Kommunikatörer i offentlig sektor arbetar för att alla fĂ„r den information som de har rĂ€tt till och behöver för att kunna delta i samhĂ€llet. OffentliganstĂ€llda kommunikatörer finns pĂ„ exempelvis myndigheter, kommuner, universitet och andra platser dĂ€r det offentliga behöver nĂ„ ut med samhĂ€llsviktig information, till exempel om sjukvĂ„rd, skola, kollektivtrafik eller smittspridning. Att de har goda förutsĂ€ttningar att nĂ„ ut med information till medborgarna Ă€r en grundbult i ett demokratiskt samhĂ€lle. Â
Misstro mot det offentliga och mot kommunikatörsrollen försvĂ„rar uppdragetÂ
UndersökningarâŻsom DIK gjort bland medlemmarna visar pĂ„ en rad utmaningar för de offentliganstĂ€llda kommunikatörerna. I ett alltmer polariserat samhĂ€lle med ett ofta hĂ„rt debattklimat fĂ„r kommunikatörer agera stötdĂ€mpare i forum dĂ€r tonen Ă€r hĂ„rd, misstron mot det offentliga utbredd och hat och hot sprids. Ăven om hat och hot inte riktas mot en individ kan det innebĂ€ra en pĂ„frestande arbetsmiljö som bland annat krĂ€ver bra stöd frĂ„n chefer och förebyggande utbildning och handledning. Â
âDet kostar för mycket pĂ„ det personliga planet att finnas i kanalerna och försöka hĂ„lla en saklig ton. Det Ă€r olyckligt för det lĂ€mnar kanalerna Ă„t âtrollenâ och âdet riskerar att minska transparensen i samhĂ€llet.â- DIK-medlemÂ
Bland DIK:s medlemmar finns ocksĂ„ en oro för att offentliga verksamheter sjĂ€lvcensurerar sig och anpassar sin kommunikation. Antingen för att undvika hat, hot eller starka reaktioner eller av rĂ€dsla för att övertrĂ€da kraven pĂ„ saklighet och opartiskhet.âŻDet rör ofta frĂ„gor om exempelvis jĂ€mstĂ€lldhet, klimat eller mĂ„ngfald.âŻFlera medlemmar lyfter att deras arbete med att kommunicera samhĂ€llsinformation, vetenskapliga rön, mĂ€nskliga rĂ€ttigheter och liknande har börjat uppfattas som politiskt och att det betraktas som aktivism eller otillbörlig opinionsbildning nĂ€r myndigheter kommunicerar i dessa frĂ„gor. Det leder till att offentliga verksamheter i vissa fall censurerar sig sjĂ€lva eller helt avstĂ„r frĂ„n att kommunicera i frĂ„gor som riskerar att vĂ€cka reaktioner.âŻI förlĂ€ngningen riskerar det att skada det öppna demokratiska samhĂ€llet.Â
 HĂ€r Ă€r det viktigt att den arbetsledande och strategiska ledningen tydliggör uppdraget för den professionella kommunikationen, sĂ„ att den enskilda medarbetaren vet hur hen ska agera i enlighet med de uppdrag verksamheten har.âŻFör att stötta kommunikatörer att agera etiskt och ansvarsfullt utifrĂ„n sina uppdrag har DIK ocksĂ„ tagit fram ett antal yrkesetiska riktlinjer för kommunikatörer.Â
Behovet av tillförlitlig kommunikation ökarÂ
DIK:s rapporter visar ocksĂ„ att mĂ„nga kommunikatörer i offentlig sektor upplever att deras yrkeskompetens ifrĂ„gasĂ€tts och att man sĂ€rskilt inom kommunal sektor vill skĂ€ra ner pĂ„ antalet kommunikatörer. Under de senaste Ă„ren har vi sett allt fler exempel pĂ„ politiker och debattörer som ifrĂ„gasĂ€tter behovet av kommunikatörer och föreslĂ„r nedskĂ€rningar. Detta grundar sig inte sĂ€llan i en okunskap om vad kommunikatörer gör och varför de behövs. Â
"InstĂ€llningen till kommunikatörer tycker jag verkar rĂ€tt illa. Som att vi mest Ă€ter upp pengar." - DIK-medlemÂ
