Som moderator för sociala medier kan jag få ta emot påhopp, är det okej?
Du som publicerar kommunikationsinsatser och modererar kommentarsfält hamnar ofta i frontlinjen för hot, hat och oresonlig kritik. Det är något som din arbetsgivare måste ta på allvar.
Alla arbetsgivare är skyldiga att utforma arbetsmiljön så att hot, våld och trakasserier förebyggs, utreds, åtgärdas och följs upp. Det spelar ingen roll om det sker fysiskt eller digitalt. Det innebär att varje arbetsplats ska ha nedskrivna och kända rutiner för att hantera incidenter. Det måste också finnas en handlingsplan för hur ni som personal ska möta svåra och hotfulla situationer.
Alla som riskerar att möta hat, hot och kränkningar ska få förebyggande utbildning och handledning. Om brott begås ska det alltid polisanmälas.
Prata med oss på facket om du inte upplever att chefen tar det här på allvar.
Politiker försöker detaljstyra våra uppdrag. Vad kan vi kommunikatörer göra?
Du som kommunikatör är inte politikers språkrör. Om du upplever påtryckningar från politiskt håll kan du ta upp det med din arbetsgivare, som bör markera mot politikerna.
Om du inte upplever att du får bra stöd av din chef kan du vända dig till oss på facket.
Hur vet jag vad som är en rimlig arbetsmängd?
Vad du klarar av och vad din kollega klarar av kan vara väldigt olika. Det varierar också över tid. Saker som händer i privatlivet påverkar hur mycket vi orkar med på jobbet. Men det finns också regler som sätter ramar för vad som är för mycket och vilket ansvar arbetsgivaren har för din arbetsmiljö.
Det finns till exempel gränser för hur många timmar du som arbetstagare som mest får arbeta och när och hur långa viloperioder du minst ska ha. Det innebär bland annat att om du är tvungen att arbeta en helg på ett event eller om du har ansvar för att uppdatera sociala medier kvällstid behöver du få skälig återhämtning.
Din chef behöver bland annat se till att dina resurser anpassas till de krav som ställs i arbetet. Om kraven är större än resurserna är det din chefs ansvar att till exempel minska arbetsmängden, ändra prioriteringsordningen, ge möjlighet till återhämtning eller öka bemanningen.
Kontakta oss på facket om du är orolig för din arbetsbelastning.
Jag hinner inte med alla mina arbetsuppgifter, vad ska jag göra?
Steg ett är alltid att prata med din chef. Din arbetsgivare har det yttersta ansvaret för din arbetsmiljö. Se till att boka in ett ordentligt möte där din chef avsätter tid för att prata med dig. Ibland kan det känns svårt men det är alltid första steget.
Förbered dig så gott du kan och fundera på vilket stöd du behöver från din chef. Beror din stress på att du har för många arbetsuppgifter kanske du behöver du hjälp med att prioritera. Beror stressen på en otydlighet i din roll kan det vara läge att titta på rollbeskrivningen och tydliggöra den.
Har ni olika bild av ambitionsnivån kanske ni behöver prata om det. Finns en förväntan att du ska arbeta kvällar och helger behöver ni prata om hur du ska få tid för återhämtning.
Prata med oss på facket för att få tips på hur du kan förändra din arbetssituation.
Har du vänt dig till din chef men inte fått något gehör är det läge att ta hjälp från skyddsombud eller fackförbund. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen kan den lokala fackföreningen eller en ombudsman på DIK hjälpa till att föra din talan i förhållande till din chef.
Alla arbetsplatser med fem eller fler anställda har en skyldighet att ha ett skyddsombud som du kan vända dig till. Saknar ni skyddsombud, kan du höra av dig till DIK för hjälp med att utse ett.
Jag är nyexad och rädd för att bränna ut mig, vad ska jag tänka på?
Som nyutbildad kommunikatör kan det kännas nödvändigt att acceptera ett jobb fastän man fått en dålig magkänsla. Men det kan vara bra att se upp för några varningsflaggor när du söker ditt allra första jobb:
Du som kommunikatör förväntas göra jobbet för en hel kommunikationsbyrå
Är det en annons som önskar att du ska kunna allt är det bra att våga ställa frågor kring de arbetsuppgifter som räknas upp i annonsen. Då får du en bättre känsla för förväntningarna. Du kan även ta hjälp av ditt nätverk för att ta reda på mer om arbetsgivaren. Har det varit hög personalomsättning kan det till exempel vara en signal om att kraven på rollen är för stora.Ensam i kommunikatörsrollen
Om du är ensam kommunikatör på ditt jobb har du ingen att ta stöd av och du måste själv kunna bedöma vad som är en rimlig arbetsmängd och -nivå. Risken är också större att arbetsgivaren saknar kunskap kring kommunikatörsrollen. Det kan leda till orimliga förväntningar på vad du ska prestera. I början av karriären är det därför alltid bra att ha kollegor att lära sig av och ta stöd av, särskilt i kommunikatörsrollen.Det saknas kollektivavtal
Utan kollektivavtal är det svårare för oss som fackförbund att hjälpa till om det skulle bli problem på arbetsplatsen. Det finns inte heller någon garanti för att du får ersättning vid till exempel övertid eller jour.
Som medlem kan du boka karriärcoachning på för mer råd och stöd inför att du söker ditt första jobb.
Boka karriärcoachningVad kan jag göra för att förbättra arbetsmiljön på mitt jobb?
