har beslutat att alla elever från och med 2025 ska få tillgång till ett bemannat skolbibliotek. Men för att satsningen ska få bra effekt krävs bland annat riktade resurser och fler utbildningsplatser.

DIK har lÀnge drivit frÄgan om bemannade skolbibliotek. Samlad forskning visar att skolbibliotekarier bidrar till elevers sprÄkutveckling, lÀsförmÄga och informationskompetens, och dessutom jÀmnar ut förutsÀttningarna mellan elever. De förbÀttrar mÄluppfyllnad i skolan och ger ovÀrderliga kunskaper i medie- och informationskunskap (MIK). I ett samhÀlle med sjuknade lÀsförstÄelse och ökande desinformation Àr skolbibliotekariernas kompetens kanske viktigare Àn nÄgonsin. 

Trots ett gott kunskapsunderlag saknar fler Ă€n hĂ€lften av landets barn och unga tillgĂ„ng till ett bemannat skolbibliotek. TillgĂ„ngen ser dessutom vĂ€ldigt olika ut, beroende pĂ„ var en elev bor, vilken skola hen gĂ„r i och vem som driver skolan. DIK:s undersökningar visar att skillnaderna frĂ€mst Ă€r beroende av i vilken mĂ„n skolledningen förstĂ„r de bemannade skolbibliotekens pedagogiska bidrag och vĂ€ljer att prioritera det. 

Vad innebÀr förÀndringarna i skollagen? 

FrÄn och med 1 juli 2025 skÀrps skollagen med tydligare definitioner kring vad som avses med skolbibliotek och vilka ÀndamÄl de ska ha. En viktig förÀndring Àr att lagen nu slÄr fast att skolbiblioteken i första hand ska bemannas av bibliotekarier som har en examen inom biblioteks- och informationsvetenskap. Skolbibliotekariernas betydelse för lÀsande och medie- och informationskunnighet och att bibliotekarierna ska anvÀndas i den övriga undervisningen betonas ocksÄ. 

”Vad krĂ€vs för att en boksamling ska kunna kallas skolbibliotek?” LĂ€s rapporten om skolbibliotek, vad de ska vara bra för, vad som hotar dem och vad vi behöver göra för att ha dem kvar och kunna dra nytta av dem.

Till rapporten

Brist pÄ bibliotekarier

En viktig Ă„tgĂ€rd för att skolbiblioteken ska kunna bemannas Ă€r att utöka antalet utbildningsplatser. Det Ă€r redan idag brist pĂ„ bibliotekarier. Arbetslösheten Ă€r rekordlĂ„g och en stor grupp vĂ€ntas gĂ„ i pension under de kommande Ă„ren. Enligt berĂ€kningar gjorda av Magasin K saknas det minst 1 300 bibliotekarier för att alla elever ska kunna fĂ„ tillgĂ„ng till ett bemannat skolbibliotek. 

Vad vill DIK? 

DIK vÀlkomnar de nya förÀndringarna men driver samtidigt ett antal olika krav för att satsningen ska fÄ sÄ bra effekt som möjligt och för att alla elever ska fÄ tillgÄng till ett bemannat skolbibliotek, oavsett var de bor eller vilken skola de gÄr i.  

DIK krÀver att: 

  • Regeringen ska tillföra resurser till biblioteksutbildningarna och ge dem i uppdrag att kraftigt utöka utbildningsplatserna. 

  • Avvikelser frĂ„n principen om att skolbibliotek i första hand ska vara bemannade med utbildade bibliotekarier ska betraktas som enskilda undantag dĂ„ bemanningen inte gĂ„r att lösa pĂ„ annat sĂ€tt. 

  • Bemanningen bör vara i enlighet med DIK:s riktlinje om en heltidsanstĂ€lld bibliotekarie per 300 elever i grundskolan och en per 400 elever i gymnasieskolan. 

  • Kommunerna mĂ„ste fĂ„ öronmĂ€rkta pengar till bemanning av skolbiblioteken. Annars Ă€r risken stor att skolbiblioteken fortsĂ€tter nedprioriteras. 

  • Det behöver tydliggöras i lĂ€roplanerna att skolbibliotekarien ska vara delaktig i det pedagogiska arbetet och att ansvaret för detta ska vila hos rektor. DIK anser att kunskap om skolbibliotekens roll och pedagogiska funktion ska ingĂ„ i utbildningen och fortbildningen för rektorer. 

  • Bibliotekariernas löner höjs. Lönerna Ă€r idag allt för lĂ„ga. För att fler ska vĂ€lja att utbilda sig till och arbeta som bibliotekarie behövs lönesatsningar. 

  • Det Ă€r viktigt att de nya förĂ€ndringarna i skollagen följs upp med fokus pĂ„ likvĂ€rdigheten mellan skolor och elever.  

Mer lÀsning:

Rapport: Bemanna skolbiblioteken

SÄ skapar du ett skolbibliotek i vÀrldsklass

Artiklar om skolbibliotek i Magasin K