 I debatten lyfts ibland att man i tider av besparingar ska satsa pĂ„ kĂ€rnverksamheten och skĂ€ra ned pĂ„ det som inte ingĂ„r i den. Men kommunikation i offentlig sektor finns just för att stötta kĂ€rnverksamheten och hjĂ€lpa till exempel kommunen eller myndigheten att bedriva sina uppdrag. Kommunikatörer avlastar ocksĂ„ det som ofta betraktas som kĂ€rnverksamhet â om inte kommunikatörerna fanns skulle mĂ„nga arbetsuppgifter hamna hos andra yrkesgrupper.âŻÂ
 Antalet kommunikatörer har ökat de senaste decennierna, men det har ocksĂ„ kraven pĂ„ den offentliga kommunikationen. Dagens förĂ€nderliga medielandskap stĂ€ller höga krav pĂ„ den offentliga kommunikationen, vilket Ă€ven en utredning frĂ„n Statskontoret har visat. I dag ska alla medborgare snabbt och enkelt kunna ta del av information som Ă€r anpassad efter deras förmĂ„ga. De förvĂ€ntas kunna göra aktiva val kring exempelvis sjukvĂ„rd och skola. Myndigheter, kommuner och offentliga verksamheter har krav pĂ„ sig att kommunicera i mĂ„nga olika kanaler och nĂ„ mĂ„nga olika mĂ„lgrupper med skilda förutsĂ€ttningar och behov.Â
Ăven utvecklingen kring desinformation, otillbörliga pĂ„verkanskampanjer, filterbubblor och liknande stĂ€ller höga krav pĂ„ den offentliga kommunikationen att nĂ„ ut till breda grupper i samhĂ€llet med korrekt information och se till att förtroendet för offentligheten inte skadas. Till det kan ocksĂ„ betydelsen av kommunikation i kristider lĂ€ggas, som inte minst blev tydlig under pandemin. Â
Tre krav för att förbÀttra kommunikatörernas förutsÀttningar
NĂ€r den offentliga kommunikationen slimmas, nĂ€r verksamheten censurerar sin kommunikation eller nĂ€r mycket resurser gĂ„r Ă„t till att hantera hot och hat â blir samhĂ€llets medborgare drabbade. Information blir svĂ„rare att ta till sig, kommunikation i vissa frĂ„gor uteblir och kommentarsfĂ€lten blir slagfĂ€lt dĂ€r ingen vĂ„gar ge sig in.âŻFör att motverka detta och förbĂ€ttra medlemmarnas arbetsmiljö stĂ€ller DIK tre krav. Â
1. Det behöver tydliggöras att offentlig kommunikation har en viktig funktion i samhĂ€llet och krĂ€ver professionell kompetens.âŻâŻÂ
InvĂ„nare ska kunna kĂ€nna tilltro till det som kommuniceras av det offentliga. För att vĂ€rna om öppenhet och transparens behöver medarbetare fĂ„ stöd frĂ„n chefer och ledning i att arbeta utifrĂ„n sina yrkesetiska principer. Det krĂ€ver att den arbetsledande och strategiska ledningen tydliggör kompetensen om och uppdraget för den professionella kommunikationen.âŻ
2. GrĂ€nsen mellan tjĂ€nstemĂ€n och politiker behöver förstĂ€rkas.âŻÂ
Offentliga kommunikatörer Ă€r inte politikers sprĂ„krör. Att kommunikationen inte politiseras Ă€r en förutsĂ€ttning för att medborgare ska kunna kĂ€nna tillit till offentlig verksamhet. Ansvaret för att hĂ„lla politisk pĂ„tryckning borta och behĂ„lla verksamhetens legitimitet vilar pĂ„ chefsnivĂ„.âŻ
3. Arbetsgivare mĂ„ste ta sitt lagstadgade arbetsmiljöansvar nĂ€r kommunikatörer tvingas agera stötdĂ€mpare mot hat och hot.âŻâŻÂ
Kommunikatörer hamnar ofta i frontlinjen för hot, hat och oresonlig kritik genom att de producerar och publicerar kommunikation och modererar kommentarsfĂ€lt. Ăven om det inte riktas mot dem som individer Ă€r det en pĂ„frestande arbetsmiljö som bland annat krĂ€ver förebyggande utbildning och handledning.âŻÂ
SÄ jobbar DIK för dig som Àr kommunikatör