Det viktigaste arbetsmiljöarbetet är det som sker i förebyggande syfte. Här har alla möjlighet att bidra till en sund arbetsmiljö för hela arbetsplatsen.
Förtroendevald eller skyddsombud
Om du vill påverka arbetsmiljön kan du bli skyddsombud eller fackligt förtroendevald. Är du skyddsombud eller lokalt fackligt förtroendevald har du en viktig roll i att se till att ett systematiskt arbetsmiljöarbete genomför på arbetsplatsen. Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas att arbetsgivaren ser till att kontinuerligt undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.
I de fall ohälsa uppstår har du som skyddsombud eller lokalt fackligt förtroendevald möjlighet att agera för att se till att arbetsgivaren vidtar åtgärder för att hjälpa medarbetaren.
Här finns DIK:s ombudsmän och jurister som stöd för dig i din roll så att du aldrig behöver känna dig osäker på vad du kan eller bör göra i ett enskilt fall.
Vill du engagera dig? Bli fackligt förtroendevald!
Läs mer om att bli förtroendevaldBjud in DIK till ditt jobb
Vill du att DIK ska komma till ditt jobb och prata om kommunikatörernas arbetsmiljö och hur du och dina kollegor kan göra för att förbättra er vardag på jobbet? Boka in oss genom att kontakta oss via mejl.
Medarbetare har ett gemensamt ansvar
Även som medarbetare har vi ett gemensamt ansvar för oss själva och för våra kollegor att inte bidra till en ohållbar arbetsmiljö. Saker du kan göra för att bidra till en positiv arbetsmiljö är att inte skicka e-post eller ringa efter arbetstid, gå från kontoret i rimlig tid och se till att ta ut semester och komptid.
Det är även viktigt att ta dina kollegors stressignaler på allvar och stötta varandra i att hitta balans. Särskilt om du har arbetat länge har du ett ansvar för att vilken kultur du för vidare till nya medarbetare.
Genom att organisera sig i fackförbund kan ni även hjälpa varandra att driva frågor om arbetsmiljö tillsammans och ingen behöver göra det ensam.
För dig som chef
Om du är chef finns det mycket du kan göra föra att förebygga en ohälsosam arbetsmiljö. Förutom det systematiska arbetsmiljöarbetet och att själv bidra till en sund kultur på arbetsplatsen kommer här ytterligare faktorer som främjar en bra arbetsmiljö.
Ha nära och god kommunikation med dina medarbetare för att tidigt fånga upp signaler på ohälsa och för att kunna hjälpa till att prioritera vid behov.
Ha rutiner och policys för vilka tider det är okej att kontakta varandra.
Se till att det finns utrymme för återhämtning efter arbetstoppar.
Ha tydliga arbetsbeskrivningar och följ kontinuerligt upp vilka förväntningar som finns på medarbetaren.
Betala skälig ersättning för beredskap om det är en del av arbetet, exempelvis bevakning av sociala medier och presstelefon.
Erbjud kontinuerlig kompetensutveckling till medarbetare som har behov av det.
Vad tjänar en kommunikatör?
Medellönen för våra kommunikatörsmedlemmar låg under 2024 på 48 310 kronor.
Som medlem i DIK har du tillgång till SACO-lönesök där du själv kan hitta ännu mer löneinformation på egen hand. Du kan även boka in en tid med en av våra lönecoacher som kan berätta mer och hjälpa till med tips och råd inför lönesamtalet.
Som medlem kan du alltid prata med en av våra lönecoacher om din lön.
Boka lönecoachningVad är ingångslönen för mig som kommunikatör?
DIK har en rekommenderad ingångslön för nyexade.
Vilken kompetensutveckling har jag rätt till?
I ett ständigt föränderligt samhälle krävs det kompetensutveckling för att kunna leva upp till de krav som ställs i arbetet. Detta gäller särskilt inom kommunikatörsyrket där utvecklingen går snabbt.
Du har ingen lagstadgad rätt att få kompetensutveckling som bekostas av din arbetsgivare. Men kompetensutveckling är en sådan faktor som bidrar till en friskare arbetsplats. Därför är det bra att redan vid din arbetsintervju ställa frågor om möjligheter till kompetensutveckling.
Även om din arbetsgivare inte vill bekosta kompetensutveckling finns det möjlighet att ordna det på egen hand. Vill du vara tjänstledig för att studera kan inte din arbetsgivare neka dig den möjligheten.
Det finns numera möjlighet att studera upp till ett år med 80 procent av lönen genom ett omställningsstudiestöd som bekostas av staten.
Funderar du på att studera för att stärka din kompetens på arbetsmarknaden kontakta oss på facket. Vi hjälper dig med regler och vad du behöver tänka på.
Så landar du utbildningen via jobbet!
Se våra tipsVilket stöd kan jag få från DIK om jag blir medlem?
Som medlem i DIK kan du få:
· Stöd och hjälp med att granska anställningsavtal och villkor innan du söker ett jobb
· Facket som företräder dig eller dina kollegor om arbetsgivaren inte uppfyller sina skyldigheter i arbetsmiljölagen.
· Som medlem i en facklig organisation har du möjlighet att engagera dig för arbetsmiljön på din arbetsplats genom att bilda en DIK-förening, Akademikerförening eller SACO-S-förening. Genom en förening kan ni arbeta långsiktigt för att förbättra arbetsmiljön på hela arbetsplatsen.
Inte medlem ännu?
Bli medlem och ta del av alla förmåner